Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: micke skrivet december 13, 2009, 22:09:53
-
Jag äger en E38 men hade samma åsikt när jag hade mina andra BMW's
Jag tycker att E38ans design är tidlös. Den är inte vulgär, den är lagom och elegant.
Är det andra som tycker samma?
Jag tror att E38 kommer att rulla lång tid framöver på vägarna runt om i världen
-
Jag älskar E38an, tycker designen håller bra fortfarande och som du säger är den nog ganska tidlös.
-
Ja det finns liksom ingen detalj på bilen som kan bli omodern
Samtidigt känns designen inte tråkig vilket är lätt hänt om man designar en bil som ej ska väcka uppmärksamhet
-
Håller med! Gillar E38 med allt som innebär det. underbar glidande där ofta undrar man om motor är på! I alla fall V12a, många tror att det är en dyr bil att äga men så är det inte tycker jag.
Tror även att E38 kommer att leva länge till.
Min E38
http://www.bimmerpower.org/index.php?action=mgallery;sa=album;id=12 (http://www.bimmerpower.org/index.php?action=mgallery;sa=album;id=12)
-
Instämmer, väldigt stilren design som står emot tidens tand väl.
Sedan kan jag även sitta i baksätet, de få gånger man får sitta där, och bara mysa (oftast alkoholintag med i bilden dessa stunder) och studera detaljkvalitén på inredningen. Gedigna vagnar det här, nästan så att de når upp till E34:ans kvalité (upplevda). :D
Finns ingen vackare sjua från BMW, inte konstigt att den är populär bland BMW-fantaster.
-
Uppdraget till chefsdesignern Chris Bangle (!) var att bygga en, med BMW:s egna ord, "tidlös och tillbakadragen" vagn. Samtidigt skulle E38 :an vara ännu elegantare och nättare än föregångaren. Jag tycker att designavdelningen lyckades fullt ut! Modellen kommer att stå emot tidens tand designmässigt. Tyvärr tappade BMW allt med efterföljarna.
-
E38:an är sagolikt vacker, den bästa sjuan. Egentligen är det nu man borde köpa en välskött lågmilare som endast vädras några månader om året. Kan tänka mig en individualutrustad, avusblå 750 med buffelskinn. Några tips? ;)
En intressant detalj för övrigt är att här i staterna rullar bara E38:or med L-karossen, dvs. 740iAL och 750iAL. Påfallande många är inte utrustade med pdc, något som inte verkar vara särskilt populärt här.
-
Intressant att det bara finns iL i USA.
Jag är sugen på att ta hem en rostfri E38 som gått i rätt stat :)
Tråkigt bara att Steptroniclådan knappt verkar finnas där borta?
-
Stämmer, riktigt dåligt med steptroniclådan. Om vi antar att dollarn sjunker igen (vilket den borde göra), och du kikar vidare på "osaltade" exemplar att ta hem till Sverige, så bör du dock veta att utrustningsnivåerna skiljer jämfört med det du är van vid. Ibland saknas den mest grundläggade utrustningen som värmestolar (vet dock inte om det var standard på E38). Och tänk även på att individualserien inte finns här, vilket innebär att man inte hittar de individualutrustade pärlor som då och då dyker upp i Tyskland (och i Sverige för den delen). Jag hade nog hellre satsat på en E38 från Tyskland.
-
Vi får väl se, jag har dock fått dille på att köpa en "öken-körd" rostfri vagn.
Kanske ska kolla nere i Saudi-arabien istället, där lär det väl finnas en hel del invidual bilar ;D
-
Steptronic var aldrig standard i staterna. Växla manuellt i USA? Finns inte ;D Langversionen finns även i Europa. Men jänkarna föredrog den längre versionen. Ja, min nästa BMW blir nog en E38 igen.
-
Hittade denna som ett exempel - relativt snöfritt i North Carolina. Rätt fälgar (tycker jag) och en spännande färg på E38:an. Tyvärr ligger den fortfarande ganska högt prismässigt. Här saknas L:et dock
http://www.autotrader.com/fyc/vdp.jsp?ct=p&car_id=268118931&dealer_id=64569323&car_year=2001&rdm=1260995877258&lastStartYear=1981&model=7_SERIESCLASS_SERIES&num_records=25&systime=&make2=&highlightFirstMakeModel=&start_year=2001&keywordsfyc=&keywordsrep=&engine=&certified=&body_code=0&fuel=&awsp=false&search_type=both&distance=0&marketZipError=false&search_lang=en&sownerid=6634200&showZipError=y&make=BMW&keywords_display=&color=&page_location=findacar%3A%3Aispsearchform&min_price=&drive=&default_sort=priceDESC&seller_type=b&max_mileage=60000&style_flag=1&sort_type=priceDESC&address=06824&advanced=y&end_year=2001&doors=&transmission=&max_price=&cardist=591&standard=false&rdpage=thumb (http://www.autotrader.com/fyc/vdp.jsp?ct=p&car_id=268118931&dealer_id=64569323&car_year=2001&rdm=1260995877258&lastStartYear=1981&model=7_SERIESCLASS_SERIES&num_records=25&systime=&make2=&highlightFirstMakeModel=&start_year=2001&keywordsfyc=&keywordsrep=&engine=&certified=&body_code=0&fuel=&awsp=false&search_type=both&distance=0&marketZipError=false&search_lang=en&sownerid=6634200&showZipError=y&make=BMW&keywords_display=&color=&page_location=findacar%3A%3Aispsearchform&min_price=&drive=&default_sort=priceDESC&seller_type=b&max_mileage=60000&style_flag=1&sort_type=priceDESC&address=06824&advanced=y&end_year=2001&doors=&transmission=&max_price=&cardist=591&standard=false&rdpage=thumb)
-
Vilken goding! Vita E38 kan vara riktigt snygga.
Mätarställningen drar väl upp priset rätt bra, 8500 mil på 9 år är inte mycket.
Egentligen använder jag bara steptronic några få gånger om året, kickdown duger bra. Det är nog mer ett psykologist behov. Samma sak med rumpvärme. PDC är ju dock super, men det är ju piece-of-cake att montera själv.
-
Till Saudi levererades en Sonderserie, 750 iL i följande färger, åm 98 allihopa:
Aqua (5st)
Orinoco (5 st)
Kirunaviolett (5 st)
Biarritzblau (5 st)
Glaciergrün (5 st)
Velvetblue (5 st)
Madeiraviolett (5 st)
Tannengrün (5 st)
Alla väldigt väl utrustade
-
Underbar information på detaljnivå, mer sånt tack. :)
-
Scheckheft är min hovleverantör av E38-information. Var snäll mot honom, han sitter inne med ovärderlig information!
Jag har varit inne på att köpa E38 flera gånger (och ett kort tag hade jag faktiskt en 750iL, årsmodell -01, men den sålde jag ganska omgående eftersom jag - kort i taket - lyckades tjäna en hacka!), men varje gång har det stupat på att jag inte riktigt har tagit steget fullt ut. Det kostar att hålla den rullande och det har känts lite omotiverat att ha en fem meter lång lyxvagn som entusiastbil.
-
Har följt hans framfart på div. forum genom åren, imponerande kunskapsbank minst sagt.
-
Ok, på allmän begäran ;) här kommer resten:
Sonderserie Middle east, 750iL, åm 98
aqua (5 st)
Sport Edition Middle East 740iL facelift 37 ex
Alla i glaciergrün med pearlbeige standardläder. Och, hör och häpna, med utskurna hål i kofångarna bak för 4 synliga avgasrör! Från fabrik! Dessutom switchtronicfunktion.
Middle East Fashion Edition 740IiL facelift 14 ex
I Estorilblau med kontrastlackering i Titansilber. Inredning bl a läder nappa i estorilblau. Utökat läder bl a växelspak Kan säga att dessa bilar verkligen är individual om man kollar på utrustningslistan.
-
Alla i glaciergrün med pearlbeige standardläder. Och, hör och häpna, med utskurna hål i kofångarna bak för 4 synliga avgasrör! Från fabrik!
Nej, det kan inte vara möjligt! :o Då kan alltså alla som pimpar (eftermarknadsslutrör x 4) dessa bilar i dagens läge påstå att de endast utför en naturlig förädling av sin E38, precis som fabriken gjorde en gång i tiden. :D
-
En bild på min gamla 750 (såld sedan flera år). Tycker att den är så pass snygg att den förtjänar att vara med som en liten aptitretare.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F12%2F16-2038196189T.jpg&hash=180231b7bbec613f4d6eeccaf155c48524dd8590) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=16-203819L&y=2009&m=12&t=jpg&rand=6189&srv=img6)
-
Vacker! :D
-
Samma här, får väl hjälpa Mixtus med 750. ;)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F12%2F17-0009351630T.jpg&hash=c788b3636a9562a3940f2098054823c3a3e2789f) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=17-000935L&y=2009&m=12&t=jpg&rand=1630&srv=img5)
-
Intressant info ni får fram, var hittar ni alla dessa uppgifter?
-
Intressant info ni får fram, var hittar ni alla dessa uppgifter?
Nätet, databaser, böcker, andra BMW-galningar ;)
-
Gäller att ha någon sorts fetischm för ämnet mao. ;)
-
Se till att rösta på E38:an i tråden om den vackraste BMW:n!
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1066.msg6155#msg6155 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1066.msg6155#msg6155)
-
E38 är en varker bil som kommer att leva långtid fran över. 8)
-
En bild på min gamla 750 (såld sedan flera år). Tycker att den är så pass snygg att den förtjänar att vara med som en liten aptitretare.
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F12%2F16-2038196189T.jpg&hash=180231b7bbec613f4d6eeccaf155c48524dd8590[/url]) ([url]http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=16-203819L&y=2009&m=12&t=jpg&rand=6189&srv=img6[/url])
Har du mer bilder på din 750? Snygg!
-
Håll till godo!
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F15-1937362072T.jpg&hash=e4f8bf8cc37a8773556a214bde020b316a4cf211) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=15-193736L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=2072&srv=img5) (https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F15-2112567502T.jpg&hash=446165a9f31705b6cae4d16e04b9e18010f22892) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=15-211256L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=7502&srv=img4) (https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F15-1938276356T.jpg&hash=00e3bdc86e2992aa069e39033afa9c75bce84fb7) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=15-193827L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=6356&srv=img5) (https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F15-2113457239T.jpg&hash=1ceaa26b6ce3d0635457aa0e8cbfb0515d621350) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=15-211345L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=7239&srv=img4) (https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg6.glowfoto.com%2Fimages%2F2010%2F01%2F15-1958028902T.jpg&hash=acd882f43fd32d2cb362d974f7cd255c6c9c2abc) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=15-195802L&y=2010&m=01&t=jpg&rand=8902&srv=img6)
-
E38-karossen är grymt snygg enligt mig, dock gillade jag den bättre pre-facelift.
Förhoppningsvis kommer man någon gång i framtiden att införskaffa en E38 Alpina B12 att ha vid sidan av den nuvarande B10:an...
Har sett bilder på en svart B12 6.0 med gulddekor, ChromeLine och créme-/beigefärgad interiör och Alpina-sömmar i klädseln... En av mina absoluta drömbilar helt klart!
-
Min E38 är inte alls tidlös, klockan funkar faktiskt felfritt.....
Dr Tinnitus
-
Min E38 är inte alls tidlös, klockan funkar faktiskt felfritt.....
Dr Tinnitus
;D