Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: torpis skrivet december 13, 2009, 17:40:32
-
Om man köper en begagnad växellåda "som fungerar" till en 750 E38, vad bör man tänka på innan montering av denna?
Jag vet att vissa modeller har några plastkulor som slits, finns dessa i E38:ans växellåda också? någon annan slitdel som bör bytas innan montering?
hur långt går en växellåda generellt?
-
Hej torpis, kul att du hitta hit och välkommen på¨bimmerforum!
BMW 750 V12 automat växellåda är en slitstark låda där det inte förekommer problem som på V8 på 540 med lösa bultar eller tapad plastkullor.
ZF 5 HP 30 där den låda användes i olika modeller, en 5 Växlad Automatisk växellåda för personbilar introducerad 1992 den har tillverkats till 2003 Och har använts i en mängd bilar såsom: ASTON-MARTIN, BENTLEY, BMW, Och ROLLS-ROYCE.
1992-1994 Bmw E32 740i M60/B40
1992-1994 Bmw E32 740iL M60/B40
1992-1995 Bmw E34 540i M60/B40
1993-1995 Bmw E31 840i M60/B
1994-1997 Bmw E31 850Ci M70/B50
1994-1997 Bmw E38 740i M60/B40
1994-1997 Bmw E38 740iL M60/B40
1994-2001 Bmw E38 750iL M73/B54
1995-1996 Bmw E31 840Ci M60/B40
1995-1997 Bmw E39 540i M60/B40
1998-2003 Rolls Royce Silver seraph V-12 5,4L
1999-2000 Bentley Arnage V-8 6,8L
1999-2003 Aston Martin DB7 Vantage V-12 6,0L
1999-2003 Aston Martin DB7 Vantage Volante V-12 6,0L
-
Denna låda bör man undersöka ordentligt innan köp. Problem med plastkulor finns även på denna. Därtill finns det fall där en underdimensionerad ventil ställt till med haveri vid backning. Vilket resulterar i en dyr slutnota.
-
Denna låda bör man undersöka ordentligt innan köp. Problem med plastkulor finns även på denna. Därtill finns det fall där en underdimensionerad ventil ställt till med haveri vid backning. Vilket resulterar i en dyr slutnota.
Hur kontrollerar man om lådan är i gott skick? antar att provkörning är enda sättet
-
Nu är jag inte någon BMW expert. Men att tänka på är, man bör nog ha med lådans styrenhet. Om man köper en beg låda.
Ps: Experter får rätta mig om jag har fel ::)
-
5hp30 är i grunden en solid och hållbar konstruktion. Tillverkaren ZF rekommenderar byte av olja vid 15 000 mil, medans BMW fortfarande yrar om "livstidsolja" och att inget byte behövs.
Tryckreduceringskolven som Gemini nämner byttes/uppdaterades 5/95. Mao är det lugnt vad det gäller 5hp30 lådan.Du kan dock själv kolla utanpå ventilhuset om lådan har den uppdaterade kolven. Den nya kolven dit vajern är kopplad är i metall istället för svart plast.
Angående din låda: noggrann rengöring av magnetventiler, byte av olja, filter. Kolla också upp hur mycket utbyteslådan har gått. Det är inte helt ovanligt att ett oljebyte kan leda till haveri så småningom då den nya oljan inte har samma friktionskoefficient som den gamla. Läs gärna dessa trådar för mer info:
http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=166 (http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=166)
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=214677 (http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=214677)
http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=70 (http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=70)
Info om 5hp30:
http://www.e38.org/5HP30%20spare%20parts%20catalog.pdf (http://www.e38.org/5HP30%20spare%20parts%20catalog.pdf)
-
Har också hört att ZF rekommenderar byte vid 15000 mil medans BMW tar oljan för vad det är rent bokstavligt - livstidsolja. Olja är som bekant billigare än metall, bara att byta i förebyggande syfte.
Ang backventilen har jag fått berättat för mig att den är lite känslig. En bekant till mig lyckades nämligen fixa ett haveri på sin vagn, förmodligen hade han inte vett nog hur man behandlar en automatlåda och använde gasen för mycket när backen låg i.
Men ibland blir det lite motstridiga uppgifter, kika här. Meningen längst ner:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fcarphotos.cardomain.com%2Fride_images%2F1%2F564%2F1441%2F1408220015_large.jpg&hash=a55c608c00beb548486e205d2013a71fdb4e6baa)
-
Nja, att det är motstridiga uppgifter förvånar mig inte. Oljepumpsproblemet hos M60/M62/M73 motorerna förnekas ju fortfarande av BMW.
Egentligen är backen inget problem om man läser instruktionsboken. Gasar man och backar - ja då får man skylla sig själv.
-
Var finns officiella uppgifter där det står klart och tydligt att ZF rekommenderar byte vid dessa intervall? Skulle vara intressant att ta del av.
Själv lät jag utföra första delbytet vid runt 15 000 mil, ska snart in på ett ytterligare delbyte. För er som bor i Västerås med omnejd kan jag rekommendera verkstaden i följande tråd:
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=307.0 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=307.0)
-
det har stått på ZF:s hemsida, dock hittar jag inte igen infon :(
-
Man bör alltså om man köper en begagnad låda montera isär den och byta plastkulor samt rengöra magnetventilerna. Men man riskerar ändock haveri om man använder fel olja?!
Finns det någon rätt och fel olja till dessa lådor? fabrikat och beteckning alltså. hur kan ZF rekomendera oljebyte om byter i sig riskerar att förstöra lådan? Hur kan BMW rekomendera att inte byta olja om nu oljan tar slut efter 15000mil? nånting går inte ihop i ekvationen ;)
-
nej, inte riktigt så. Sköts byte av olja regelbundet enligt ZF:s rekommendationer så är det ingen fara. Men då BMW i alla tider hävdat att oljebytet inte behövs har många lådor gått mer än dessa 15t mil. Oljan tar inte "slut" men föroreningar försämrar kvalitén. Och då kan problem uppstå. Rätt olja måste användas. Du hittar rätt sort till din låda i pdf:en jag länkade till.
-
Gott, tack för förklaringen :)
-
Men han Hans-Peter Bach (i texten ovan) säger att man inte behöver byta oljan, ska man anta att det är det officiella budskap ZF ger i denna fråga?
Han verkar trots allt vara någon sorts höjdare inom företaget, från deras hemsida:
"ZF Services will operate at more than 60 sites in 34 countries, which will be backed by around 650 service partners on all continents. Based in Friedrichshafen and Schweinfurt, the company will be led by the three existing directors: Alois Ludwig (CEO), Matthias Benz and Christian Haedge who, together with Martin Müller, Pietro Dellai and Hans-Peter Bach, make up the new management board."
Om inte, när kom brytpunkten där de helt plötsligt gjorde en kovändning och rekommenderade byte?
Böt själv på min gamla E39 för att det kändes bäst, blev bara lite nyfiken.