Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E90-E93 2005-2011 => Ämnet startat av: tompax skrivet december 12, 2009, 01:28:25

Titel: E90 Bullrig
Skrivet av: tompax skrivet december 12, 2009, 01:28:25
Hej,har haft min 325 i 4 månader, det är en 06 med sportchassit och runflatdäck på både sommar som vinterdäck ,har nu kört med båda uppsättningarna och tycker det lever om allt för mycket för att vara en bmw .kan det verkligen vara bara däcken det beror på eller är det sport chassit?Är så väldigt nöjd med allt annat med bilen,men det känns som att köra med en gammal amazon med rallyfjädrar då det är ojämn asfalt o grov asfalt.
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: Mixtus skrivet december 12, 2009, 03:26:29
Du tar själv upp runflat som ett problem och kanske bör du börja i den ändan. Försök hör efter med en kollega eller kompis (eller någon på detta forum) som du tillfälligt kan byta med. Det kan vara värt en timme att lägga om hjulen och därefter ta en testtur.

Teknikens Värld 16/3-2009 om BMW:s runflat: "Småstötig i låg fart och i högre fart rent instabil är numera normalt för BMW. Och det beror på de fördömda punkteringssäkra däcken. De är så hårda i sidorna att fjädringen inte orkar svälja ojämnheter och däcken är så osmidiga att bilen slingrar sig fram i högre fart."

Läs också begagnatrapporten om BMW:s treserie på Automotorsport (juli 2007). Rapporten slutar på följande sätt:

"Så kommer vi till den punkten som de flesta klagomålen handlar om. BMW 3-serien är en av de få bilar på marknaden som är konstruerad för punkteringsfria så kallade Run-flat-däck. Utan reservhjul blir bagagevolymen större och vikten lägre, två fina saker i alla biltest. Men punkteringsfria däck har hårda stommar och på svenska vägar klagar många på att bilen blir vinglig. Det har till och med kommit upp ägare
till redaktionen som varit så förtvivlade att de velat få köpet hävt eftersom bilen slingrat sig så illa och
varit otäck. Jonas Axelsson tillhör de som inte gillar Runflat: En utmärkt bil som förhoppningsvis blir fantastisk med vanliga däck. Run-flat-däcken är ett skämt.” Magnus Andersson fyller i: ”En mycket stor brist är att det inte finns utrymme för reservdäck, en dag vill man kanske ha sådana. Mycket dåligt! Att det ej följer med domkraft och en större verktygslåda är även det pinsamt för BMW. Men bilen är formidabel…” Run-flat-däcken försämrar dessutom fjädringskomforten och är dyra att köpa. Så innan du slår till på en 3-serie, testkör på den sämsta väg du känner till."

http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0707/070707.pdf (http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0707/070707.pdf)

 
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: Gemini__ skrivet december 12, 2009, 06:10:25
Tror Mixtus är något på spåren. Säga vad man vill om RFT-däcken, men att beskylla dem för att vara komfortabla är att ta i.

Dock är jag inte sen med att se fördelar. Ta denna tragiska händelse t ex:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1780632/dodsolycka-pa-e4-man-pakord-nar-han-bytte-dack (http://www.kvp.se/nyheter/1.1780632/dodsolycka-pa-e4-man-pakord-nar-han-bytte-dack)
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: Daniel skrivet december 12, 2009, 10:46:18
Jag har vanliga däck på min E90. Hade RFT innan och måste säga att skillnaden är inte så stora som många påstår. Ur ett säkerhets perspektiv ångrar jag lite varför jag inte köpte nya RFT istället för vanliga. Jag föll väl för grupptrycket.

Många som inte vill ha RFT kontrar med att hur ofta får man punktering egentligen?. Det går och jämföra med bilbälte användning, hur ofta krockar man egentligen men ändå så använder man det.

Intressant video om RFT.
BMW Run Flat Tires (http://www.youtube.com/watch?v=cZ7mbd7hWLg#noexternalembed)
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: MrB skrivet december 12, 2009, 11:40:11
Sportchassi Och hårda däck, jo det blir bullrigt och stötigt.
Men det finns en lösning är det ingen som kör med Koni FSD ? Hård vid jämn väg, mjuknar upp vid ojämn väg.

http://www.koni.com/58.html (http://www.koni.com/58.html)
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: tompax skrivet december 13, 2009, 14:20:43
Tack för att ni hakar på och kommer med förslag till åtgärder,jag kommer att köpa nya sommardäck framöver och behöver få tips på tysta och komfortabla däck,ska ha storleken 225/45/17
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: Daniel skrivet december 13, 2009, 14:30:28
Tack för att ni hakar på och kommer med förslag till åtgärder,jag kommer att köpa nya sommardäck framöver och behöver få tips på tysta och komfortabla däck,ska ha storleken 225/45/17

Vill du ha tysta RFT?
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: Ghostrider skrivet december 13, 2009, 14:30:34
Bullriga bilar är det värsta jag vet. Enligt min uppfattning skall en bil vara så tyst som möjligt (förutom lite V8-muller förstås). Att däcken kan vara en bov i dramat är nog tänkbart.
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: Daniel skrivet december 13, 2009, 14:32:57
Bullriga bilar är det värsta jag vet. Enligt min uppfattning skall en bil vara så tyst som möjligt (förutom lite V8-muller förstås). Att däcken kan vara en bov i dramat är nog tänkbart.

Min bil med vinterdäck låter som en stridsvagn. :)
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: tompax skrivet december 13, 2009, 17:01:57
Jag kommer inte att köpa RFT
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: tompax skrivet december 13, 2009, 17:07:23
Vad kör du med för vinterdäck daniel?
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: Daniel skrivet december 13, 2009, 17:28:39
Vad kör du med för vinterdäck daniel?

Jag kör 17" dubbdäck, hakkapelitta, inte RFT.
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: Malmin skrivet december 14, 2009, 16:19:52
När jag köpte bilen satt det 17" run och crap (conti) på den och bilen bettede sig allt annat än trevligt tycker jag, e46an som jag haft tidigare kändes betydligt bättre.
Bytte efter 200 mil då jag inte stod ut längre + att mönstret inte var det bästa, brukar aldrig köra ner till slitagevarnarna utan byter gärna vid 2,5-3mm, vägarna är så dåliga här så risken för vattenplaning är otäckt stor.

Iaf blev det ett par goodyear eagle F1 asymetric, och shit vilken skillnad, börjar gå enligt mig, riktigt tyst och slutade helt spåra trotts att jag har spacers bak. Så det är ett däck jag kan rekomendera!
Det har ju snackats om att tidigare goodyear eagle F1 med V mönster slits onormalt fort, men det är inget jag märkt av på asymetric modellen.
Titel: SV: Bullrig e90
Skrivet av: tompax skrivet december 14, 2009, 17:43:39
Tack för det tipset, Malmin
Titel: SV: E90 Bullrig
Skrivet av: Fedorov skrivet maj 25, 2010, 20:46:48
Ett sent inlägg i denna tråd..

Jag har 19" RFT på mina style 313-fälgar och visst, bilen är mer bullrig och hård än en vanlig bil men jag kör sällan långa sträckor så egentligen stör det mig inte så mycket men visst, ibland när man åker i nån polares skrutt-bil så är man avis på att den är så mjuk och tyst!  ::)

Men å andra sidan, hade jag siktat på komfort så hade jag inte köpt just denna bil (335i coupe). Jag gillar att man måste vara mer "aktiv" när man kör denna och jag tycker det känns bättre att ha RFT som till viss del skyddar fälgarna genom att vara så hårda. Säkerhetsaspekten är också viktig, som någon föregående skrev att det känns tryggt att veta att man har bättre chanser att klara en punktering i höga hastigheter. Det vore ju även chansartat att ha reservdäck till en bil med olika breda däck fram och bak...man vet ju inte var man ska få punka liksom..

Titel: SV: E90 Bullrig
Skrivet av: Fredrik M skrivet maj 25, 2010, 23:19:19
Fundering… kan ett RFT däck någonsin gå lika mjukt som motsvarande dimension icke RFT? Runflat däcken är ju inte punkteringsäkra utan grejen med dem är att sidorna är så kraftiga att de orkar bära upp bilen en kortare sträcka utan luft i däcken. En stor del av komfort ligger i däcken, och det blir ju då i däcksidorna, inte endast i hur hård dämpning man har.

Så jag tror aldrig ett RFT däck kan bli lika komfortabelt som ett icke RFT, däremot skall de inte alltför trevliga köregenskaperna som de första årgångarna RFT däck led av vara åtgärdade och en bil med RFT däck skall inte kännas annorlunda att köra än en bil utan. Jag har inte haft möjligheten att prova själv utan litar här på information jag fått.

Alla BMW säljs idag enbart med RFT däck, du kan inte få något annat. Hade jag haft en bil från 05 - 06 med RFT däck som kanske satt på bilen från början hade jag absolut testat en omgång nya RFT. Det skall enligt en säljare på BMW i Ängelholm hänt väldigt mycket på utvecklingen av RFT de senaste åren.
Titel: SV: E90 Bullrig
Skrivet av: Fedorov skrivet maj 26, 2010, 19:53:16
Det känns verkligen som en motsättning att ett däck ska vara så starkt att bära bilen men ändå kunna vara komfortabelt... Det går säkert att "tweaka" lite för att få bättre komfort men så bekväma som vanliga däck lär dom aldrig bli..

Man få göra en värdering och gå efter personlig smak, själv är jag ju lite "feg" så jag kör gärna med RFT trots den stötigare och bullrigare åkturen...
Titel: SV: E90 Bullrig
Skrivet av: andreas_lofgren skrivet maj 27, 2010, 13:14:07
Jag kommer aldrig gå i närheten av RFT däck efter att jag märkte hur mycket de förstörde min Z4. Om det var första eller andra generationens RFT vet jag inte (Bridgestone RE någonting) men bilen var närmast okörbar på de däcken. Bilen spårade så mycket att det inte gick att släppa ratten en sekund ens engång. Bytte sedan ut däcken mot 18" 225/40 istället för 17" 225/45 och bilen blev som en dröm. Helt kursstabil, tystare, bättre komfort.

Skulle jag beställa en ny BMW idag skulle jag beställa med minsta fälg och navkapsel för att sedan kasta bort dem eller sätta vinterdäck på dem. Sommarhjul skulle köpas normala däck i efterhand.