Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => BMW (Bensin) Trimning, Bränslesystem, Fordonselektronik => Ämnet startat av: OverBoosted skrivet december 11, 2009, 08:55:09
-
Det här vet nog dom flesta om men för dom som inte vet så kommer här lite kortfattad info om hur man får lite bättre knuff i en M52B28.
M52B28 Är till att börja med motorkoden för motorn som sitter i dom första 328or samt 528or.
Det är en 2.8L rak sexa med en väldigt speciell karaktär för att vara BMW. Den gammla motorn M50 som sitter i 320 och 325 är en varvvillig motor som är relativit seg från botten, all effekt kommer dom sista 1500varven. Men på nya motorn har BMW arbetat fram en mer diskret jämn karaktär. Den har bra sug från botten och går jämt och fint genom registret men tappar krutet på toppen.
325 E36 med M50B25 fick ut 192hk enligt bmw själva, medans 328an bara fick 193hk trots "betydligt" större motor.
Hur kommer det sig då detta? Det är som jag skrivit ovanstående att dom satsat på annan karaktär på motorn. En utav dom största detaljera där är INSUGET. Det är "strypt" eller rättare sagt byggt för en annan karaktär.
Vad gör man då om man vill ha mer pulver i en 328? Jo man tar det gammla insuget. Från 325an (M50B25) Då får man tillbaka den gammla karaktären men med betydligt mer hk än 325an. Men ja det är inte bara att skruva på krävs lite egna lösningar osv samt fungerar inte riktigt så bra om det är det (enda) man gör. Men visst blir det skillnad då också.
Man ska aldrig börja gissa HK när det gäller detta. Men ett vinnande koncept som inte alls behöver kosta mycket pengar på en 328 är följande
M50-Insug med tillhörnade eftermarknads öppetfilter och bra kylning (alternativt M50B25 org luftfilterbox med insatsfilter)
Grenrör från m3 3.2
Avgasystem hela vägen från m3 3.2
Samt ett chip för denna setup med högre varvstopp. förslagsvis 7200rpm. Eller en mer seriös mappning.
Med denna setupen kommer du att bli förvånad. Jag tänker inte hitta på några siffror ni får spekulera hej vilt.. Men en M3 3.0 kommer helt plötsligt inte dra ifrån er allt för lätt.
Det finns mängder med info om detta om ni går ut på vilda nätet. Jag ska lägga upp bilder här också på flödessiffror samt bilder på dom både insugen så ska ni få se hur pass "strypt" M52ans insug är.
Här är det tänkt att ni kan diskutera och bolla tankar med varandra om installationer och siffror ang detta. Samt hur vida nödvändigt detta är och värt det är för dig personligen.
Bilen kommer tappa den bruksvänliga karaktären. Den kommer bli betydligt "råare" och "racigare" och den kommer krävas mer från dig som förare. Bränsleekonomin kommer även den dra iväg... Gummi ekonomin likaså ;)
Det är en väldigt billig och enkel väg att få lite krut i bilen utan att kosta på turbo och kompressor som man vanligtvis behöver göra på sugmotorer (självklart går det inte att gemföra efekten men detta är en bra budget lösning)
-
Här har ni flödessiffror samt gemförelse bilder på dom båda insugen
http://www.bmw-m.net/techdata/m50vsm52.htm (http://www.bmw-m.net/techdata/m50vsm52.htm)
-
Bra sammanfattat, intressant info.
-
Bra skriven OverBoosted, kommer säkert att intresserar många medlemmar!
-
Jag har en 528 som jag satt en 2,5L insug på och kan intyga att det blir en sjujäkla annan knuff i bilen. och vilket register! Samtidigt drog jag ut strypningen som sitter i luftburken. Vart ett maffigt ljud, nästan lite m3likt faktiskt! Helt att rekommendera!
ps, synd varvstoppet sitter redan 6500 original, den skjuter på hela vägen dit nu utan problem och vill lite till, så höja varvstoppet hade inte varit fel. ds
-
Är detta årets tidiga aprilskämt? Snackar vi bolt-on? :D
Jag har en 528 som jag satt en 2,5L insug på och kan intyga att det blir en sjujäkla annan knuff i bilen. och vilket register! Samtidigt drog jag ut strypningen som sitter i luftburken. Vart ett maffigt ljud, nästan lite m3likt faktiskt! Helt att rekommendera!
ps, synd varvstoppet sitter redan 6500 original, den skjuter på hela vägen dit nu utan problem och vill lite till, så höja varvstoppet hade inte varit fel. ds
Bytte du bara insuget och slet ut strypningen? Blev grymt sugen på att beställa ett nytt insug från skroten till min.
-
Bra info!
Fast jag tror inte trimmet passar bra på min 728, mer gubb karaktär på denna :)
-
Någon som vet hur detta funkar på en E46 som ju har dubbel Vanos?
-
Projektbilen i senaste Automobil ska få ett 325-insug monterat. Blir skoj att läsa om de märker någon skillnad. Hoppas de kör den i bromsbänk före resp. efter.
-
Det finns folk som bromsat detta men jag kommer inte ihåg vart jag såg den informationen. Men detta är ett beprövat knep som faktiskt fungerar då originalinsuget är en strypning, finns t.ex. BMW Cup-åkare som gjort/gör denna operation.
Här är en intressant jämförelse mellan insugen: http://www.bmw-m.net/techdata/m50vsm52.htm (http://www.bmw-m.net/techdata/m50vsm52.htm)
Där skrev du något Helmut, jag måste ju skaffa senaste Automobil, den hade jag glömt bort!
-
Jag har på rejsa.nu sett bromspapper på ca 230hk i motorn med M50B25-insuget på en M52B28. Denna bil hade dock också E36 M3-extraktor och ett friare avgas än original.
Man bör väl dock tillägga att M52B28 är aningen under-specad original, men inte lika mycket som M52B25 som i verkligheten har bromsat 190hk i motorn, bl.a. i Rototest/Teknikens Värld.