Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Köp och sälj - Diskussioner om import samt försäkring/värdering av BMW => Köp och sälj - Diskussioner om import och försäkring/värdering => BMW säljes => Ämnet startat av: StefanK skrivet september 12, 2020, 00:26:36
-
Som ni vet blir det ju massa stenskott och repor med åren och undrar vad ni tycker är bäst och snyggast när man står i valet och kvalet att lackera delarna så den blir i nyskick igen eller foliera den i till exempel karbonfolie?
Tänker mest på hur folk värderar bilen när man ska sälja den annars är ju foliering det absolut bästa för skydd mot stenskott, repor, salt, tjärstänk, lätt att tvätta och få bort allting och slipper polisha och vaxa men ändå är glansig och fin i många år
-
För mig är det en väl utförd lackering som gäller alla dagar i veckan!
Nyligen tittade jag på en Range Rover som blivit folierad för mindre än en månad sedan.På håll var den fantastiskt fin men på nära håll kunde jag upptäcka minst ett 10-tal ställen där folien redan hade börjat släppa. På flera ställen riktigt mycket där folien var mycket sträckt på konkava ytor. Jag kunde lätt föreställa mig hur folieringen skulle kunna se ut efter något eller några år där folien vikts runt hörn och liknade.
Sedan måste man vara ytterst noga att noggrant fixa alla skador i lacken innan folieringen för minsta rost i tex stenskott som finns kvar när man folierar fortsätter att rosta under folien och då kommer man sedan inte åt att fixa rosten som frodas under folien.
-
Håller med dig helt och fullt!
Men jag trodde foliering var väldigt tåligt och "underhållsfritt" men det är ju tvärtom vilket var väldigt förvånande!
Sedan sitter man ju och nästan skriker på motorvägar när man vet det stänker tjära, salt, småsten och all möjlig skit som man måste stå i en timme och handtvätta noga och sedan är det fan likadant efter bara en timme på motorvägen igen en ond jävla cirkel... :(
-
Kan väl inte säga att jag är någon stor fan av foliering men har ägnat en del åt att kolla på YouTube videos i ämnet ändå. Som jag förstått det så är det väldigt viktigt hur folien appliceras, de som inte kan riktigt går på hårt med värmepistolen för att krympa och sträcka och det är då man får problem med att den släpper osv.
Jag tänker därför att en korrekt applicerad foliering säkerligen kan skydda väldigt bra men att en dåligt utförd sådan förmodligen kan ställa till en hel del problem.
-
Jag skulle gissa att den bästa tillämpningen för foliering är bilar som man vill kunna återställa till originalutförandet utan att behöva ta till en dyr omlackering. Tex polisbilar, firmabilar och liknade.
Där har man kanske också fördelen av att folien inte skall sitta i många år utan kanske bara tex 4-5 år och då sitter nog (kanske) folien tillräckligt bra under tiden och skulle den lossna på något ställe så är det kanske inte så petnoga som på sin älskade privata bil
-
Jag tycker det är lite kul att det går att köra plastidip på hela bilen.
https://youtu.be/4frGiPFIPjo (https://youtu.be/4frGiPFIPjo)