Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: Niklas skrivet december 07, 2009, 23:21:29
-
Jag äger ingen BMW för tillfället men funderar på en E39 540. Skiljer det någonting mellan årsmodellerna från -96 och framåt? Som jag förstått det så är det samma motor i alla men skedde det några uppdateringar för övrigt?
-
Om jag minns rätt fick motorn VANOS f r o m årsmodell -99
VANOS är ett system introducerat av BMW i början av 90-talet och är förkortning för "Variabeler Nockenwellen Steuerung" och betyder variabel styrning av kamaxeln. Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln, vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader. I praktiken innebär detta att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper. I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena. I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.
När man talar om VANOS menas oftast variabel styrning av insugskamaxeln, senare modeller utrustades även med VANOS på avgassidan, systemet kallas då för Dubbel VANOS.
-
Tack för informationen, franke. Inga andra uppdateringar av vikt?
-
Kom det dubbel vanos till M62an?
-
dubbel vanos finns bara på S62 till m5 e39
-
Tack för informationen, franke. Inga andra uppdateringar av vikt?
E39 fick en facelift 2001, samma år uppdaterades de 6-cylindriga motorerna men V8an behölls likadan.
-
Hittat något intressant objekt än månntro?
-
Den viktigaste för min del var att M Sportpaket kom i mars-1999 för Limousine och mars-2001 till Touring.
Sidoairbags kom som tillval sommaren 1996, standard till årsmodell 1997 har jag för mig.
Touring kom mars-1997, Navi 16-9 kom till årsmodell 2001, samtidigt ingick PDC fram om man valde PDC, innan var det endast bak, till årsmodell 2002 ersattes Cosmosschwarz med Saphirscharz samma årsmodell fick nya M-ratten som året innan kom till M5.
Glastaklucka kom 97 eller 98. Kika på schwacke.de för skillnader. Fördel är tyskakunskaper, men inte nödvändigt.
Lite märkligt är att effekten åtminstone på pappret höjdes i Nordamerika 2002 eller där omkring. Innan 282 US HK, sedan 290 US HK.
Stephan
-
Ett tips: Köp 540 6-vxl manuell
//fd. k1mzo
-
En 6-växlad manuell med sportpaket är en given vinnare. Ofta klart högre prissatta eftersom de är svåra att få tag i.
-
Vad är skillnaden på sportpaketet och M-sportpaketet chassimässigt, om det ens är någon skillnad
-
hej hej
jag köpte just en 540i touring 6 vxl man med stora m-paketet årsmod 2002 nyskattad för 85000kr
mörk gråmet
fullutrustad med svart innertak, glastaklucka, 6-cd vxl, gps, tv (skaffa digitalbox bara),
nivåreglering, acc och mycket mer
och jag är otroligt nöjd... att jämföra med en volvo v70 hmm hmm det går ju inte godnatt volvo
-
låter som ett hyffsat pris och grattis!
-
Fredric BMW såldes av Jarl i Helsingborg som är känd inom BMW entusiaster och inte säljer vad som helst, en stor fördel.
-
Nja, även solen har sina fläckar. Nog har det funnits en och annan som inte är nöjd med Jarl. Som jag ser på det så finns inte den perfekta bilhandlaren.
Passar på att gratulera till en snygg bil!
-
Fransman: Låter fin, du har inga bilder att bjuda på?
-
hej hej
jag köpte just en 540i touring 6 vxl man med stora m-paketet årsmod 2002 nyskattad för 85000kr
mörk gråmet
fullutrustad med svart innertak, glastaklucka, 6-cd vxl, gps, tv (skaffa digitalbox bara),
nivåreglering, acc och mycket mer
och jag är otroligt nöjd... att jämföra med en volvo v70 hmm hmm det går ju inte godnatt volvo
Jasså Jarlgubben prutade inte en krona. Jag vet att han som böt in den fick 70 för den. Verkade vara en väldigt fin bil.
-
ja å nu ska han svartlistas också.. kolla fifflande bilförsäljare
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=2197.0 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=2197.0)