Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: anders880531 skrivet oktober 21, 2018, 21:16:13
-
Då fick jag äntligen tummen ur! efter ca ett års medlemskap, och 10 månaders officiellt ägande av min första E38 så skulle jag vilja dela med mig till er om min resa som E38-besatt :D
Är en 30 årig kille som är bosatt i Norrköping, och aldrig någonsin varit intresserad av bilar/motorer förrens ca två år tillbaka, då något vaknade i mig.
Från början var tanken att jag skulle spara ihop en kontantinsats till en 5-serie GT modell med åtminstone 3.0 liters dieseln, men efter lite pedagogisk övertalning från en kollega och numera vän så ändrade jag riktning och det blev E38 som jag blev totalt förälskad i!
Så nu har jag mig min första entusiastbil! Det är både spännande och skrämmande på samma gång.
Tro mig: Jag är helt grön på bilar: På alla sätt och vis.. Jag visste knappt vart tanklocket satt för inte sålänge sedan, så det är en jädra djungel att då ta sig an ett äldre exemplar som behöver ganska mycket uppmärksamhet och omtanke. Tack och lov har jag folk runt omkring mig som är väldigt kunniga och hjälpsamma, så det går någorlunda bra ändå! :)
Men men ! Min bil är iallafall:
BMW 740, årsmodell 1995. importerad till Sverige 2002 av ett idag pensionerat par från Östergötland som körde bilen året om i tre år.
Sen dess är jag den femte faktiska ägaren på bilen ( nummer 6 enligt biluppgifter då en ägare hade bilen i två omgångar )
Har idag rullat 16900 mil ungefär.
Har hunnit gjort ganska mycket på den min första säsong, med väldigt mycket hjälp av nära och kära som vill lära mig och hjälpa mig skruva.
- Coilovers BC runt om
- servoslangar + o-ring i lock bytt
- ac rem och multirem
- bytt till vit belysning i kupén
- bytt olja i växellådan
- bytt klimapanel, blev av med "hjulen" och pixelfel!
När jag köpte bilen så satt det kapade sänkfjädrar runt om, och såg allmänt saggig och volvo-drägg ut (enligt mig )
hade man full styrka i bilen så skrapade skärmkanten i däcket. Inte riktigt min stil.
Valde till slut att köra med coilovers för att dämparna säkert var slut också (satt originalen på) och möjlighet till att höja och sänka efter smak + att kunna ställa in hårdheten på fjädringen vart eftersom jag lär mig vad "min stil" är.
Hjulen idag är 20" IMAZ IM5 med nokian z-line däck. 255/35 runt om. vibrerar och spårar lite, men inte så jädrans farligt ändå. Jag är jättenöjd med det kosmetiska och tar det onda med det goda ;)
Saker att göra tills nästa säsong:
-byta hjullager
-byta ut bakstyckena på sätena fram så att kart-fickorna blir hela igen! Någon som har ett par från svart inredning till övers?
-göra om innertaket (det blir svart alcantara-tyg, idén givetvis härifrån
-kanske köpa mjukare fjädrar
-kolla in kylaren
-byta spännrulle och löphjul
-lämna in på lackering?
Det får räcka för nu! Har massa frågor och funderingar som jag hoppas ni vänliga Herrar här inne kanske kan hjälpa mig reda ut med tiden.
Och kul att kanske få igång den ganska döda delen av det här forumet lite grann ;D
-
Hej Anders.
Välkommen på forumet med din fösta inlägg. ;)
Ser att du har blivit förälskad till en E38 740, en underbar älskarinna som kan ta dig var du vill men som man säger, om man vill behålla sin älskarinna, man måste ta hand om den. 8)
16000 mil är absolut ingenting för en 740 E38, hoppas att du kan behålla lång tid fram över.
Här på forumet har vi en medlem som också har en 740 E38, här har du lite att läsa: http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7180.0. (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7180.0.)
Om du har olika funderingar om saker och ting, var inte rädd att ställa frågor här på forumet. ;)
Önskar dig stor lycka till med din pärla.
-
Tack så mycket Alain! :D
Ja fysatan vad torsk jag blev på den här bilen, på alla sätt och vis!
Ska se om jag kan lyckas bifoga lite flera bilder på ’na här under, inklusive det hängande innertaket :(
-
Försöker posta lite mer bilder här under
-
Hej Anders,
välkommen på forumet. E38 är en fet, lyxig bil, finns mycket kul med dem. Och det är kul att göra saker med bilen som man själv vill. De här bilarna kostade mellan 600 000 - 1 000 000 när de var nya, men nu är delarna billigare. Finns mycket kul utrustning om man letar.
Jag ser att du har 4-liters v8:an M60 - grattis, för det är en bättre motor än efterföljaren M62.
Bomba på med frågor du, så ska vi se om vi kan svara på något. :)
-
Jag ser att du har 4-liters v8:an M60 - grattis, för det är en bättre motor än efterföljaren M62.
Jajjemänsan! Vad jag läst mig till gällande vanos så är det att kammarna ser lite annorlunda ut, och rör sig lite annorlunda beroende på varvtal?
Det mesta jag hört är att det kan strula mer, och gör det det så blir det kostsamt i jämfört med den ”gamla” motorn.
Bultarna till oljepumpen är kontrollerade av förre ägaren förresten.
-
Snygga bilder men en liten sak som stör mig, det är led lampor bak, i min smak passa dessa inte alls på en sådan fin model men som man säger, smaken är som baken. ;)
Skulle inte eller tveka alls att sätta på nyare regskyltar.
-
Jag vet Alain! Och jag har några eftermarknads strålkastare fram också: Med Angel eyes. Det är inte min stil riktigt, och mörkare blinkers. Men att byta både fram och bak + blinkers kostar ganska mycket, så det är något som får vänta. Det är trots allt helt dugligt, och passar ganska bra ihop just nu ändå :)
Det hade kunnat sett värre ut!
-
Anders, på första bilden ser man hur din motor: M60 ser ut bakom den främre täckkåpan.
Notera kugghjulet i "y-ets" centrum. Det hjälper till att styra kamkedjan, men saknas i M62 på nästa bild. Troligen för att BMWs ingenjörer rationaliserade bort det för att spara en hundralapp eller så. De ersatte det med plastskenor istället.
Konsekvens blev att M60 är skottsäker tack vare kugghjulet, håller nästan hur länge som helst så länge man byter olja medan M62 pga kedjans slängande fram och tillbaka orsakar att "släpskenorna" (de plastskenor som ska styra skenorna) går sönder, och då gnager kedjorna på metallen inifrån. Det brukar kosta minst 30 000 kr att byta släpskenor pga det bortrationaliserade kugghjulet när det sker - oftast mellan 25 000 - 30 000 mil. :)
-
Där ser man! Okej! :D
Ja den kostnaden är ju skön att slippa, och min tanke är ju att byta olja + filter inför varje ny säsong.
Ställer av bilen på söndag efter en sista någorlunda lång resa fram och tillbaks till Stockholm med min Sambo!
Då har jag lärt mig något nytt idag med. Tack för infon, Lasse! :D
-
En till grej: M62 4,4-liters kom 1996 och hade inte vanos. M62TU kom 1999 och hade enkelsidig vanos, på insuget. (att kamaxlarna vrids beroende på varvtalet, för att förbättra kraften på låga varv).
Det är märkbar skillnad på låga varv, mycket mer kraft på låga varv. Men jag tycker ändå att M60 är en bättre motor, pga pålitligheten.
M5:ans variant av V8:an, S62B50 har vanos på både insug och avgas.
Efterföljaren som sitter i 745i E65 (N62) har förutom dubbel vanos, dessutom variabel ventillyfthöjd och variabelt insug.
-
En till grej: M62 4,4-liters kom 1996 och hade inte vanos. M62TU kom 1999 och hade enkelsidig vanos, på insuget. (att kamaxlarna vrids beroende på varvtalet, för att förbättra kraften på låga varv).
Så det finns en 4,4 liters V8 utan vanos också? Det visste jag inte. Varför ökade bmw volymen, och blev det någon förbättring?
-
Ja, alla M62 från 96 till 98 är 4,4 liters utan VANOS.
Jag tror de ökade volymen för att få mer kraft på låga varv, för att den skulle bli ännu mer bekväm att köra. Och det blev den ju också - jag har haft en 740iA 1995 med M60-motorn och har nu en 740iL med M62 (utan VANOS) - och det märks att M62-motorn har lite mer effekt på låga varv.
Alla ändringar de har gjort sedan M60, har varit för att få den att ge mer och mer kraft på låga varv.
-
Okej! Trodde alla M62:or var med VANOS. Bra att veta!
-
Är det någon som har optimerat sin V8?
Ringde och pratade med en firma i Eskilstuna som lovade 30hk/40nm för 6500:-
Anledningen till det höga prisetvar att det tydligen är tre stycken styrboxar att programmera (?) om istället för en?
Är det värt det?
Kommer jag märka skillnad?
Åker motor och låda på mer pisk än utan optimering?
Blir bränsleförbrukningen lägre?
-
Hej på er alla! Nu är gröna faran framplockad från vinterdvalan, och det blev en ganska kostsam start den här säsongen tyvärr :(
Har varit ut och startat upp den med jämna mellanrum, för att inte batteriet ska ladda ur, och tydligen så har kupéfläkten tackat för sig.
Har beställt ny från autodoc för ca 800 och arbetet kommer gå på runt 2000:-
Vidare så hjälpte en vän till med att byta hjullager höger fram, och tyvärr så vart abs-givaren skadad under operationen, och även abs-kransen på hjullagret + att hjullagret höger bak även behövs bytas, så en slant till där för materialet samt arbetet stundar.
Men! Allt det här känns just nu bara som detaljer och inte som särskilt "farliga" saker att åtgärda varken ekonomiskt eller så.
Det tråkiga är att växellådan beter sig väldigt konstigt. Både ljudligt och funktionsmässigt.
När bilen är kall (främst) och den ska växla från 1a till 2a växeln, så liksom kommer det här kavitationsljudet/vinande kompressorljudet från lådan. Låter inte särskilt bra, och jag undrar ifall någon av er vet med säkerhet vad det kan bero på, och givetvis om det går att fixa och vad kostar det?
Och när jag kör i D-läget så vägrar bilen att växla från 2a till 3e växeln innan den nått 6000 varv? Kan det vara något mjukvarumässigt, eller är det vad tror ni? Jag fick tipset att prova köra lite hårdare med bilen för att se om det skulle släppa, men tyvärr så hjälpte inte det.
Jag har även provat att nolla adaptionen i växellådan med att vrida tändningen till 2a läget och hålla ner gaspedalen i kickdown i 30 sekunder. Ingen skillnad tyvärr.
Kör jag "manuellt" med bilen, alltså startar på 2, sen upp till 3-4-D så tar jag mig "förbi" andra växeln utan att varva ur den helt, men det känns riktigt surt :( har ju köpt glidarbil med automat för att slippa växla och bara kunna just: Glida.
Jag är jättetacksam för alla tankar, tips och även gissningar från er med mera erfarenhet gällande denna vagn.
Sen ska det tilläggas att det är väl dags att ge sig på den här operationen med att byta insugsmembran också! Tomgången är lite "ryckig" och man känner inne i kupén att den går ojämnt/oroligt. Sen läste jag även i Lasses tråd om hans/din (antar att du läser detta Lasse ;)) E39 som verkade dra mindre soppa efter att insugsmembranet vart bytt.
-
Brukar väl mest vara att lådan inte vill växla alls om oljenivån är låg, men kanske kan ge andra märkliga symptom. Så kolla oljan kanske?
-
Tjena Anders,
jag har varit bortrest i USA ett tag och influensa annars, så jag har legat lite lågt ett tag.
Gällande kupéfläkten: jag hade samma sak på min första E38, den stannade och det skulle kosta skjortan att byta. Men i mitt fall visade det sig bero på en trasig / ärgad säkring. Räckte att byta säkring så fungerade den fint igen.
Jag bytte PCV (vevhusmembranet) på min E39 540, inte insugsmembranet. PCV sitter i bakkant på insuget, mot torpedväggen på förarsidan.
Om automatlådan: jag måste erkänna att jag vet inte så mycket om dem, men med tanke på att det tycks ha uppstått medan bilen stod stilla så verkar det ju mysko. ATF-oljan i lådan passerar en massa kanaler och elektromagnetiska ventiler när den växlar. Kan det inte vara så att någon av ventilerna har börjat kärva lite när den stått oanvänd länge?
Jag skulle nog chansa på att först byta olja i lådan och se till att den är på rätt nivå, sedan ha lite tålamod med den några dagar. Om det är något som kärvar / beckat ihop så lär det lösa sig av användning. Har gjort det ett par gånger själv. Det är ganska lätt att byta oljan, komma in under den och lossa dräneringspluggen först. Det gamla oljan brukar se ut som svart vatten istället för ATF-oljans nya konsistens. Det luriga är att utan slang/pump så får man inte ut all olja, det blir lite kvar i convertern. Allra bäst är såklart att ha verktyg så man kan suga ut även den oljan. Jag har inte haft det, utan nöjt mig med att få "nästan" all olja ny. ATF är rätt dyr och har för mig att det går åt 6 eller 8 liter.
När min bil stått stilla över vintern t ex, så brukar det vara rejält tickande från ventillyftarna, men det försvinner efter någon halvtimmes varmkörning och komer inte tillbaka förrän nästa långa avställning.
Små läckor i avgassystemet gör också att tomgången kan vandra. O2-sensorerna efter kattarna blir lurade om det smiter in syre pga otätt system, tjuvluft. Det problemet har jag haft, låste sig genom att dra åt bultarna. Har nu tillbaka det eftersom ett bultfäste till grenröret släppt.
Lycka till.
-
Välkommen tillbaka Lasse! ;)
Saknade dig här på forumet.
Tack för din trevlig, kunnig och hjälpsam förklaring. :) [size=78%] [/size]