Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 1-serien => F20 2011-nutid => Ämnet startat av: Chafo skrivet april 26, 2018, 07:56:55

Titel: BMW 116i F20 N13
Skrivet av: Chafo skrivet april 26, 2018, 07:56:55
Hej

Efter att ha lämnat in bilen på optimering/chip så har det dykt upp ett problem.
Bilen hackar, och eller rycker vid fullt gaspådrag mellan 1600-3000 varv.
Problemet finns när man lägger i sport eller sport+. Vid sport+ så upplever jag problemet större en sport. 
Kör jag på comfort så kan jag som vanligt gasa på fullt från 1600 varv och öka farten/varvtalet utan ryck med jämn och fin acceleration. 
Så det är alltså en gradvis ökning av problemet när man ska ta ut mer effekt i olika mappningar.
problemet kommer när bilen blir belastad vid fullt gaspådrag eller i en uppförsbacke så börjar den rycka runt dessa varvtal i sport, sport+.
Så snart turbon börjar trycka på så försvinner symptomet.
Undrar lite vad som kan vara problemet? Känns inte som att något är trasigt just nu utan mera någon inställning då problemet inte finns i comfort läge?!

Hur mår dessa 4 cylindriga turbo motorer av att köras runt 190-200hk? Hur stor påfrestning är det?
En 118i körs ju med 170hk original från bmw och det ska vara samma motor så spontant så ska 116i klara dessa krafter också?
Bilen är en BMW 116i 2015 N13 med 3000mil.  Manuell växellåda.

Tacksam om någon här inne har en vettig tes eller kunskap kring detta.
Titel: BMW 116i F20 N13
Skrivet av: Alain skrivet april 26, 2018, 08:30:05
Jag tror att du behöver läsa av felkoder, det säkert säga dig vad är det för fel.
Kanske problem med steptronic system eller en kabelbrott under växelspak men ta först reda på om det finns felkoder och vilka är det.
Steptronic är automatlådor med manuella funktioner.
Lycka till.