Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: Börno skrivet december 17, 2017, 21:25:06
-
Hej.
Gör ett försök här om detta problem.
Gör historien kort men hoppas på svar =)
Köpte en 528 som gått varm dom kom 2km innan tempen steg.
Biln stod ett antal veckor innan ja köpte den för skicket skull.
Börja med en ny vattenpump och ny termostat lufta så gott vi kunde utan större framgång vi kom drygt 2mil innan tempen steg, stannade, fyllde på vatten å luftade å så höll vi på tills vi kom hem.
Väl hemma så byttes termostathus och biln uppkörda halvägs på en biltransport för att få bra lutning under luftningen.
På tomgång kan man stå hur länge som helst men när man åker så stiger tempen stannar man och står på tomgång så sjunker tempen är det toppen då?
Biln blandar inte vatten i oljan eller tvärtom.
Vitt rycker inte.
Värme i kupén finns å hon går tyst å fint i maskin.
Kan låta lite rörigt men nåt som är konstigt så skriv och fråga så svarar jag =)
-
Jag hade börjat med att kolla impellern i vattenpumpen, den är av plast på vissa motorer och inte ovanligt att den tappar bladen efter några år och då inte pumpar runt vattnet ordentligt.
-
Läste du för fort?
Det är ny vattenpump ny termostat å nytt termostathus.
Ja har även testat utan termostat men de blir ingen skillnad. Ja kommer iaf bara 1 till 2mil innan tempen sticker.
Stå på tomgång kan ja göra hela dan det är under belastning som tempen sticker.
Står man på tomgång så blir övre å undre kylar slangen varm även hela kylan blir varm. När tempen sticker då är bara halva kylan varm å undre slangen är kall.
-
Läste uppenbarligen fortare än hjärnan hann med… låter som du fortfarande har luft i systemet.
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=558386 (http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=558386)
-
Haha inga problem =) ja brukar också läsa för fort men även läsa fel ;)
De känns som att den bygger tryck å då antar jag att de e toppen =/
De klart bästa vore ju att om nån som bråkat me detta förr och bor nära som vela hjälpa på plats tyvärr känner inte ja nån =/
Ska kolla länken =)
-
jag inte tror att det är problem med toppen. Inte vet om det kan hjälpa men har för mig att du måste har fläkten på max när du ska lufta systemet.
Hur är det med tempgivaren? Vet du om fläkten starta som det ska när motor håller på att bli för varmt?
-
Full värme å fläkten på läge 2 då startar pumpen.
Har provat både me låg fläkt å full fläkt ingen skillnad.
Övre slangen blir som en ballong stenhård men vi har inte tryckt av nån slang inte heller har nån slang eller kylare gått sönder.
Om temp mätarn visar rätt vet ja inte heller för vattne är inte varmt när hoo trycker ur sig.
Är inte som att hon kokar men när tempen stiger å undre slangen å halva kylan blir kall så är ju du pga luft eller att hoo trycker ut komprission i systemet. De luktar inga avgaser om vattne om man luktar. Skulle dock behöva mäta de.
El fläkten är död och ja har ingen plast runt kylan om de spelar nån roll?
Min andra e39 en 530d den har ja inga värme problem med å den el fläkten funkar inte heller.
-
Kan ju även nämna att vi har spolar ur kylan för sig och systemet.
Har även testat en annan beg kylare. Men då denna blev varm alltså inge stopp så stoppa ja tebax den.
Har bytt kylar lock ifall om de skulle va nåt med det.
Men de kan ju va nån spricka i expansion som vidgar sig när den blir varm?
Men som sagt alla tips är välkomna =)
-
Satt å fundera på denna.
Om visko fläkten är boven.
Om man skulle slänga ut den å stoppa dit en elfläkt istället? Men de borde ju inte bero på de heller.
Övre å undre slangen samt hela kylan blir ju varm men när tempen sticker så blir undre slangen kall samt halva kylan.
Värme i kupén finns hela tiden.
Om de vore nånt med toppen borde de inte sluta komma värme då?
Allt ja lyckats googla fram när de är nåt med toppen så blir alla utan värme =/
-
Satt å googla lite å hitta detta.
I locket sitter vanligen en ventil som ska se till att kylaren står under tryck så att den inte ska koka vid 100 C utan vid 130 C.
Om du, vid kall motor öppnar locket och startar motorn, ser luftbubblor i expansionskärlet så har topplockspackningen pajat. Annars är det bara att byta locket.
Min bubblar inte vid kall motor.
Luktar inget ur kärlet.
Värme finns i kupén hela tiden.
MEN under körning sticker tempen å halva kylan + undre slangen blir kall. Övre slangen blir hård och släpper man upp luft skruven nån av luft skruvarna kommer det bara ånga =/
Betyder det att det är toppen?
Eller är det bara luft ändå?
Dåligt kylarlock?
Tacksam för massa svar.
-
De gånger jag haft toppackningsproblem så har värmen i kupén försvunnit med, visserligen inga BMWs men det borde väl fungera på samma sätt på svenska och japanska bilar?
Du har kanske läst denna tråden redan? Han verkar ju ha samma problem som du, dvs. undre delen blir kall.
https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2065167-Top-hose-hot-lower-hose-cold (https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2065167-Top-hose-hot-lower-hose-cold)
I hans fall var det pumpen som strulade, vet du att din verkligen snurrar och pumpar vatten?
-
Alla trådar ja lyckats hitta så tappar även alla värmen i kupén när toppen har gått.
Även massa andra symptom som klet under olje locket. Blandat olja å vatten och vatten i oljan eller vit ryker. Trycker sönder nån slang eller kylare. Jag har inget av det.
Mer än att tempen sticker och undre slangen + halva kylan blir kall och övre slangen blir hård.
Jag va väl dum snål så vattenpumpen å termostaten är köpt på biltema (vet inte hur bra de e)
När trycket stiger å man skruvar upp en luft skruv så kommer de inge vatten utan bara ånga.
Inge vatten i övre slangen så vattne stannar ju på vägen dålig pump eller luft?
När tempen stiger (bara när man åker) å stannar på tomgång då sjunker tempen men blir ingen skillnad på undre slangen eller kylan utan de e endå kallt. De lilla ja vågar ha biln igång ifall om nåt skulle hända me toppen eller packningen.
Ja har aldrig haft nån bil me topp/värme problem förr så ja e ganska lost på detta =/
Ska kolla länken =)
Tack för svar :)
Är inte lätt å svara jämt heller på ett forum =/
-
Antingen en spricka i toppen eller trasig topplockspackning tror jag, tyvärr. När det händer så fungerar kolvarna som en kompressor som trycker ut luft i kylsystemet, övertryck där.
-
Borde d3 då inte bubbla i kärle?
Å ingen värme i kupén?
Borde inte maskin gå sämre oxå?
-
Väcker denna fråga igen.
Va tvungen å flytta biln igår. Hoo starta direkt å gick bra trots
Att hon stått länge. Men blev bara en kort tur.
Men funderar på när han bygger tryck.
Att de blir tryck vet alla om men att han inte trycker sönder/av nån slang osv så borde inte trycket va allt för högt ändå?
Tänkte byta alla slangar å kylare samt locket (hur passar en E34 kylare? )
Att bilen går 2mil men en hel massa tomgångskörning så misstänker ja inte toppen. Men ja kan ju ha fel.
-
Hur har du det med kylare tryck i slangen uppe och under, när de börja att blir varmt, båda ska vara lika hårda, om inte, förmodligen har du problem med kylare.
Hur har du det med vattenpump?
Skulle rekommenderar dig att lämna bilen på en verkstad där de kan kolla upp ordentligt.
-
Har för mig att den övre blir hårdare än den undre.
Men när tempen stiger blir halva kylan kall å undre slangen blir kall men värme i biln hela tin.
Vattenpump och termostat är nya dock köpta på biltema om de kan ha nåt med det och göra?
Termostaten har inget skvallerhål eller nån pil hur den ska sitta så ja satt den som den första satt.
Kylan som sitter i nu är vind ser ut som att biln är krockad nån gång. Inte svälld. Men funderar på om den läcker mellan kärl å kylare.
Är inne på att modda om. Så man försöker få i en vanlig kylare å ett löst expansionkärl som man kan sätta nånstans?
-
Om ja fattat detta rätt av alla trådar jag hittat och läst. Om de läcker ut kompression i kylsystemet så ska de synas även när maskin är kall.
Starta å skruva av locket å se om de bubblar/skummar. De gör ju inte denna. Ja får dock ingen cirkulation när hoo blir varm =/ men då ja inte trycker sönder nån slang men de trycker ut vatten ur locket.
Termostaten har inget skvallerhål eller pil om hur den ska sitta så ja satt den som den första satt om det spelar nån roll?
Om det vore nåt med toppen så borde väl värmen i kupén försvinna oxå?
-
Dax och väcka denna tråd igen.
Blir ett långt inlägg nu men läs och svara gärna då jag har typ Slut på idéer nu =/
Försök nr 1.
Bytte värmeventiler å övre slangen är bytt.
Som vanligt värme i biln men tempen stiger misstänker nu luft.
Hur som helst fyllde vatten starta biln lufta å höll på te sist blev kylan varm å övre å undre slangen blev varma. Lufta lite te å visst kommer de luft när ja håller på. Får inte borta de. Nu luta biln bara lite när ja höll på.
Men även om allt nu känns varmt så vattne som kommer ut med luften är inte varmt =/ men nästan ingen ånga nu utan finns ju lite vatten hela tin. Förra gången va de bara ånga.
Men är de nu luftnings problem eller annat ändå?
Försök nr 2.
Nu har ja äntligen fått lite ordning på detta hopps ja.
Lufta nu istället utan lock vänta på att hela kylan å slangarna blev varma lufta utan lock å hällde vatten samtidigt. När de väl bara kom vatten så skruva ja dit locket.
Ingen provtur än men satt å höll mellan 3-3500 varv i 3min men tempen är stadigt på mitten å slangarna är lite hårdare än när biln är kall.
Lär väl hänga på sommar hjulen å koppla in lite lampor så ja kan ut å test åka. Men de känns iaf bättre nu än nåt tidigare försök =)
Försök nr 3.
Än är inte detta bekymmer över.
Efter en massa tomgångskörning å en test tur så steg tempen igen, lite vatten kom ur locket men slangarna va inte stenhårda utan samma halv hårda som då ja börja lufta. Hur som helst tänkte testa släppa på luftskruven som sitter på termostathuse. Bara ånga inge vatten utan vatten kom långt senare. Varmt va de men inte kokande varmt.
Så frågan är om de e luft i systemet (bil luta bara lätt bakåt när ja lufta) eller om locket är boven?
I övrigt så finns värme. Hoo vit ryker lite men luktar varken vatten eller glykol om de. Blandar inte vatten eller olja åt nåt håll.
Vatten försvinner inte ur expansionkärle.
Alla svar, tankar å idéer är bra =)
-
Om det inte läcker någonstans borde vara problem med luftningen.
Här har du lite tips om luftningen.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5156.0 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5156.0)
-
Kom vatten ur locket strax innan tempen börja stiga igen.
De e enda läckan ja hittat om inget dunstar av värmen.
Men borde inte slangarna blivit stenhårda i så fall?
Nu lufta ja inget alls efter att ja skruvat på locket =/
-
Sådär nu har ja vart ute igen.
Denna gång med biln på ramper.
Gjorde som vanligt tändningen på å fyllde vatten.
Starta biln utan lock å fyllde vatten tills de bara va vatten i luftnings skruvarna. Hällde vatten å öppna skruvarna osv till sist när termostaten öppna så gjorde ja samma sak igen innan ja överfyllde å skruva dit locket.
Denna gång så lufta ja även efter med locket på plats. Får ut lite luft då å då men mest vatten. Har nu luftat på detta vis iaf 1tim (kolla aldrig klockan)
Som sagt mest vatten men lite luft då å då.
Men vattnet som kommer ut ur luft skruven är kallt men de ska de nog va?
Men under denna luftning så börja de bli ont om vatten i kärle så ja stängde av å tänkte vänta tills allt har svalnat och börja om med denna procedur senare.
Rätt eller fel?
-
En snabb uppdatering å nya frågor.
Bilen har ju stått i fredags å titta ja genom kärlet så va de lågt med vatten.
Skruva av locket å tänkte fylla på men då steg nivån.
Fick i en liten skvätt bara.
Starta bilen vänta på att termostaten öppna innan ja rörde luft skruven på termostathuset.
Lite luft innan ja fick bort det. Men luft skruven på kärlet där är de en massa luft.
Oftast mest luft men rätt dom de är så kommer de vatten å luft.
Så frågan är ju om de e kärlet som är kasst, ventilen te luftningen?
Tempen är stadigt på mitten även med AC:n på men är den där luften i kärle som ja vill ha bort innan nästa provtur. Verkar va lite vatten i kärle nu igen.
-
När ja stängde av bil lät de som att de rann tebax vatten nånstans till kärle? Lyssna inte tvär noga tyvärr.
Har lite dåligt tålamod å de blir sämre när de e varmt.
-
Gick förbi bilen skulle mäta en sak så som vanligt tänkte att ja lyfter huven å tittar. De låter som att hon suger in luft i locket är det som de ska va eller kan de va ett defekt lock?
Nu är de 3 inlägg som ja söker svar på =/
-
Verka som att du har gått igenom en stor del och kanske folk sakna lite nya idéer. :(
Har du inte en kompis som har en E39 och skulle kunna låna dig sitt lock? eller köpa en ny?
Det inte kan kosta så mycket pengar och när är den bytt, om det fortsäter, du i alla fall vet att det inte är det som är problem och kan gå vidare med annat i fall att....
-
Vet tyvärr ingen som åker bensinare, på diesel locken står det 1.4 bar på. Vet inte om man kan testa med ett sånt? Ja ska beställa ett nytt lock för att testa iaf. Vet du nåt om luftningen eller främst om skruven på kärle?
Efter att ja bytt vätmeventilerna så blev det iaf bättre med luftningen gällande om att de nu hela tin kommer vatten när man rör luftskruven på termostathuset.
Ser inte vatten nivån genom kärle just nu dock svårt att se men ja ska testa att fylla kärlet till cold strecket genom luftskruven på kärle innan nästa luftningsförsök + provtur.
Känner mig dock lite chalur på locket och själva luftningen på kärle om den kan krångla på nå vis? Främst då de kan bara komma luft å en stund senare kommer de både luft å vatten.
F*n vilka problem man ska ha =/
-
Tyvärr vet jag inte om luftningen eller användning av luftskruv på kärle. :(
Kan förstår att du är förbenad på problemet.
Om jag satt i din plats skulle jag hälsa på en verkstad.
Jag ska resa utomland (Thailand) med min fru där kan det vara svårt med internet därför kommer jag inte att svara lika ofta plus att jag kommer inte att har så mycket tid för det så du vet.
-
En verkstad är och skulle vart det bästa men jobbar tyvärr på borta plan å när ja väl är hemma så är ingen öppen. Ja har ju bytt allt känns de som dock kylare å kärl begagnat så de e ju inte säkert. Dock har ju lite blivit bättre men inte bra. Har beställt ett nytt lock nu iaf.
Ska testa fylla å lufta en gång till med detta lock sen får de vänta tills nytt lock kommer.
Hoppas ni får det bra där nere =) tänk inte på bil bekymmer när ni är där å inte på andras bekymmer ;)
Du kan ju alltid titta in här å se förhoppningsvis svaret på detta problem ;)
De ja är mest fundersam över är att när ja titta vatten nivån genom kärlet så va de riktigt långt ner men när ja öppna locket så vart kärlet nästan fullt, varför blir det så?
Ett fenomen jag aldrig vart med om förr =/
-
Skruva av locket nu nyss när ja kom hem. Väldigt lite vatten i kärlet. Ganska bra med tryck när ja skruva av locket. Så ja får väl ge mig med detta och inse att det är nåt med toppen.