Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E90-E93 2005-2011 => Ämnet startat av: iidzen skrivet juli 19, 2017, 22:16:07

Titel: AKUT! 330 rattlås vill inte släppa, startar ej!
Skrivet av: iidzen skrivet juli 19, 2017, 22:16:07
Hej allihopa, har ett stort problem och undrar om någon kanske varit med om samma eller vet något..
Bilen ifråga är en 330i, automat, 2005.
Den började låta lite kontigt ur motorutrymmet (spännrulle) och lämnades in på verkstad, dock så vet jag inte vad de har råkat göra men nu startar den inte. De har inte bytt något vid motorn för rattlåset slog tydligen till när de skulle köra in den på kvällen innan de stängde.
Bilen startar bara tändningen, visar en rattsymbol med ett hänglås på och det står på skärmen:

"Electric steering wheel lock under strain. Steering wheel cannot be unlocked. Move the steering wheel to enable engine start".


Jag funderar lite på om det kan vara nyckeln eller tändningslåset som har lyckats på avkodat på något sätt? Kanske är helt ute och snurrar men i min hjärna låter det lite logiskt  ;D


Någon som vet om detta går att åtgärda smidigt själv eller måste jag bärga den till BMW (som förmodligen har dåligt med tider och kräver en årslön för detta ;) ;D )?
Titel: AKUT! 330 rattlås vill inte släppa, startar ej!
Skrivet av: Alain skrivet juli 20, 2017, 06:02:53
Hej iidzen


Inte kul när det händer. :(
Hur gammalt är batteriet?
Misstänker att du har problem men batteriet och att system gick över till "fel säkert läge" därmed du inte kan låsa upp ratten och inte starta eller.
Ha för mig att i detta fall hjälper det inte eller att starta med startkablar utom att bilen behöver en ny batteri.
Kanske behöver till och med koda om efter utbyttes.
Hör gärna av dig och lycka till.
Kanske vill någon annan komma med synpunkter? 

Titel: AKUT! 330 rattlås vill inte släppa, startar ej!
Skrivet av: Fredrik M skrivet juli 20, 2017, 09:17:47
Tror inte du lyckats avkoda något, i mitt bakhuvud vill jag minnas något om att det finns en styrvinkelsensor någonstans under ratten, skulle ev. kunna vara denna som bråkar. Söker man på detta hittar jag massor med folk som fått byta, de skriver hela rattstången, på garantin. Dock misstänker jag att det inte är ett så stort ingrepp som egentligen gjorts utan mer att de tror att hela rattstången blivit utbytt.


Antar att ni försökt rucka lite fram och tillbaka på ratten mellan startförsöken?