Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Styling B/D => Ämnet startat av: Svento skrivet mars 29, 2017, 16:38:17
-
Jag skulle gärna byta ratt till nåt mindre modernt och plastigt. Men vilka grejer passar egentligen? Det säljs ju en massa sportrattar här och där som inte verkar gjorda för specifika modeller - eller ens märken. Betyder det att det att dom flesta rattar passar på vilken bil som helst?? Skulle man exempelvis kunna montera en ratt från sexti-, sjuttitalet, eller rentav nåt från typ en gammal traktor?
-
Hej svento.
En fråga, är det till din E30?
Jag har för mig att den är utrustad med airbag, eller?
Undrar hur är det med försäkring i fall att det skulle hända dig någonting, kanske värt att ta reda på med dem innan du gör någonting åt.
Har du airbag på din? Om jag kommer ihåg rätt, du kan koppla av minuskabel från batteriet cirka 15-20 minuter eller koppla av airbag-enheten, kolla om den sitter inte i handfack, därefter kan du koppla bort airbag.
När airbag är borta.
Du kan ser mutter, storlek 21 eller 22, (tror jag)
Tänk också att du har rattlås, den ska helst vara på när du skruva av mutter, när mutter är av, öppna rattlås med nyckel och lyfta upp ratten
Om du därefter sätter en ratt utan airbag, lampan kommer att lysa hela tiden, för att undvika det måste du också ta borte lampa från panelen.
Kolla också om längden på bältet är likadant med eller utan airbag.
Om du vill köpa på en sportratt, hör med Schmiedmann, han säkert kan hjälpa dig med det..
-
För att montera en sportratt måste du köpa till ett nav som är anpassat för din bil, jag skriver lite om hur man ser till att airbag lampan fortsätter vara släckt här. http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6420.msg41866#msg41866 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6420.msg41866#msg41866)
Det jag gjorde var att skaffa en begagnad släpring från skroten och så klippte jag av kontakten från den och lödade dit ett motstånd, tyvärr minns jag inte vilket ohm tal det skulle vara. Men det fungerade fint.
Vet inte vad lagen säger om airbag eller inte numera, men när jag gjorde det så var det upp till en själv om man ville ha airbagen eller inte. Dock är det nog svårare med modernare bilar där allting är mer ihopbyggt.
-
Det måste jag kolla upp. Jag hade inte ens tänkt tanken att det skulle kunna finnas luftkuddar i den. Är det på det viset så får ratten sitta kvar.
Men om det då behövs nån typ av adapter i vilket fall, kan man i så fall montera typ vad som helst? Båtratt exempelvis...?
-
Nej fan, en sån här är det: [img_]http://rs11.pbsrc.com/albums/a158/tyson325/IMG_0523.jpg?w=480&h=480&fit=clip[/img]. Ska inte vara nån kudde
-
Sån här alltså:
-
Den har du ingen airbag i nej, så det är fritt fram att skruva dit en trevligare kringla.
Om det är till en E30 du skall ha det så kan du exempelvis göra så här.
Rattnav: http://www.hova.com/sparco-rattnav-bmw-3-serie-e30-09.1983-11.1990/ (http://www.hova.com/sparco-rattnav-bmw-3-serie-e30-09.1983-11.1990/)
Passande ratt: http://www.hova.com/sparco-ratt-r345-laeder/?group=prod_prod_grp-s1%2F1376 (http://www.hova.com/sparco-ratt-r345-laeder/?group=prod_prod_grp-s1%2F1376)
Om du köper ratt och nav från samma fabrikat så skall det passa ihop, sen går det givetvis att köpa ett nav och sedan trixa dit vilken ratt som helst men det krävs ju lite skicklighet med diverse verktyg för att få en sådan sak att fungera.
Vill du ha mer original look, finns det ju http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e30/1413-ny?produkt=32-33-2-226-731 (http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e30/1413-ny?produkt=32-33-2-226-731)
-
Okej. Navet är nåt som hör ratten till alltså, snarare än det hör till bilen? Navet ska passa bilens rattaxel, men typ vilken som helst ratt kan sättas på navet? Men i så fall... då lär det ju redan sitta ett nav på nuvarande axeln, d v s det nav som hör till nuvarande ratt. Kan jag inte använda det och montera vilken som helst ratt på det?
Innebär det att jag skulle kunna ta en ratt från en VW från femtitalet, förutsatt att det finns ett nav som passar ratten i fråga?
Är det bara bilrattar som kan bli aktuella? Jag menar, om jag skulle hitta nåt som är gjort för traktor eller båt - skulle det kunna fungera?
-
Okej. Navet är nåt som hör ratten till alltså, snarare än det hör till bilen? Navet ska passa bilens rattaxel, men typ vilken som helst ratt kan sättas på navet? Men i så fall... då lär det ju redan sitta ett nav på nuvarande axeln, d v s det nav som hör till nuvarande ratt. Kan jag inte använda det och montera vilken som helst ratt på det?
Det är bara tillbehörs rattar som har navet löst, alla originalrattar är i ett stycke och anpassade för bilmodellen.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi27.photobucket.com%2Falbums%2Fc192%2F1QuikWS6%2FSteering%2520Wheel%2520Swap%25202_zpsx19sfqvq.jpg&hash=2779438342430c1f7ba07244302b11150c575eb3) (http://s27.photobucket.com/user/1QuikWS6/media/Steering%20Wheel%20Swap%202_zpsx19sfqvq.jpg.html)
Innebär det att jag skulle kunna ta en ratt från en VW från femtitalet, förutsatt att det finns ett nav som passar ratten i fråga?
Är det bara bilrattar som kan bli aktuella? Jag menar, om jag skulle hitta nåt som är gjort för traktor eller båt - skulle det kunna fungera?
Ja förutsatt att du kan få VW ratten att passa på ett nav anpassat för din bil så går det bra, gäller även traktor och båt rattar.
De flesta eftermarknadsrattar har ett system med mindre skruvar som fäster ratten mot navet.
På denna Momo ratt är det de fem skruvarna runt tut knappen.
(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51gRwJVbkDL._SY300_.jpg)
Så länge detta bultmönster stämmer med vad som är på navet så är det bara att skruva dit vad som helst, men tänk på att en ratt som avsedd att användas i en bil är konstruerad för att bete sig på ett visst sätt vid ev. olycka. Det är förmodligen inte en traktorratt.
Så rent teoretiskt är det inga problem att köpa ett nav som passar din bil, ta en ratt från en gammal VW, lägga igen eventuella hål i denna och sedan borra upp hål enligt skruvmönstret i navet och skruva ihop det.
Kolla gärna på denna lilla filmen så förstår du nog mer.
https://youtu.be/1wLIQpt0Af0 (https://youtu.be/1wLIQpt0Af0)
-
Tack, nu begriper jag lite mer.
Hur mycket trassel brukar fel ratt orsaka vid besiktning?
-
Tack, nu begriper jag lite mer.
Hur mycket trassel brukar fel ratt orsaka vid besiktning?
Förmodligen inte mycket så länge det inte är helt uppenbart att ratten inte kommer från en bil, de har ju ingen möjlighet att kolla att den ger med sig på rätt sätt vid en kollision utan att ha sönder den.
Däremot kommer du att få stopp och belägg omgående om du försöker besikta med en ratt med styrknopp, det är såvitt jag vet inte lagligt att ha i en bil. Förutom om du har dispans på grund av ett handikapp.
Jag besiktigade min Z3 med ratt utan Airbag utan några problem, men hade då valt en BMW originalratt och sett till att släcka lampan. Om jag stoppat dit en ratt som momoratten i mitt förra inlägg hade det blivit mer uppenbart att airbagen saknades.
Men du har ju ingen airbag så då är det bara att det skall vara en godkänd ratt rent säkerhetsmässigt som är kravet. Pentaraggarna som kör med en hemmasvetsad ratt i form av en kedja lär byta ratt inför varje besiktning.
-
Jag hitta en billig sportratt. Ser förjävlig ut, så jag har snarare tänkt använda den som utgångspunkt för nåt eget.
Men tuta, alltså... Vad är det jag behöver? Hur standardiserat är det med sånt där? Har alla ungefär samma mått? Nuvarande ratt har ju ingen sån knapp i.itten, men kan det ändå tänkas finnas nåt av det elektriska som rakt av går att flytta över?
-
För tutan kan du sätta vilken återfjädrande knapp som helst och den behöver inte vara mitt i ratten, det skiljde så mycket mellan hur rattarna var konstruerade för att jag skulle få tutan att fungera med E30 ratten i min Z3 så jag gjorde ett litet hål på sidan vid tändningsnyckeln ungefär och stoppade dit en återfjädrande knapp* och besiktigade utan problem.
* En knapp som endast är sluten när du håller den intryckt.
-
Ja jag insåg det till sist, efter att ha sökt runt lite.
Insåg då också att det finns ett nästan oändligt utbud av små billiga såna knappar. Kromade grejer där färgen på själva knappen ofta är valbar. Kanske man faktiskt skulle kunna använda sex såna som bultar, och att dom alltså även fixerar navkapseln. Det ökar ju också valmöjligheterna beträffande vad för plåt man vill ha där i mitten.
Gäller bara att hitta på nåt bra sätt att hantera dom sex kablarna, eftersom dom liksom hamnar utanför navet.
-
Jo du behöver ju någon form av släpringsdon där så det inte blir kabelsallad när du rattar.
https://www.electrokit.com/slapring-med-flans-o22mm-6-ledare.51191 (https://www.electrokit.com/slapring-med-flans-o22mm-6-ledare.51191)