Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: Ax09_az09 skrivet januari 16, 2017, 11:54:17
-
Hej tänkte kolla om nån har lite råd att komma med för har fått problem med en bmw 520i e39 årsmodell 96 som är helt orkeslös och knappt går frammåt ibland den rycker kraftigt om man gasar fullt på låga varv och går ibland nästan inte över 4tusen varv, kan också tillägga att den faktiskt går lite bättre när den är kall, vet inte vad det kan vara riktigt men har gjort en felsökning och fått fram 3 st felkoder (vevaxelpositions och varvtalsgivare) (luftmassmätare) och (spjällägesgivare) så min stora fråga är egentligen om dom 3 grejerna verkligen kan göra så att den går så dåligt som den gör och gärna varför.
Är sjukt tacksam om nån kan komma med lite råd hur man ska gå till väga oså:)
mvh alex!
-
Som jag bland annat svarade på ditt PM
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.msg46997#msg46997 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.msg46997#msg46997)
M.v.h. Alain.
Kan någon komma med flera förslag om Ax09_az09 problem?
-
Ifall någon är med om samma problem så kan jag medela att det var katalysatorn som var tät! 8)
-
Tack för svaret!
Det kan komma till pass ifall att någon får samma problem som du beskriver. ;)
-
Tack för uppföljning, föredömligt! Det är för vanligt att många skriver om sina egna problem för att få hjälp, men glömmer att själva berätta vad felet berodde på -- det är många som hjälps av att få veta det, så en bra insats!
Synd att jag inte såg detta inlägg för jag hade kunnat tipsa om det, då min egen E39 hade exakt det problemet för 8 år sedan när jag köpte den: ena katalysatorn (V8 har två) var tät. Hettan och vibrationerna gör att keramiska insatser till slut skakar sönder och antingen försvinner eller täpper till.
Min lösning var att byta till en universalkatt och det har fungerat fint, men nu börjar avgasvärdena krypa uppåt igen så troligen är väl den andra katalysatorn på målsnöret nu?
Jag vill bra avgasrening på min egen bil och skulle vilja ha tips om metalliska katalysatorer, någon som vet? (De skakar inte sönder, håller bättre inbillar jag mig). Om de dessutom är mer fullflöde än keramiska och därmed ger ett bättre ljud än de keramiska, så gör det inget.