Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: Thomas i Luleå skrivet maj 24, 2016, 19:16:17
-
Är det för mycket av :o !
Den högra sidan reglerar inte av värmen. Kan det vara ett spjäll som kärvar eller är det en värmekran som är trasig.
Nå hursomhelst, kommer man åt ventiler och värmestyrning med demonterat handskfack?
-
Du behöver inte montera bort något handskfack, för värmeventilerna (duoverntilerna) sitter på torpedväggen i motorrummet, på förarsidan. Det är lite trångt, men går bra med lite tålamod. Du behöver lossa tre slangklämmor och en elektrisk anslutning, sedan lyfter du värmeventilerna rakt upp.
Inuti de två cylindriska husen sitter en mässingsventil i vardera (en för vardera sidan i kupén), som öppnas/stängs elektromagnetiskt. Ventilen tätar mot ett gummisäte när den får 12V och stängs (den är helt öppen när den är strömlös), men med tiden så blir gummisätena mosade, går sönder och ventilen brukar antingen fastna eller så lossnar hela gummisätet så att ventilen aldrig slutet tätt.
Jag brukar köpa en bättre begagnad på bildemo för några hundralappar och byta, senast gjorde jag det i min E39 i vintras men har även gjort det på E38. Ett nytt ventilpaket kostar mycket pengar hos BMW, i storleksordningen 3000 - 4000 kr. Det är synd att man inte kan köpa endast nya gummisäten för ett par kronor och byta, (de cylindriska kåporna är lätta att skruva loss) för det är oftast egentligen bara de som behöver bytas. Det händer att lindningarna i den elektromagnetiska spolen brinner av, men det är sällan.
Jag har sett att man kan köpa gummisätena på ebay för någon hundring, men nu var det ett tag sedan.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bildelsbasen.se%2Fimg%2Fa%2Fa%2Fa%2Fa1f84e%2Fpath%2Fmnt%2Fnewftp%2F112%2Fbil%2Flgnr%2F196355_1.jpg%2Fbmw_5-series_1998_v%25EF%25BF%25BD%25EF%25BF%25BDrmeventil.jpg&hash=4b659b994353e07170c945c791ad5890149fa25a)
-
Jag gjorde en till bild - den förra blev så stor och jag kan inte redigera den i efterhand.
-
Ok, tack Lasse-SL500.
Utmärkt beskrivning av problemet, då skall jag kolla om någon skrot har en så jag får renovera och sedan byta.
Lasse! Stor tumme upp
-
Lasse!
Jag har kollat runt lite efter en ventil men just nu finns inte någon hos demonteringarna.
Har du någon begagnad ?
-
Nej, jag har kastat de trasiga men det låter konstigt att det inte skulle finnas. Nästan varenda E38 och E39 har samma ventiler, här t ex för 395 kr:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-5-E39/1995_2004/Kyl-&-V%C3%A4rme/V%C3%A4rmeventil/Alla/ID-28066515/OEM-8372004/ (https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-5-E39/1995_2004/Kyl-&-V%C3%A4rme/V%C3%A4rmeventil/Alla/ID-28066515/OEM-8372004/)
Eller här, för 500 kr
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-5-E39/1995_2004/Kyl-&-V%C3%A4rme/V%C3%A4rmeventil/Alla/ID-22478623/OEM-8374994/ (https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-5-E39/1995_2004/Kyl-&-V%C3%A4rme/V%C3%A4rmeventil/Alla/ID-22478623/OEM-8374994/)
Vad har du för 7 sista siffror i ditt chassinummer, eller ditt regnummer så kan jag hjälpa dig att kolla upp artikelnumret?
-
Jaha ja, där visade man sin okunnighet i ämnet. :-\ Hade ingen aning om att E39 hade samma ventil.
Sista sju blir DK60996.
Tack på förhand Lasse
-
Thomas, jag går in på www.realoem.com (http://www.realoem.com) och slår in de sju sista. Då kan man se exakt vilka produktnummer som ska sitta på just din bil. Värmeventilerna
Produktnumret är 64118374994 (http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=GF81-EUR-05-1996-E38-BMW-740i&mg=64&sg=18&diagId=64_0621&q=64118374994) för din, och den kostar 3700 på www.Schmiedmann.se (http://www.Schmiedmann.se). (några hundra till, kanske en tusenlapp i värsta fall på BMW)
Den för 500 kr på Häggs har samma produktnummer (slutar på 4994) om jag förstår rätt.
BMW har många olika varianter av värmeventiler, men alla är snarlika - så ofta finns det flera varianter med olika produktnummer som faktiskt passar. Vissa (som du) har en cirkulationsmotor under ventilerna för att hålla igång cirkulationen och värmen i bilen när motorn är avstängd. Det är faktiskt enkla grejer i grund och botten.
Som sagt - det är synd att man inte bara kan köpa anslagsgummina / gummisätena som ventilen slår emot, för jag tror inget annat är trasig på din ventil (Det KAN ju vara något annat, men oftast är det gummidelarna som går sönder). De hade inte kostat mer än en hundring om det gick att köpa dem.
-
Ser man på! ytterligare en kunskap läggs till samlingarna :)
Hade ingen aning om "realoem" men där finns ju massor av bra-att-känna-till.
Då skall jag beställa den på Häggs.
Vad gäller gummitätningar så är jag verksam i industrigummi branschen.
Tack Lasse.
-
Blev avbruten mitt i skrivandet.
Jag skall kolla lite på packningarna sedan jag har demonterat värmeventilen å se vad det är för dimensioner, rätt vad det är så finns lösningen närmare än man tror.
Kanske någon annan behöver lite tätningar.
-
Thomas; det låter helt fantastiskt om du kan få fram ventiltätningarna.
Inuti varje cylinder sitter en elektromagnetisk spole med en ventil i, med själva hatten pekande neråt, mot gummisätet. Själva kåpan sitter med 4 torx-skruvar har jag för mig.
Det är två delar i gummipackningen har jag för mig; dels själva sätet som ventilen tätar emot, samt en gummipackningen som ventilens skaft glider i och som dämpar stötarna åt andra hållet.
ECUn för A/C styr ventilernas rörelse genom att omväxlande lägga på 12V (för att stänga ventilen) och bryta strömmen för att öppna ventilen. Som jag förstår så pulsar den detta, så ventilen öppnar och stänger flera gånger i sekunden (liksom studsar upp och ner), för att reglera vattenmängden exakt. Varje studs, och det heta vattnet, gör att gummipackningen till slut blir mos.
Det vore GULD om du kan få fram gummipackningarna -- det är många som skulle bli glada för det, och det är många BMW-ägare i världen som skulle vilja köpa dem av dig i så fall, med tanke på att priset för nya värmeventiler är så högt.
-
Ja visst, det hade tydligen varit till stor nytta, behovet verkar finnas i alla fall om man får tro dig.
Att lova att man lyckas är jag för gammal och luttrad för att göra. men försöka skall jag.
Det här med gummiblandningar är inte helt givet alla gånger, och dessutom så brukar infästningarna kunna ställa till problem,
problemet kan vara om infästningen är för avancerad för gemene man att montera och demontera då blir antalet tillverkade enheter så litet att vitsen går förlorad. Exempel: Är hatten som sitter i ventilskaftet nitat, ja då brukar det bli problem.
Nå väl, FAN är inte målad på väggen ännu, å vi skall väl inte ha dit han heller.
-
Här är en bild på ungefär hur de ser ut (varierar lite med olika versioner)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Fimages%2Fg%2FV48AAOxy14VRU1td%2Fs-l300.jpg&hash=a247f60be826c2496522afc67faf79a00ba0825a)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.tinypic.com%2F210d25l.jpg&hash=de07e5bbade871a7b7a2f7e8a6985b20e3afa39f)
Så här brukar det se ut efter några år:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.xoutpost.com%2Fattachments%2Fx5-e53-forum%2F39872d1265782350-do-i-have-use-bmw-antifreeze-cimg2841.jpg&hash=5446ed4ef5548900762c5350171f390f58ff1487)
Och så här flödar vattnet mellan motorn, värmeventilerna och värmepaketet. Från heater core - värmepaketet - går det tre rör, dessa rör går igenom torpedväggen, ungefär mitt på bakom motorn. Tittar man ner bakom motorn så ser man dessa tre gummislangar som är fästa i de utgående metallrören med slangklämmor.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.meeknet.co.uk%2Fe31%2FWater_Valves%2FHeater_System_Diagram.jpg&hash=ede5568ef230486178f96991132f4165752308ea)
-
Ok, så då är det de mindre tätningarna som går sönder och släpper igenom flödet?
Eller är det korrosionen som gör det o-tätt mot gummiytan?
Det blev nog lite norrbottniska där, sorry :-\
Nå, hursomhelst så är detta lite mer avancerade former än bara rund O-ring, det skall bli kul att kolla dessa lite närmare när jag får ventilen från Häggs.
-
Jag tror att tätningarna ofta går sönder och bitarna hakar upp ventilen i öppet läge, så att det blir alldeles för mycket värme. Det är det vanligaste.
Den där korrosionen man ser, är nog mest när ägare kört med kylmedel utan glykol i (bara vatten).
-
Kan det vara så att pumpen är till för rest värmen? :)