Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: Thomas i Luleå skrivet maj 03, 2016, 11:29:52
-
Hej vänner,
Såja, Äntligen har jag hittat den E38 som jag så länge har letat och nu till slut hittat.
En Oxfordgrön 740 med ljus inredning från -96, jag misstänker att det är denna som kallas för SPORT
153901 km sedan den lämnade produktionen.
Nu blir det att undersöka
Bifogar någon bild i all hast, tänkte få ta bättre bilder när förutsättningar medges.
-
Det får man gratulerar! 15+ mil är inte så mycket för en sådan modell, största problem är färgen på inredning, har likadant på min X5 och rätt svårt att hålla kling men klart att med rätta produkter är det ok.
Nu har du en trevlig vagn till att åka semester med. ;)
-
Tackar Alain, -Ja det var min tanke också att mer komfort får man nog leta efter, men än så länge så är 740n nästan bara 3-sitsig.
Passagerarsätet är vridet åt alla håll utom som man vill sitta ???
Verkar vara en tidsödande åtgärd men det kanske går att lösa. Jag försöker i alla fall ;)
Vilket ormbo under sätet.
Jag var till den lokale BMW-handlaren i går för att köpa dropplistavslutningen vid bakdörren, den med gummilisten på.
Gissa om jag höll på att få den lilla kaffekoppen i knäet när reservdelsmannen sa 3650.-/st, bara för den sista biten.
Mina har vittrat sönder.
Har du hört om gummit finns som reservdel?
-
Klart att man inte kan klaga på komforten och kommer i första hand, jag har samma stolar i min X5. ;)
Lite dyrt på BMW reservdelar, misstänker att det skulle går att hitta på en skrott, tyvärr finns mer och mer sådana modeller som är krockade, kanske värt att kolla om det finns nära där du bor eller någonstans?
Kanske finns på dessa som säljs i delar?
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_740_e38__95_i_delar_65474663.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_740_e38__95_i_delar_65474663.htm?ca=11&w=3)
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_e38_delar_65506632.htm?ca=11 (http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_e38_delar_65506632.htm?ca=11)
-
Fin bil, grattis !! Grattis också till E38:ans konturstolar, de är supersköna.
-
Tack Lasse-SL500, man sitter som i ett skruvstycke, helt perfekt.
I kväll gjorde jag klart passagerarstolen vilket blev bra, men jag fick ta ur stolen en extra gång, jag klantade mig å missade att köra ryggstödet till normalläget innan jag skruvade ihop stolen >:( suck...
-Gör om gör rätt.
Nåväl, när skruvarfingrarna väl har blivit uppvärmda så går det rätt fort att göra om.
Jag passade på att dammsuga lite mer noggrant eftersom fästskenorna till stolen sitter väldigt nära golvet så där kommer man inte åt i vanliga fall.
En liten fundering, i motorrummet finns en behållare för " intensivrengöringsmedel" ja tycker inte jag får någon klarhet i till vad den är eller vilket medel som skall vara i den? -rengöring är jag med på men till vad?
Det sitter ju en vanlig spolarburk med tillbehör som helt klar fungerar.
-
Jag tror det är avsett för länder med varmare klimat, där de inte har etanolbaserad spolarvätska i vanliga fall (eftersom det inte fryser i varma länder). BMW säljer egen blandning, som jag misstänker är som 50/50 koncentrerar spolarvätska och vatten.
Många BMW har tre spolarmotorer, en för vanlig spolare, en för strålkastarspolare och en för "high intensity".
Spaken drar man åt sig för vanlig spolare, men trycker en axiellt in mot rattstången för att aktivera vätskan för högintensitetstvätt.
-
Jaha ja, varmare klimat.. då är det ingenting för en Luleåbo,
men likväl kul om man fick igång funktionen. Ja ser att tidigare ägare har kört med för lite medel så motorn har frusit sönder.
Bra Lasse, tack för kunskapen.
-
Tror nog att intensivrengöringsvätskan inte är avsedd endast för varmare klimat, vill minnas att den skall vara extra bra på att lösa upp insekter som fastnat på vindrutan.
-
Ok, är eller var det något man kunde köpa hos BMW?
Använder den pumpen extra hårt tryck, jag tänker att det kanske skulle vara bättre för lycktorna fram när de inte har några torkare.
-
Ja det gick att köpa den på BMW, vet inte om det finns i sortimentet numera men hittade detta.
http://www.isert24.de/index.php/maserati-ersatzteile-tuning/bmw-intensiv-scheibenreiniger-mit-frostschutz-500ml.html (http://www.isert24.de/index.php/maserati-ersatzteile-tuning/bmw-intensiv-scheibenreiniger-mit-frostschutz-500ml.html)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.isert24.de%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fi%2Fn%2Fintensivreiniger_83120410745_isert24.jpg&hash=6ca08a98c4bc178123db204e0e2a7256189ae9a6)
-
Typisk förpackning från original leverantör, inte så lätt genomskåda om det är vanligt diskmedel med lite frysskydd i eller mer åt den alkaliska rengöringen.
Det blir i allafall att ta isär behållaren och rengöra samt byta pumpen. Jag provade att fylla med spolarvätska men det var ju föga lönande, inom några minuter så var allt på garagegolvet.
Tack Fredrik för bidraget.
Bild på eländet.
-
Bra jobbat! Den (från BMW) var ju inte så dyr i varje fall: 35-40 kr/litern. Jag gissar på någon blandning av etanol och tvättmedel - säkert optimerat för att lösa upp insekter. Det är ju en bra idé.
-
Min far hade intensivrengöring på sin 535i -89 och det fungerade bra.
-
Jag gissar på en blandning av spolarvätska, diskmedel och ammoniak.
Pumpen sitter intryckt i ett gummiklätt hål in i själva behållaren, så om den läcker så är det nog gummit som är torkat.
-
Precis samma problem som du beskriver med läckage Lasse, köpte en liten rulle med gummi skit som kan ersätta packningen. ;)
-
Kul att det ordnade sig. Vi kan ha en lokal E38-klubb här, för jag har också en som håller på att få sig en liten upplyftning. :)
Det är underbara bilar, snygga som sjutton och fantastiskt komfortabla.
-
Ja komforten och utseendet var mina ingångar till att det blev en E38, visst kan bränsleförbrukningen diskuteras men å andra sidan kanske man inte skall ha en 4,4liters eller större om det blir ett problem.
Karaktären hos åttan blir bara trevligare ju mer man lyckas utforska dess beteende, i mitt fall så är ju jag nybörjare så jag har många mil kvar att köra innan jag är lika hemma med modellen som jag är med 501/8an. :D
I fredags gjorde jag en lackrekond på hela bilen, horisontalytorna var i behov av omsor, å då fick resten hänga med. Jag tog någon bild men kulören är rätt svår att fota.
I morgon så blir det oljebyte i automatlådan, 15500 mil utan att ha fått ny olja tror jag inte är någon hitt. Det skall bli intressant å se hur filtret, magneter och olja ser ut, eller vågar man det.... :o ?