Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E46 1998-2006 => Ämnet startat av: Huxflux skrivet mars 07, 2016, 21:21:11
-
Tja! såg att ena bussningen till bakre länkarmsbussningen fram är glapp, så jag kollar efter powerflex bussningar till båda sidor nu, och hittade två olika en 60mm och en 66 mm vilken ska man ha, är till en bmw 330d touring e46 -00
-
Hejsann!
Kan tyvärr inte svara rak på sak om storleken men hör gärna med Heidi på Schmiedmann 0300-30133 han säkert kan hjälpa dig om inte någon annan här svarar förre
Här kan du ser hur det går till att byta bussningar. (om det är dom du pratar om.)
https://www.youtube.com/watch?v=LXoBRKQeT44&feature=player_embedded (https://www.youtube.com/watch?v=LXoBRKQeT44&feature=player_embedded)
-
Hej! Tack för svar! Köpte nya länkarmar kompletta till bilen tillsammans med ny vattenpump, termostat luftfilter och spännrulle från Tyskland. 👍 Denna bil kommer ruinera mig, egentligen inte värt att lägga ut så pass mycket pengar men va fan man åker så jävla skönt i den 😂
-
Vad gick allt det där på Huxflux? ???
Det är ju som du säger att det är en gammal bil, Men för sin ålder så känns dom ju "moderna" fortfarande lite grann kan jag tycka. :)
-
Hej! det gick på ca 4000 kr inklusive frakt SKF vattenpump om resten är tipptopp vet jag ej ;D Ja den känns "nyare" än vad den är. Synd bara att skatten är så förbannat dyr :O
-
Det är sant att skatten är dyr. :(
Du får köra långa sträckor i bilen så att det lönar sig. ;)
-
Ja får åka bra långt för att det ska löna sig egentligen! Men å andra sidan så kanske jag byter upp mig om ett tag men man åker bra skönt i en BMW måste jag medge :)
-
kika gärna på strongflex.eu där köper jag mina bussningar :) där har dom bra priser och även 2 olika hårdheter om man inte vill ha biler för stum (det vill jag då kör man på dom gula )
-
Tack för svar! blev nya länkarmar till bilen kompletta med nya bussningar :)
-
Grattis! Nu kan du höra utan vibrationer och olika oljud från länkarmar. ;)
-
Japp så fort jag borrar hål i fanstyget så jag får dit höjdjusteringen, dock så tycker jag bilen beter sig skumt. När jag åker i ca 100km/h så ser det ut som om bilen lägger i en sjätte växel varvtalen sjunker till ca 1300 1400 rmp och då börjar det dura/burra någonstans där bak. Bakaxeln kanske? händer att det durar vid lägre hastigheter med men oftast vid 100 då bilen lägger i sin "sjätte" växel vad kan det vara som gör att det ser ut som om jag har 6 växlar? händer inte varje gång men ganska ofta. Har räknat växlarna även filmat detta beteende och räknar till "6 växlar" men finns endast 5 på denna.
-
tänkte säga hjullager lr bakaxel men svårt att säga då man inte har kört bilen själv, lagerljud och trasigt lager kan ibland göra så att varvtalet sjunker när belastningen på lagret blir för hög dvs börjar skära ihop och då går det trögt.
inget jag är hundra på som sagt men det enda jag kommer på.
i bakaxeln kan det oxå vara lager som håller på skär ihop och eller att nåt börjar gå ur plats vid högre hastighet
-
Tack för snabbt svar! lite orolig är jag. Måste kolla upp hjullagrena bak, hur vet man om man måste byta delar på bakaxeln har aldrig haft en bakhjulsdriven bil att mecka med förut :O
-
inte för att låta nedlåtande så är bakhjulslager och bakaxel renovering/byte nåt man gör hemma på garageuppfarten. jag har nog lite trådar här där jag byter hjullager på e36/e46 så kika gärga lite hur det ser ut där, även renoverad en och annan differntial och har man inte egen lite verkstad är det inget jag rekommenderar
-
Hej! ingen fara, har bytt hjullager förut på min audi,saab och volvo men aldrig på en bmw. Ska kolla upp dina trådar angående detta. Har tillgång till garage och vänner som är ganska duktiga på mecka bil. Men man vill ju lära sig så mycket man kan för att kunna göra det själv :)
-
hjullagren bak är pressade och bör bytas på plats med "specialverktyg" härdad gängstång lite olika tryck och pressbrickor och några stålhyllsor (finns en sats på biltema som funkar bra i garaget faktiskt), det man får lossa vid byte är, bakhjul ;) bromsoket med hållare, skivan, handbromsbackar, hänga av sista ljuddämpare (bara från avgasgummin) krängningshämmare, drivaxlarna då borde man ha hela lagerhuset rätt bra naket ;) sedan får man pressa ut medbringan under den sitter det en låsring som man får ta väck sen är det bara pressa ut lagret, slipa rent allt och rengöra allt sen är det bara pressa in lagret, inte glömma sätta dit låsringen sen pressa in medbringan och sen bara sätta ihop allt igen ;) om inget jävlas brukar jag göra det på ca 1,5-2 tim per sida nen då har ja gjort detta ett par 100 gånger :)
ang bakaxel byte/renovering är det lite värre arbetsmoment
men som sagt det behöver inte vara detta som är fel på din bil kolla med nån du känner som kan BMW och i värsta fall göra en felsökning på bmw bara så du vet vad felet är, när du vet vad felet är är det bara att fixa
-
Ja det låter som en helg i garaget för att byta lager för min del :D Absolut ska nog åka till en verkstad och be dom göra en felsökning, känns dumt att kasta ut pengar på något som eventuellt inte är felet :) Tack så mycket :)
-
ja vi är här för att hjälpa varandra :) skriv gärna vad felet är sen när du vet :) kan ja säkert klabba ihop nån guide