Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: joinas skrivet februari 12, 2016, 21:34:10
-
Tjaba. Jag har en e39 som inte vill starta. Förra helgen så lagade jag ett inre dörrhandtag på förardörren. Och då drog innerbelysningen ur batteriet så den bara klick klick klickade. Jag satte bilen på starthjälpen och försökte starta den och den startade. Efter det så lämnade jag bilen med laddaren på. Ca 2 timmar senare försöker jag igen och då går den inte. Den klickar inte ens på startmotorn. Vad kan det vara?
-
Förmodligen får den inte tillräckligt med ström, prova att ladda batteriet mer eller om du har möjlighet prova med ett annat. Moderna bilar är väldigt känsliga och måste ha riktigt bra batteri för att vilja starta.
-
Jag va just ut och satte i ett nyladdat batteri och den vill inte ens slå till på relät till start motorn. Kan det vara nåt med startspärr eller liknande? Jag har bara en nyckel till den och det är nyckeln utan knappar till centrallåset. Det är bara en liten lampa i den som lyser lite svagt när man trycker på den. Allt annat verkar funka. Soppapumpen går alla lysen funkar men den drar inte runt motorn. :'(
-
Hej Joinas och välkommen på Bimmerpower.org! ;)
Hur gammal är batteri du har i bilen? Största problem är att inne celler kan gå sönder och inte syns då det spelar inge roll hur länge du ladda den.
Kolla om strömkabel till startmotor sitter fast (inte lös)
På dom flesta moderna startmotorer så utgör just solenoiden bland annat startrelä!
Den är alltså en dragmagnet som först för in startmotorns kugghjul i startkransen, och väl där sluter två interna kontakter så att strömmen kan gå direkt från batteri till startmotor.
Sen kan man naturligtvis tänka sig en massa andra möjliga reläer mellan startnyckeln och solenoiden men dom torde inte benämnas "startrelä".
1. start repetition relä (så att det inte går att aktivera startmotorn när
motorn går)
2. start relä (för att avlasta tändningslåset då solenoiden drar ganska mycket)
3. solenoiden på startmotorn
Det är då bara solenoiden som är på ledningen från batteriet.
Är startmotorn däremot av bendix-typ så kan startreläet sitta varsomhelst.
Dock går det grova kablar från detta till batteri och startmotor. Enkelt att hitta.
Det jag gjorde när jag hade problem med startrelä (solenoiden) är att jag bankade på den med en liten armare så gick det att starta, till slut slängde jag den jävla relä och satt på en ny.
Startrelä på bilden som den du har är den lilla del som sitter utanför
Ifall att...Man behöver inte byta hela startmotor, bara relä
Alain.
-
Hejsan igen. ;).
Jag har nu provat att bogsera igång den och den startar inte då heller.
Så det verkar vara startspärren som gör att den inte går.
-
Aj! Det var inte bra. :(
En liten fråga, kan du kolla om jordflätan som sitter mellan motor och chassi sitter fast på båda sidor?
Om den är lös, kan man inte starta även om man bogserar bilen.
-
Aj! Det var inte bra. :(
En liten fråga, kan du kolla om jordflätan som sitter mellan motor och chassi sitter fast på båda sidor?
Om den är lös, kan man inte starta även om man bogserar bilen.
Jag ska kolla det i morgon. Tack för tipset!