Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E46 1998-2006 => Ämnet startat av: Huxflux skrivet januari 24, 2016, 20:07:42
-
Hej! har fått tag på en BMW 330d -00 och tänkte få liv denna. Men det är diesel i bilen skulle tippa 10-15 liter och den har stått ca 2år i ett garage. Hur skulle ni gå tillväga? Är det bara tömma den och fylla på nytt eller vad jag tänka på för att få igång den?
-
Du skulle kunna slanga ur det med en hävertpump, byta filter och sedan luftat systemet om det inte är automatluftning.
Personligen skulle jag nog bara hinkat i ca 20 liter färsk diesel och sedan försöka starta den :)
-
Tack för svar, Bildar diesel slagg/slam av något slag när den ligger i tanken så pass länge? i sånt fall hur kommer högtryckspumpen och motorn reagera på detta? det sitter en splitterny högtryckspump på denna så känns surt ifall den skulle gå åt fanders :P
-
Jaha, då förstår jag att du är försiktig! :)
Jag vet att bensin ibland kan krisallisera/"fälla ut" sig om det står en längre tid. Dock är det mest märkbart på förgasarmotorer i form av att de inte startar alls eller går dåligt, då brukar det hjälpa med färskt bränsle.
Hur dieseln beter sig vet jag faktiskt inte. Jag skulle nog faktiskt rekomendera att ta kontakt med en verkstad eller dylikt för att vara på den säkra sidan.
Dieselmeken har jag hört mycket gott om. http://www.dieselmeken.se/ (http://www.dieselmeken.se/)
-
Tack så mycket för länken! skrev lite till dom hoppas på ett bra svar med :) Vill väldigt gärna få igång den så man kan åka finbil istället för min gamla audi :D
-
En fråga till, när jag väl fått ur dieseln ur tanken då antar jag det är bäst att byta olja med filter eftersom den stått i över 2 år. Var ny olja i den när den ställdes in i garaget. Så vad tror ni har den blivit skit under dessa år eller är det ingen fara med sånt? Eller kan man tex köra den till ett garage för oljebyte utan att riskera något, ca 2 mil till ett garage med lyft.
-
köpte Motorolja Edge TITANIUM 5w40 (http://www.mister-auto.se/sv/motorolja/castrol-14c10c_g3224_a20714C10C.html) den borde väl passa bra vid oljebyte?
-
Det ska inte vara någon fara att köra bilen efter 2 år. Det som du kan komma att märka av är att den kan ticka lite från lyftare och dylikt eftersom oljan runnit tillbaka ner i tråget. Men det är heller inte någon fara om det inte är enormt höga knackningar, för då får du stänga av.
Vill du vara på den extra säkra sidan skulle du kunna vrida runt motorn ett par varv manuellt med ett skaft och en hylsa på främre vevaxelbulten. Då ser du till att du har oljetryck redan innan start :) Egentligen "overkill" tycker jag.
Den oljan du köpte duger gott och väl :)
Egentligen skulle du nog kunna fortsätta köra med den oljan som är i om den nu är fräsch (kolla stickan). Men det är ju inte speciellt dyrt och lika bra att vara på säkra sidan.
-
Tack för svar, Bildar diesel slagg/slam av något slag när den ligger i tanken så pass länge? i sånt fall hur kommer högtryckspumpen och motorn reagera på detta? det sitter en splitterny högtryckspump på denna så känns surt ifall den skulle gå åt fanders :P
Hej Huxflux.
När diesel står länge så bildas det alger... Konstigt eller hur.
Det finns att köpa algmedel/dräpare som man häller i tanken.
-
ah var som jag trodde då! jag köpte red line diesel fuel biostat borde komma någon gång nästa vecka, men frågan är kommer det hjälpa eller måste jag tömma tanken ändå? vetefan hur jag ska komma åt att tömma den på bästa sätt då jag inte har en lyft i garaget och trångt som fan där den står nu, och 2 mil till närmsta garage med lyft.
Jag har laddat batteriet men misstänker att det är rätt kasst, xenon lamporna blinkar eller rättare sagt ena lampan blinkar och lyser fast ibland, och den andra lyser inte alls, har bytt ut båda strålkastarna då båda reflektorerna var brända. Nya xenonlampor sitter i med. Kan det vara så att batteriet är slut eller att ena xenonlampan är paj? båda helljusen lyser på båda sidorna men det är inte xenon i helljusen.
-
ah var som jag trodde då! jag köpte red line diesel fuel biostat borde komma någon gång nästa vecka, men frågan är kommer det hjälpa eller måste jag tömma tanken ändå? vetefan hur jag ska komma åt att tömma den på bästa sätt då jag inte har en lyft i garaget och trångt som fan där den står nu, och 2 mil till närmsta garage med lyft.
Jag har laddat batteriet men misstänker att det är rätt kasst, xenon lamporna blinkar eller rättare sagt ena lampan blinkar och lyser fast ibland, och den andra lyser inte alls, har bytt ut båda strålkastarna då båda reflektorerna var brända. Nya xenonlampor sitter i med. Kan det vara så att batteriet är slut eller att ena xenonlampan är paj? båda helljusen lyser på båda sidorna men det är inte xenon i helljusen.
Tjenare Huxflux. :)
Jag känner tyvärr inte till red lines medel, Men jag vet att det ett medel som kan köpa hos mercedes är bra/dyrt.
Man kan hälla i flaskan och låta det stå ett tag.
Sedan kan du tanka i några liter med "rent" diesel.
Angående batteriet så kan du åka in till en verkstad som har en Midtronic batteri testare.
Tror inte att dom tar så många kronor om dom ens gör det.
Då får du ett papper med svar på en minut om batteriet är ok eller inte. ;)
-
Hejsan!
Jag vet att det finns medel att köpa som du kan ta i dieseltank och därefter döda alger så att du kan köra vidare, kolla på bensinstationer eller båtaffärer.
Obs, det också berör på hur mycket alger du har inne
Jag har alltid det till min båt. ;)
-
@BMWnoob jag ska nog ta mig titt efter en verkstad som har en sån testare, det är ju ganska onödiga pengar att köpa nytt ifall batteriet visar att det är ok. Tack för tipset.
Hej Alain, vilket medel brukar du använda för att döda dessa alger och bakterier? Tänkte om vet någon som fungerar bra, köpte ju ett medel igår på nätet som säger att det ska ta kål på alger och bakterier men vet inte om den fungerar någe vidare. Red Line Diesel fuel biostat :)
-
Hejsann.
Det är den jag har, jag lägger i en halv flaska varje vår innan jag sjösätter båten och inte haft problem.
Största problem med modern diesel är att den är bio och i äntligen är det bara skit, finns gamla diesel som man kan köpa till gamla diesel båtar med den är tyvärr förbjudet till bilar.
Verkar som att en sådan flaska räcker till 300l vilket du inte har i bilen, testa det, det säkert fungerar. ;)
Alain.
-
Testade starta upp bilen nu efter jag bytt batteri, ena xenonreflektorn med kablar. Måste nog byta den andra reflektorn med lyser inte närheten så bra som den jag bytt. Hällt i bakteriedödande medel. Den knackade väldigt högt, visst det är diesel men behövs nog ett oljebyte, så blir till att försöka byta olja med filter efter jobbet imorgon. Funderar även på att byta dieselfilter. Men ni kanske vet direkt något mer man kan göra? :)
-
Ett annat störande "problem" är att den varnar för att lamporna är trasiga både bak och fram? alla fungerar så vad kan det vara?
-
Hur gick det Huxflux. Läste du av batteriet, Eller du kanske insåg att batteriet var dåligt utan att mäta? :)
-
Hej! Bmwnoob! Det blev ett helt nytt batteri, laddade batteriet i ca 25 timmar allt såg bra ut när jag mätte det, koppla in batteriet och volten sjönk direkt till under 12V så köpte ett Varta 100ah för 1700kr med fri frakt hem 👍 Men nu har jag andra problem som jag tror beror på nya reflektorn med kablaget som tillhörde. Bilen varnar att alla lampor är trasiga men de lyser, samt att dom blinkar innan dom blir stabila. Tänkte byta olja och filter imorgon efter jobbet. Sedan försöka fixa xenon problemet.
Den ska förhoppningsvis besiktigas någon gång nästa vecka enligt mina planer :)
Här är en bild på mitt nya problem om någon är intresserad http://postimg.org/image/68tjcyro7/ (http://postimg.org/image/68tjcyro7/)
-
Rent spontant låter det som att du har jordproblem.
-
Stämmer nog mycket väl, skulle tro att det är det kittet jag installerade i bilen. Bytte ut xenon reflektorn med kablar ska ta ur det och sätta i originallyktan och se om det blir något förbättring. Men just nu så letar jag nya fjädrar och dämpare. Skulle åka till garaget som ligger ett par mil härifrån för att få upp den på en lyft då small det till och fjädern gick av och slet upp hela sidan på däcket >:(
-
Aj aj aj ???
Det var inte bra. Hoppas att du inte blev skadad.
-
Nej! jag klarade mig galant, men ville köra ned bilfan i diket blev så förbannad haha :P men tog bort däcket, fina nästintill helt nya däcket och tog bort fjädern som gått av med lite våld och slängde på reservdäcket och åkte försiktigt hem. Men nu vet jag vad som klonkade i framvagnen iaf, lät ingenting när jag åkte hem så lite "positivt" var det väl. Någon som vet om om bildelaronline24 är snabba på skicka saker? köpte nya dämpare, fjädrar och fjäderbenslager till båda sidorna så är väldigt sugen på byta delarna så man kan besiktiga bilen snart :) där står aset med fina "nya" däcket ;D
-
Lite otur du har verkar det som. :(
Kan förstår att du är förbannad, tänker samma sak som Fredrik med jord, kan du kolla om jordflätan som sitter mellan motorn och chassin är bra och sitter som den ska? hade också det problemet på en Chevy-van och för min del var det det.
Alain.
-
Bilen såg fin ut Huxflux. :)
Du har väl tur i oturen, Tänk om man hade kört med bilen och samma sak hade hänt :-\
-
Tack för svar, vart sitter jordflätan i motorutrymmet på en e46? :P Jo lite otur kanske det är men var väntat när man såg hur fjädern såg ut. Fjädern hade nog varit av ett tag men "gled" nog ned när jag åkte på grusvägen den ser ut som den blivit bombad stora hål, oundvikliga hål tyvärr. Tack BMWnoob, kan ta en bild på bilen före och efter när den blivit tvättat och polerad :) Kan vara roligt att se skillnaden.
-
jajemen, Det skulle vara kul ifall du la upp efterbilder :D
-
Jepp! jordflätan sitter mellan motor och chassi i motorutrymmet, jag tror att du behöver lyfta bilen upp för att ser den men kolla först, det kan också vara en tjock kabel cirka 20cm.
Kan förstår att det inte gick så bra att köra vidare, den har varit sönder i ett bra tag. :(
Lycka till. ;)
Alain.
-
Tack Alain för hjälpen. Ska undersöka detta när jag fått delarna till bilen. Var ute och kollade förut men hittade den inte, lite därför jag fråga :) Blir lättare när jag väl fått upp den på en lyft så kan man gå genom bilen och byta allt som behövs för att få blanka papper :)
-
Hoppas bara att det är flätan som är orsaken till problemet, om det inte är det, det måste vara ändå jordproblem på en annan plats men vilken kan jag inte svara på, jag inte har bilen framför mig för undersökning men till slut hitta du säkert.
Håll hos underrättad med det du gör. ;)
Alain.
-
Ja jag hoppas också på jordflätan :) är så sugen på att få mina delar så jag nästan skakar haha :D
-
Har nu bytt ena dämparen fjäder och stödlager här på uppfarten, var trångt kallt och lite bökigt, tog sin lilla tid, men är nu gjort och kan köra till garaget för att byta andra sidan. Dock så trodde jag att man skulle få med ny skydds damask till dämparen? Den gamla gick inte att återanvända frasa sönder när jag tog i den, så får väl ta ned den när jag byter andra dämparen och sätta dit en, eller finns det kanske någon tvådelad som man kan klämma dit som håller?
-
Tjenare! Osäker på vilken glykol man ska hälla i en bmw e46, är en djungel där ute så undrar om ni vet den man skall ha? eller måste jag ringa bmw för att få reda på detta.
Mvh Danne
-
Senast jag ringde och kollade med BMW så sa de blå etylenglykol rakt av oavsett modell. Möjligen på de senare modellerna att det har ändrat sig.
-
Tack, köpte sån glykol, gjorde bort mig lite dock så ska göra om det. Men nu har jag bytt dämpare fjädrar och stödlager på båda sidor, inget mer missljud. xenonlamporna lyser som de ska men den varnar fortfarande för att alla lampor är trasiga så det ska undersökas mer senare. Men nu ska bilen få en ordentlig rekond så den återfår sin glans den ska ha :) Stör mig dock att en plastdetalj fattas på bakhandtaget :o
Återkommer mer imorgon när den är tvättad och förhoppningsvis rekondad och klar :)
-
Ska bli kul att se bilen efter att du har rekondat den :D
-
En liten sneakpeak innan allt är klart :)
-
Snygg! Ser ut som ny lackerade, kan tänka mig att du är nöjd. 8)
-
Tack! Är väldigt nöjd med den, dock så finns det skönhetsfel men vafan det är en gammal bil :) kanske blir att lacka om baklucka och skärmkanterna i framtiden ::) Skall kanske tilläggas att det är tyvärr inte jag som gör detta jobb, så jag inte tar åt mig äran:P är en vän till mig som är otroligt duktig på rekond :)
-
Det blev ju jättefint. :D
Vad använde han för maskin och polermedel på bilen.
BMW är ju kända för hård lack. :o
-
Synd att han inte är i Göteborg annars hade han kunna ta hand om min X5 som är också svart då smutsen syns mycket mer än på en annan färg.
-
En uppdatering! bilen är redo att visas för allmänheten :D Dock så måste jag byta däck, gjorde bort mig när jag beställde däck. Beställde 40 profil istället för 50 ser ut som man har 14" haha :o försökte avbryta köpet efter jag betalat det men fick hem däcken ändå, pallar inte att skicka tillbaka dessa. Så dom kommer åka ut på försäljning när jag köpt mig nya däck. Men får duga så länge :)
-
Några sista bilder när den är på uppfarten, kunde dock inte unvika att få massa lera på den jäkla grusväg :P
-
perfekt ;D
-
Tack, Är väldigt nöjd med resultatet ;D