Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: BMWHasse skrivet december 09, 2015, 12:52:53

Titel: Har några frågor om kaross och dörrpassning modeller emellan på 540Ia 95
Skrivet av: BMWHasse skrivet december 09, 2015, 12:52:53
Hej!

Har gjort BMW premiär med en Cosmos svart 540Ia Sedan, den där versionen med Adaptiv/Sport läge och Nuninburg chassi.

Det är en riktigt trevlig bil!

Efter att ha fått Godkänt besiktingsprotokoll bytt läckande, insugsmembran, filter osv är det nu dags att se över dörrkants rost, div småbucklor och fartblästrings lack flagor vid huv.

Det jag har vid sidan av i form av reservdelar är motorhuv, backlucka och fyra dörrar från en Grön 530/25 årsmodell 93.

Backluckan byter jag antagligen rakt av när färgen ändrats, dom ser exakt likadana ut.

Angående dörrarna så är dem med ljusmocca inredning, vev och kromlist externt så om dessa ska användas blir det mycket att fixa med detaljer.

Det verkar dock som att dessa dörrar har någonting annorlunda, har ej mätt dem osv, dock så känns dem på någotvis tyngre/bredare. Vet ej om det är färgskillnaden som "lurar" mig.
Istället för att klättra in, bära och mäta osv tänker jag mig att ev någon av er här har info om dörrar och byten.

Det verkar nästan bättre att sälja dessa gröna i orginalskick och laga dem som är på alt, ordna dörren från samma modell av inredning med finans från de gröna.

Har någon erfarenhet av tidsåtgång/passform på ett sådant här byte?

/Hasse
Titel: Har några frågor om kaross och dörrpassning modeller emellan på 540Ia 95
Skrivet av: Alain skrivet december 10, 2015, 08:37:08
Hej Hasse och välkommen på Bimmerpower.org ;)

Personligen kan jag inte ser nånt skillnad i själva dörrarstorleken mellan 530 och 540 men hör kanske med Eidi på Schmiedmann, han är mycket duktigt och säkert kan svara på den fråga. tel: 0300-30133.
Kanske någon här också som kan bekräfta om dom är likadana? ;)
Titel: Har några frågor om kaross och dörrpassning modeller emellan på 540Ia 95
Skrivet av: AD_ skrivet december 10, 2015, 19:53:18
Mig veterligen ska det inte ha skett någon större förändring av dörrarna under årens lopp. Möjligen i samband med uppgraderingen från M20 till M50 motorn 1991.





Titel: Har några frågor om kaross och dörrpassning modeller emellan på 540Ia 95
Skrivet av: AD_ skrivet december 10, 2015, 19:55:50
Kollade lite snabbt på realoem. Verkar som att dörrar från 1991 och framåt är lika. Så det bör funka :)

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=HE61-EUR-06-1995-E34-BMW-540i&diagId=41_0728 (http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=HE61-EUR-06-1995-E34-BMW-540i&diagId=41_0728)

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=HE61-EUR-06-1995-E34-BMW-540i&diagId=41_0729 (http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=HE61-EUR-06-1995-E34-BMW-540i&diagId=41_0729)
Titel: Har några frågor om kaross och dörrpassning modeller emellan på 540Ia 95
Skrivet av: Alain skrivet december 11, 2015, 08:58:21
Det var så jag tänkte, finns inget anledning att har 2 olika sorter av dörrar på en och samma modell.
När du börja med bilen, starta gärna en tråd i "Medlemsprojekt" där man kan följa allt du gör på bilen, det är alltid spännande vad och hur gör folk med sina bilar ;)
Titel: Har några frågor om kaross och dörrpassning modeller emellan på 540Ia 95
Skrivet av: Thomas i Luleå skrivet december 11, 2015, 14:40:23
Fråga, är det skinnet på dörren eller bågen som behöver åtgärdas ?

Om det är skinnet så sker kontrollmätningen från utsidan ( höjd och bredd ), infästningen ser lika ut
inom modellen.
Är det bågen så kan det vara trickigare då skall ju även djupet mätas, då mäter man djupet vid dörrlåset som sitter på samma ställe på alla inom modellen.

Förslag, Har du bra dörrar så behåll dessa, det är alltid mer bök med att söka "Rostfria" delar, skruva får du ju i alla fall.

Lycka till och grattis till fyndet.
Titel: Har några frågor om kaross och dörrpassning modeller emellan på 540Ia 95
Skrivet av: BMWHasse skrivet december 22, 2015, 19:29:59
Tjena! Tack för era svar!
Det är såhär:
Mina svartadörrar (sitter på bil)  har förskräckligt med rost, insidan är i svartskinn, träinslag och elhissar.

Det är då 4st* gröna(rostfria) dörrar med ljus mocca/fönstervev som behöver.

*beige moccasin off
*lackeras
*montera elhiss och inredning från orginalen

Extra arbete:
*1st grönbakdörr är intryckt och det får bli en slaghammar riktning innan lackering
*båda grönbakdörrar har rutor tonade i den blågråsvartbrun ton "Horsepundar solbrillor första delen av 80talet"  tonen.

Hahaha, skämt å sido så är det framdörrarna som behöver göras först. Så det finns tid att tona av tona om eller vänja sig.

Sedan sist har hasse:
Riktat upp intryckt plåt ovan vänsterbakhjul,
Djup <20cm
Yta - nästan som att lägga ett däck ovanför skärmkanten, 5 cm efter bakdörr och 10cm upp från passagerare fönstrets underkant.

Detta har gjorts med slaghammare, glasfiberspackel.
Det finns inget som tyder på att en buckla funnits där i nuläget, det återstår att finspackla och slänga på färg.

Jag börjar jobba istället för att fotografera, iallafall så kan jag fota glasfiber till finspackel & slutresultatet för de intresserade.

Vh Hasse