Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Köp och sälj - Diskussioner om import samt försäkring/värdering av BMW => Köp och sälj - Diskussioner om import och försäkring/värdering => Ämnet startat av: Malabar skrivet november 29, 2009, 14:55:55
-
Hur mycket kan min bil vara värd?
BMW 540-95 6-växlad manuell låda. 23.000 mil. Motor, växellåda + hela drivlinan är i mycket bra skick. Calypsoröd-metallic. Gråblå tygklädsel i mycket bra skick. Ingen AC. Elhissar.
Sommardäck på 17tums BBS-splitfälgar, vinterdäck (dubb) på BMW originalfälgar.
Kopplingen byttes vid 16.000 mil. Nybesiktigad. Går som ett skott. Rostfri.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F11%2F29-0544186507T.jpg&hash=e948f1d5425b81563e65c833dd20a7c083cd3b3b) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=29-054418L&y=2009&m=11&t=jpg&rand=6507&srv=img5)(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F11%2F29-0714126794T.jpg&hash=c25d20476a3c500c687b295d3840e80f0e0294c9) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=29-071412L&y=2009&m=11&t=jpg&rand=6794&srv=img4)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg5.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F11%2F29-0547473942T.jpg&hash=1af30db52393a29e1816558eec3aa79485093ed8) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=29-054747L&y=2009&m=11&t=jpg&rand=3942&srv=img5)
-
Tyvärr får man inte mycket för E34 540 även om dom är i fint skick. Jag skulle gissa på 15.000, kanske 20.000 med rätt köpare.
EDIT...jag justerade dina bilder lite.
-
Tycker Ghostrider var lite väl förhastad betr. prissättningen på din bil.
En E34 540/6 är ju inte direkt en dussinbil, och en välhållen sådan är en riktig entusiastbil idag.
En lågmilad är dessutom lite av samlarobjekt i vissas ögon.
Tror mer att döma av bilderna,att den har ett värde mellan 35-50k, beroende på vilken årstid du anonnserar.
-
Jag har ju kört denna bilen flera gånger och den är i ett mycket bra bruksskick. Bara BBS-fälgarna är nog värda 3.000/styck även om två av dom är lite kantstötta.
Jag var kanske lite väl negativ, samtidigt vet jag att V8or inte är så populära med dagens klimathysteri och rådande bensinpriser... ;)
-
Friska E34or dräller det inte av. Förr 15-20 tusen får man bara en rosthink så lite över där misstänker jag att det hamnar. Tveksam till 50.000kr men runt 30.000 borde nog inte vara orimligt.
-
En 540/6 går inte av för hackor. Är mer inne på M635forever´s prisbedömning.
-
Trevlig läsning!! Jag var inne hos en firma som sysslar med fälgrenovering på sensommaren. Ägaren trodde att om jag kostade på fälgarna lite så skulle dom antagligen bli mer värda än bilen. Tydligen är fälgarna lite ovanliga idag. Jag skall ta några bilder på fälgarna och lägga upp.
Man landar tydligen på någonstans runt 30 tusen för bilen?
-
Är fälgarna de 2 delade split Style5, så är de väl inte så jätte eftertraktade, men är det BBS 3 delade RS fälgar, så lär de vara värda en slant om de är i renoverat tillstånd.
-
Vad jag kan se på bilden är det väl helt vanliga 15" alu dvs inte splitfälgar. Dessa är tyvärr inte värda några pengar. Sedan drar väl tygklädseln ner lite, men för en som letar efter en 540i/6 kanske det inte är så känsligt. 30' gissar jag på, kan gå att få mer ifall ett samlar-freak dyker upp. Tyskar öppnar plånboken ibland ifall det är ovanliga BMW.
-
Vad jag kan se på bilden är det väl helt vanliga 15" alu dvs inte splitfälgar. Dessa är tyvärr inte värda några pengar. Sedan drar väl tygklädseln ner lite, men för en som letar efter en 540i/6 kanske det inte är så känsligt. 30' gissar jag på, kan gå att få mer ifall ett samlar-freak dyker upp. Tyskar öppnar plånboken ibland ifall det är ovanliga BMW.
Fälgarna på bilden är till vinterdäcken.
-
Fälgarna på bilden är till vinterdäcken.
Missade det :-\.
Har sett dessa 17" för 1500-3000 på blocket det senaste året.
-
Missade det :-\.
Har sett dessa 17" för 1500-3000 på blocket det senaste året.
Om det är 3 delade RS split i 17", så tror jag inte på det, däremot har risiga RS061 16" funnits ute för de pengarna.
Har letat 17" och 18" RS split för hyffsade pengar en längre tid nu.
Och har då lyckats se endast 2 uppsättningar i 18" + 3 eller 4 uppsättningar i 17" de senaste 4 åren.(ej att förväxla med de vanligare 2 delade Style 5 alltså)
-
Det är dessa 17" jag pratar om:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpici.se%2Fthumbs%2Ft_GBvMRkXRg.gif&hash=820a750b1e3ca5c697442ad3c49fb03d1e004f3e) (http://pici.se/510239)
Just dessa var till salu för 1500 i Jönköpings län.
-
Det där är de 2 delade Style 5.
Syns på centrumkåporna direkt + att splinesen i bulthuvudena är annorlunda(syns ju visserligen inte på din bild).
Dessutom syns det på de nästan helt raka fälgkanterna.
RS fälgarna använder sig av samma fälgcentrum till 16",17" och 18", men med annan stigning och höjd på innerbanan och ytterbanan.
Det går alltså att bygga om från 16" till 17" om man köper fälgbanorna löst, men de kostar multum. :'(
Detta är RS 3 delade.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi139.photobucket.com%2Falbums%2Fq304%2FM635forever%2FBBSrs001.jpg&hash=524a1ac11ae220f21d4a6b1a5ae96cea70ee9e5a)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi139.photobucket.com%2Falbums%2Fq304%2FM635forever%2FBBSrs008-1.jpg&hash=973106dcbc51048f2ddaa1423d287a23ce1436b5)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi139.photobucket.com%2Falbums%2Fq304%2FM635forever%2FIMG_1740.jpg&hash=fa249592de06673f3322885e2595e1cbacbedae0)
-
Fina exemplar av E34 är inte lätta att hitta idag. Antingen är dom misskötta eller sönderkörda. Jag skulle nog betala 25 tusen för ett bra exemplar.
-
Jag slutar aldrig att förvånas över hur vissa värderar E34:or. Jag sålde min 525 årsmodell 94 i Executiveutförande och med 26000 mil på mätaren för 30 000:- Inget prutande. Det var två år sedan.
http://www.autopower.se/?oppna=/galleriet/bmw.asp?bil=44497 (http://www.autopower.se/?oppna=/galleriet/bmw.asp?bil=44497)
Här har vi en 540/6 byggt i 797 exemplar. En av 19 i calypsoröd. Vill du sälja den för 15 är det bara att höra av sig ;D
Om bilen befinner sig i det skicket som di beskriver här och om bilen har en bra dokumentation så tycker jag att ett slutpris uppemot 45 -50 inte är omöjligt.
Men då krävs det en seriös annons med bra bilder och fyllig information. Och originalskick!
-
Bra inlägg. Originalskick är ordet.
-
Min erfarenhet just av manuellt växlade E34 540 är att dom ofta är snikutrustade. Det sänker antagligen priset lite. Viktigast är självklart skicket.
-
tja, du har helt enkelt ingen större erfarenhet av 540/6 modellen Lindström! De är varken sämre eller bättre utrustade än automaten. De är däremot mer sällsynta. Anledningen att BMW introducerade den sexväxlade versionen var att man ville erbjuda ett sportigare alternativ till alla presumtiva 540-köpare.
-
Jag passar på att kapa tråden lite för att fråga Scheckheft om denna E34:a:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-M5-M5-1991-BMW-M5-RED-BLK-ONLY-55K-DINAN-COLLECTABLE-WARRANTY_W0QQitemZ120500090240QQcmdZViewItemQQptZUS_Cars_Trucks?hash=item1c0e5d7580 (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-M5-M5-1991-BMW-M5-RED-BLK-ONLY-55K-DINAN-COLLECTABLE-WARRANTY_W0QQitemZ120500090240QQcmdZViewItemQQptZUS_Cars_Trucks?hash=item1c0e5d7580)
Jag tycker det är en fantastiskt snygg E34! Observera att den är Dinan-konverterad, och det kan förstås se som ett plus eller minus, men om alla papper finns (och om de är ok) verkar det vara en pärla.
-
HD91 eller Schnitzer har säkert specen för denna M5. Fantastisk fin och så har jänkarna förstått det här med bra bilder :)
-
Måste erkänna att jag blev lite sugen. Har alltid varit svag för E34:or i bra skick. Det är en mycket snygg kaross. Ringde och pratade med säljaren. Det finns en hel del dokumentation, men tyvärr inga papper på Dinanchip och Dinanavgas (som enligt vad förra ägaren sade till säljaren skulle göra 50 hk, men jag är skeptisk). I övrigt fanns en hel del dokumentation. Två tidigare ägare: en 1991-2002 och en 2002-2009. Man kanske skulle kika lite närmare ... ;D
-
Tycker absolut du ska ta dig en närmare titt. :) Ser fin ut.
-
Föredrar nyare modeller men en E34 i originalskkick är faktiskt riktigt vacker.
-
Specs på amerikanen:
Färg BRILLANTROT (308)
Klädsel SCHWARZ LEDER (0226)
Produktionsdatum 1990-05-28
240 LEDERLENKRAD
458 SITZVERSTELLUNG ELEKTR.FAHRER/BEIF.
534 KLIMAAUTOMATIK
640 AUTOTELEFONVORBEREITUNG
694 CD-WECHSLER VORBEREITUNG
818 BATTERIEHAUPTSCHALTER
925 VERSANDSCHUTZPAKET
Färgen är OTROLIGT läcker. Utrustningen i övrigt är typiskt amerikansk, klima och läder samt airbag och elstolar (allt är standard).
Med tanke på körsträckan och det förmodade skicket är "buy it now"-priset på 20t USD helt i sin ordning. Finns ingen US-spec M5 i Skandinavien vad jag vet, så du kan bli den förste ;D
Nu sa jag förstås upp min Carfax-login, men du kan ju handla en rapport för en mindre slant hos dem. Det är bra att veta så inte bilen varit flooding-offer eller haft en salvage title eller stöldhistorik.
-
Den var riktigt fin faktiskt :o Scrollade just genom alla bilder. Konstaterar att linjerna och färgen gör sig betydligt bättre med oranga glas än vit som det sitter fram.
-
Den dök upp från ingenstans! Man blir påmind om hur vackra dessa gamla vagnar är. Tack för specen!
-
Tyvärr inte lika vacker när man följer upp. Fälgarna ej original, delvis omlackad. Känns plötsligt inte lika intressant.