Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E46 1998-2006 => Ämnet startat av: frans73 skrivet november 18, 2015, 21:38:40

Titel: swirlflpas 320d 150hk -04
Skrivet av: frans73 skrivet november 18, 2015, 21:38:40
Någon som kan tala om för mig vad som händer efektmässigt, bränslemässigt om jag tar bort swirlflpas och ersätter med täckbrickor
 Gäller en 320d 150hk -04. Står med en rasad motor pga att 4:e cylinderns swirlflpasl har furit in i toppen så kompen är noll, letar nu efter motor i tyskland och vill helst slippa samma öde igen   
Titel: swirlflpas 320d 150hk -04
Skrivet av: Alain skrivet november 19, 2015, 10:33:29
Hej frans.
Förmodligen inte många som vet vad är Swirl-flaps

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bTqq6L4yr3Q#t=6 (https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bTqq6L4yr3Q#t=6)

Swirl flikar är utformade för att skapa virvel eller torktumlare i luften för att underlätta bättre förbränning under lätt belastning där sot nivåerna tenderar att vara dominerande på grund av bristen på luft, de är också där för att hjälpa till med körbarhet i låga belastningsförhållanden, de styrs av ett vakuum eller solenoid manöverdon och är stängda under ljus belastning operationer såsom vid tomgång vid trafikljus, växling och retardation för att maximera förbränningseffektivitet, bränsleekonomi och utsläppsprestanda. Flikama är helt öppna under högre belastningsförhållanden för att maximera volymetriska verkningsgrad och uteffekt.

Virvel flikama är en dålig utformning, de är benägna att misslyckas. När virvelfliken bryter faller skräpet in i motorn, antingen fastnar i ventilporten och digga det öppet, vilket gör att kolven att kollidera med ventilen, eller faller in i cylindern själv orsakar kolven och huvudet för att bli skadad

Vad är lösningen?
BMW införde en uppdaterad grenrör under 2004 för att ta itu med detta problem, är spindeln i ventil tjockare och starkare, är denna design också benägna att misslyckas, är ett annat alternativ att köpa en ny grenrör och installera det, men du kommer fortfarande har potential för samma problem att uppstå.
Det enklaste och billigaste lösningen är att använda våra egna tillverkade blindplattor, kommer ämnena passar i stället för den nuvarande mekanismen, det finns ingen modifiering behövs! Plattorna är tillverkade enligt högsta möjliga standard av aluminium.

Bilen kommer att fungera likadant utan flikarna flikarna finns för ändamål utsläpp, men bilen kommer hålla sig inom riktlinjer och du kommer inte att märka en prestanda förändring!
Titel: swirlflpas 320d 150hk -04
Skrivet av: Fredrik M skrivet november 19, 2015, 11:47:36
Finns en motor på Bildelsbasen annars som endast gått 6.258 mil, Länk (http://www.bildelsbasen.se/108-W2275.html).
Titel: swirlflpas 320d 150hk -04
Skrivet av: frans73 skrivet november 19, 2015, 17:09:11
Vet ej om denna motor passar min bil då jag fått uppgifter om att min motorkod är m47-tud20
Titel: swirlflpas 320d 150hk -04
Skrivet av: Alain skrivet november 19, 2015, 18:15:41
Verkar som att båda motorer passa till E46 modeller.
Den andra som Fredrik visar på länken M47d20 100 kW (136 hk) tillverkades mellan 1999-2001
Den du har M47tud20 85 kW (114 hk) tillverkades mellan 2001-2005
Märk att den du har M47tud20 har bara 114hk när den M47d20 (äldre) har 136hk   
Finns säkert möjligheter att sätta in en M40d20 och plocka delar från din typ Turbon, grenrör och kompletterar den från den du har.
Titel: swirlflpas 320d 150hk -04
Skrivet av: frans73 skrivet november 19, 2015, 19:04:18
Min motor är på 150hk m47-tud20
Titel: swirlflpas 320d 150hk -04
Skrivet av: Fredrik M skrivet november 20, 2015, 09:21:45
Jaha jag gick endast på att motorn kom från en 320d 2004, trodde givetvis det var samma motor då.