Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E65 2002-2007 => Ämnet startat av: Darth Väder skrivet oktober 02, 2015, 19:40:57
-
Nya familjemedlemmen :)
-
WOW! :D
Grattis! Berätta mer!
-
Det får man Gratulerar! ;)
Hoppas att du kommer att trivas lång tid fram över med den ny leksak mellan händerna. ;)
V12 är det bästa jag vet. 8)
-
En hyfsat fin 760 -07 med 16000 mil på mätaren. Fullutrustad tror jag passar rätt bra in.
Jag försöker lägga in utrustningslistan här men det blir bara konstiga tecken :P
-
Lyckas inte lägga in utrustningslistan så den får bifogas som pdf-fil.
-
...
-
I brist på annat att göra skriver jag in utrustningslistan för hand :)
Vehicle Identification Number WBAHL01040DD66383
Type HL01
Model 760i - EUR
Development Code E65
Chassis LIM
Steering LL
Doors 4
Engine N73
Displacement 6.00
Power 327
Drivetrain HECK
Transmission AUT
Color Tiefgruen Metallic - A43
Upholstery Leder Nasca Creambeige - U6GE
Production Plant DINGOLFING
Production Date 2007-04-23
Options
1CA Selection Cop Relevant Vehicles
2EA Lt/aly Wheels Y-spoke 149 W Mixed Tyres
235 Trailer-hitch With Removable Head
248 Steering Wheel Heating
316 Automatic Tailgate Operation
319 Integrated Universal Remote Control
322 Comfort Access System
403 Glas Roof, Electric
416 Sunblinds
423 Floor Mats, Velour
428 Warning Triangle
441 Smokers Package
442 Cupholder
453 Active Seat Ventilation, Front
454 Active Seat Ventilation, Rear
455 Active Seat F Driver And Front Passenger
460 Comfort Seats Rr Electric. Adjustable
494 Seat Heating F Driver/front Passenger
496 Seat Heating For Rear Seats
5AC Autom. High-beam Headlights Control
524 Adaptive Headlights
536 Auxiliary Heating
541 Active Cruise Control
6AA Bmw Teleservices
6NA Car Telephone In The Rear
601 Tv Function
603 Monitor In Rear
611 Bmw Night Vision
612 Bmw Assist
616 Bmw Online
620 Voice Input System
633 Prep.mob. Ph. Business Bluet.interf.
651 Md Player
654 Dab Tuner
672 Cd Changer Bmw For 6 Cds
691 Cd Holder
696 Dvd Changer For 6 Discs
698 Area-code 2
776 Indiv. Roof-lining Alcantara Anthracite
791 Individual Cooling Box
8SA Country Spec. Release Of Navigation
8SP Cop Control
801 Germany Version
845 Acoustic Belt Warning
863 Europe/dealer Directory
879 German / On-board Documentation
896 Daytime Lights Function
964 Request Navi Dvd On Delivery
991 Pre-series Management[/size][/font]
Standard Equipment
2VA Adaptive Drive
220 Self-leveling Suspension
261 Side Airbag For Rear Passengers
302 Alarm System
323 Soft Close Automatic System For Doors
356 Climate Comfort Laminated Glass
358 Climate Comfort Windscreen
415 Sunblind For Rear Window
430 Int/ext Rr Vw Mirror W Aut Anti-dazzle
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-dazzle
456 Comfort Seats, Electric. Adjustable
470 Child Seat Isofix Attachment
488 Lumbar Support Driver/front Passenger
508 Park Distance Control (pdc)
521 Rain Sensor
534 Automatic Air Conditioning
548 Speedometer With Kilometer Reading
609 Navigation System Professional
677 Hifi System Professional
851 Language Version German
-
Oj så tjusig! Riktigt snyggt med Alpina fälgarna.
-
Tackar! Ja, det är onekligen snyggt med dessa fälgar även om jag kan tänka mig att originalhjul med lite smalare däck bör vara bekvämare att åka på. Jag får se till våren hur jag gör men visst vill jag nog helst behålla 21-tummarna.
Däremot är de lite lätt skrapade så en lackering under vintern borde göras. Dessutom ser man i solljuset att någon har "halv-rekondat" bilen då det är flammigt som attan. Frågan är om jag ska göra en Ceramic Pro-påläggning innan eller efter vintern.
-
Då fick den ett nytt fräscht batteri så jag törs använda bränslevärmaren utan att få startproblem i vinter. Jag har varit lite nojjig över det då E38:an inte gick starta efter att bränslevärmaren varit igång.
Åh, vad den är trevlig att köra, E65:an :)
-
Det var inte liten lista det där, inte kul när det händer någonting.
Gillar stark Alpina fälgar. ;)
-
Jaha, go'vänner, jag har så smått börjat fundera på att byta bakre ljuddämparen för att få lite ljud ur pipan åtminstone. Som det är nu låter det ju knappt någonting ens vid 6000rpm. Självklart vill jag ju inte ha något skrot därbak som ser ut som fasen utan det ska helst vara samma form som originalutblåsen så jag slipper skära hål för piporna.
Vad tror den samlade expertisen? Blir det någon skillnad genom att bara byta bakre ljuddämparen eller är det bortkastade pengar?
-
För 2-3 veckor sedan sa jag till Eidi att jag var intresserad av bättre ljud till min X5 V8 och vad skulle jag göra utan att det skulle behöva kosta skjortan, han sa att jag kunde monterar kortare bakljuddämpare, tänker testa och se.
Kanske någonting för dig eller hör med Eidi på Schmiedmann.;)
-
Vad jag förstått får man ett maffigare ljud som ändå går att leva med genom att plocka bort de första ljuddämparna och låta de längst bak vara kvar.
-
Aha, det lät ju intressant. Undrar om det är en komplicerad manöver.
-
Resonator är ju egentligen de främre ljuddämparna men här står Rear resonators så jag antar att det är mufflers han menar. Dvs. de bakre ljuddämparna.
https://youtu.be/gV3gfHc0tQw (https://youtu.be/gV3gfHc0tQw)
Ingen 760i men en 745i med borttagna "resonators"
https://youtu.be/k9iKEC_Gfeo (https://youtu.be/k9iKEC_Gfeo)
745i med muffler delete vilket jag då tror är de bakre dämparna. Tyvärr inte de smartaste killarna så vete 17 vad som egentligen är gjort med bilen.
https://youtu.be/9gW17camMfM (https://youtu.be/9gW17camMfM)
https://youtu.be/I71cycnGqyg (https://youtu.be/I71cycnGqyg)
-
Det där lät ju inte dumt. Jag får hissa upp bilen och kolla hur det ser ut och om det krävs stora ingrepp.
-
Hejhej,
Hittade en bil på Blocket härom dagen. En 750 iL som verkade fin. I annonsen stod det att ventilerna måste justeras och att det skulle kosta 16.000 på BMW. Nå väl, ärlighet varar längst... Men hur i all världen kan ventilerna blivit "feljusterade" om inte någon tokgasat eller pillat själv? Det lyser varningslampor på denna bil tycker jag. Visst kan man lämna in den för ventiljustering men jag tror knappast att det bara är det som är fel på bilen, eller vad tror ni. Min erfarenhet av BMW-verkstäder, de jag besökt i Skåne i alla fall, är att man gissar gladerligen på vad som skall åtgärdas och när man betalat den först reparationen så kommer det flera "oförutsedda" reparationer för betydligt mycket mer pengar och då har man redan lagt ner en förmögenhet och kan liksom inte sluta laga.
Sedan var priset på bilen inte direkt sänkt med tanke på felet. Kostar lika mycket som en jämförlig 750/760 så det blir ingen affär. Jag frågade säljaren varför han inte fixar ventilerna innan han säljer den. Fick inget svar.
-
Jag skulle be om BMW att göra en kontroll innan köpet (om det går för säljare), bättre att vara på säkra sida, en sådan bil blir inte billig för reparationer och dom säkert göra en kontroll inför köpet plus att dom vet vad dom gör.
Hör gärna av dig och berätta hur det blev.
-
Wow, vilken frän 760 - den har jag missat. Hörligt lång utrustningslista också. :)
Angpende ljuddämpare - "muffler delete" har jag prövat på min 540... Det låter öronbedövande till vardags - som en raggarbil. Jag har nu bytt till en bakre ljuddärmpare från MagnaFlow, rostfri. Det låter bra tycker jag, men det ör ju en smaksak.
Min X5 hsr föregående ägare gjort något med. Den har snyggare utblås och ett "morrigare" ljud än original, utan att vara påträngande. Får kolla undertill och se om något är bortplockat. Jag tycker den låter helt perfekt. - skulle kunna vaa original, men lite morrigare än de tysta som de brukar vara.
-
e38pansar; jag har ingen egentlig kommentar till ditt inlägg då jag kan för lite om dessa modeller.
Lasse; ja, den är trevlig och utrustningen är lite anledningen till att jag köpte den. Inte för att jag på långa vägar behöver exempelvis eljusterade bakstolar eller kylskåp men det är liksom häftigt att någon gång iaf äga en sådan bil.
Angående avgasljud så har jag inte gjort något mer åt det då jag har andra projekt för tillfället men framåt våren kanske det går byta bakre ljuddämparen om jag nu kan hitta någon där man inte behöver göra hål i plasten bakom.
-
Jag tycker personligen att du ska betänka innan du mixtrar med ljuddämparen. Vill du att den ska låta mycket? Risken är att du får en 7-serie som låter mer som om den har hål i ljuddämparen - mer än en rejsig M5:a. Om jag personligen skulle gör något, så skulle jag vilja ha den originaltyst så länge man inte trampar till på gasen. Med fullgas skulle jag vilja att en lucka i avgaset öppnar och släpper ut sportigare ljud, men bara när man verkligen varvar. Det finns sådana lösningar (auspuffklappe i Tyskland), men jag vet inte det kostar.
Behåll den fina bakkjolen också, tycker jag. Ta inte upp hål för utstickande pipor, det ser bara "hemtrimmat" ut på en E65 tycker jag.
Hoppas du inte tar illa upp av vad jag tycker - jag är medveten om att alla har olika smak och det är du som äger bilen som bestämmer och jag har full respekt för det, men jag har själv gillat E65 de senaste åren och kollat ganska mycket efter dem i de senaste veckorna, och har bildat mig en uppfattning. :)
Själv har jag letat efter den fulsnygga pre-facelift, jag gillar faktiskt särskilt baken på den. Framifrån är den märklig, men "fulsnygg" på något sätt. Inuti är de jättefina tycker jag. Jag har hittat en bil som jag har lagt handpenning på. Inte lika fin och välutrustad som din, men ändå fint utrustad tycker jag (en svart 745 med grå komfortstolar, lucka, dynamic drive, navi, elvärme både fram och bak, massage i stolarna).
Som sagt, inte alls lika välutrustad som din - som är ganska extrem, med kylskåp där bak tom) - men ändå fin. Vi kan ju starta underavdelning här - 7-serieägarna :) :)
-
e38pansar: det var troligen valvetronicen som var sliten på den bilen du tittade på. Valvetronic ger ventilerna variabel lyfthöjd under gång, och är till för att tillsammans med N62:ans dubbelvanos optimera förbränningen på olika varvtal.
-
Jag håller absolut med dig Lasse, jag vill inte att det ska låta raggarbil (även om jag drog lite på smilbanden då det dånade förbi en gammal sunkig e38 med typ raka rör här i stan, den ligger för övrigt på blocket med video) och jag vill absolut inte såga i bakkjolen. Det där med ventil är ju verkligen intressant men samtidigt skulle jag vilja ha en touch mer ljud även redan på tomgång. Att byta bakre dämparen kanske är den gyllene medelvägen jag bör gå. Däremot har jag inte hittat några dämpare som inte kräver håltagning, å andra sidan har jag inte letat så hårt.
-
En början kanske vore att skaffa en originaldämpare på skroten och rensa den och testa.
-
Där sa du nåt, Fredrik M!
-
Ett par halvkassa mobilbilder på inredningen :)
(och varför nedre bilden blev sned vet jag icke)
-
Mycket snygg inredning! Ljus beige med svarta mattor är nog min favorit.
-
Och det svarta taket gör nog mycket. Förra ägaren hade t o m bytt klädseln på förarstolen så där fanns nog ingen ekonomisk nöd :)
Igår fick 21-tummarna göra entré för året ;D
-
Instämmer om det svarta taket - det gör mycket. Det blir mer "ombonat". Snyggt.
-
Nya bromsbelägg bak samt bytt bromsvätska idag. Ac:n har de senaste veckorna inte kylt som den ska så det fylldes gas samt tillsattes spårämne för att kunna se var/om det läcker någonstans.
Jag bad även om en felsökning på dörrhandtagen då keyless go slutat funka och vänstra sidans handtag måste bytas. Tar ca en halvtimme men kostar drygt 14' då handtagen ligger på 5500kr styck. Får avvakta med det 😬
-
Då målar vi lite :)
-
Bra - måla på, måla på. :)
Två av mina Mercedes (SL55 och CL600) har också Keyless Go. Eller "Comfort Access" som det heter på en BMW, Keyless Go är Mercedes-språk.
En av mina kompisar har lackverkstad så jag fick låna nyckeln dit och plockade ner CL600:an helt på kvällarna förra våren och lackade om den solidsvart (Mercedes 040). Då såg jag att handtagen är enkla, trots att de kostar mycket. På Mercedes sitter det bara två elkontakter på insidan - den ena till C-låset och den andra till Keyless go tror jag.
Om du har lite flyt så har det bara ärgat lite i anslutningen. Jag har inte Comfort Access på min 745:a, men på Mercorna är det så att det räcker att ha nyckeln i fickan, när man sträcker fram handen mot handtaget så låser bilen upp sig.
Rimligen så är det bara en sensor i handtagen och en sladd till den ECU som styr Keyless go. Så har du lite flyt så är det bara glapp någonstans.
-
Ja, just det, Comfort Access heter det kanske :) Jag vet inte riktigt hur man tar lös handtagen men det kan ju vara som du säger att det bara ärgat lite. När jag köpte bilen funkade inte vänster bakdörr och det sa säljaren också men nyligen har även övriga dörrar slutat funka men enligt BMW så är det vänster sidas handtag som är defekta. Jag får gåggla lite hur man tar lös dem och se om jag hittar något.
-
Jag har ju en 745:a, men vet inte hur man tar bort handtagen. Ibland sitter det en svart plastlugg på insidan av dörren (den sida som vetter mot B-stolpen). Tar man bort den så ser man en skruv inuti dörren som lossar hela handtaget.
Hittade en film på y-tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=xYZs023JdKU (https://www.youtube.com/watch?v=xYZs023JdKU)
-
Tjipp! Jag åkte på byte av kondensorn för AC:n men nu blåser det kallt igen. Samtidigt upptäcktes att gasdämparna till huven var helt slut. Jag blev lite förvånad för bara dagarna innan hade jag fyllt på spolarvätska och då höll sig huven uppe. Dämparna hade dock inte kommit när jag hämtade bilen så då passade jag på att öppna huven och mycket riktigt, det var som att dämparna inte var där alls. När de väl kommit till Carlsson Bil så åkte jag dit och de byttes ute på parkeringen såklart utan kostnad då det tog ungefär 8,5s per styck, eller något sådant :P
-
Tyvärr! Finns alltid någonting som paja när man inte vänta sig det. :(
Som tur är, det går rätt snabb att byta
Bra att du får AC att fungerar, hoppas bara att sommar med värme börja snart. 8)
-
Jag har nu försökt i 20 min att få fast det avtagbara draget men det vill inte låsa sig. >:( någon som har något tips?
-
Smörja! Kör WD40 eller liknande och låt det ligga ett tag så att WD40:n löser sådant som ev beckat ihop.
I krokens tapp finns fjädrade klackar som ska fälla ut och "greppa" när låset vrids. Om de inte fjädrar ut så verkar de kärva. Så ser i varje fall kroken ut på min E39 540 - en Westfalia, och jag tror det är en originalkrok.
-
Ja, jag misstänkte till slut att det måste vara något sådant. Kroken funkar jättefint i "tomma intet" och de tre kulorna högst upp åker ut fint när tappen nere vid vredet ploppar ut och vredet hamnar sen i det grönmarkerade området och allt verkar frid och fröjd. Däremot när jag sätter draget på plats så händer inte det. Kanske är det rost/kladd uppe där kulorna ska greppa.
-
Som säger Lasse.
För min del, hade jag lite problem i börja tills jag drog ut och vred lilla ratten med nyckel i till max, därefter tryckte jag in och klic var det klart, alltid bra att smörja så att det fungerar som det ska.
Har för mig att kullorna är bara där så att mitten delen sitter inuti på rätt plats.
Kanske behöver du ta i lite hårdare eller testa med en annan om du har möjligheter till det.
-
Darth: du har ju svart innertak. Min har inte det, och jag irriterar mig lite på att materialet känns lite "billigare" än E38:orna. På min svarta 745 med ljusgrå inredning är taket grått, och C-stolpen är i..... plast!
En premiumbil tycker jag inte ska ha några hårdplastytor i kupén, och undrar: hur är ditt svarta innertak? Plast eller lite "tygigare" material på C-stolpen?
-
Taket är ju S776A; Alcantara Anthracite, och A-stolparna är såklart i samma material, så även C-stolparna. B-stolparna däremot är i ett läderliknande material som nästan känns som plast men samtidigt känns instrumentpanelens överdel likadant (och den är väl ändå i läder?)
-
Tack för svar. Instrumentbrädan i min 745i är i grå plast som liknar läder ganska bra. Jag tycker de har fått till den plasten så att den känns bra. Och jag tror att de gör innerdörrarnas överkant och B-stolparna i någon slags plast för att det ska tåla vatten när man öppnar dörren eller hissar ner rutan.
Men jag saknar den option du har, alcantara-taket. Det ljusgrå standardtaket som finns i min känns lite "plastigt" tycker jag ärligt talat. Synd det, för det mesta annat är så fint på bilen, särskilt inredningen tycker jag är fin.
Jag köpte ju min i april, och hade väl tänkt sälja den ganska fort, men jag blev så förtjust i den så jag har den kvar. Min bil är nog inte lika utrustad som din, men den har ändå rätt mycket: softclose-dörrar, hydraulisk baklucka, taklucka, telefon, högblanka trälister, kyl mellan sätena, TV, GPS, ljuspaketet interiört, belysta dörrhandtag, elvärmd ratt, avtagbart drag, gardiner i bak och style 95 fälgarna, komforstolar med värme och massage (dock ej ventilation).
Jag köpte en frontspoiler till den, för att göra det besynnerliga utseendet i fronten lite maffigare men har inte fått på den ännu.
P.S: fina Alpina Classic du har. Är det 21-tums? Tycker du att de går fint? (jag undrar för att de är så stora, och stora fälgar brukar vara tunga och kunna ge lite vibrationer?)
-
Det gör nog rätt mycket att taket är i Alcantara men jag har inte suttit i någon annan förutom polarens 745 -03 för några år sedan, men då var jag inte indoktrinerad i BMW ännu så jag tänkte inte på hur taket var.
Du skriver kyl mellan stolarna, är det framstolarna du menar då eller i baksätet?
Det är 21" och visst känns de tyngre än t ex 235/60-16 som jag hade på E38-an men de här är ju 245 fram och 285 bak. Inga vibrationer däremot men dock en del vägljud. Nästa sommar är det nog dags för nya däck och då ska jag försöka hitta någon modell som låter så lite som möjligt. Jag läste någonstans att Continental SportContact (tror det var 2 i det fallet) skulle vara rätt tysta. Nu är det väl SC5 de heter men det kanske är ett tyst däck.
-
Ja, jag menar kylfacket mellan framstolarna. Min bil har inte kylskåpet i baksätet, tyvärr.
Alpina Classic som dina heter, är jättefina i 21-tum tycker jag. E38-orna hade ju Alpina Softlines i 20-tum oftast, "softline" för att alla linjer och kanter är mjuka och fälgcentrum är helt plant medan Classic har hårdare kanter och ett fälgcentrum med mer liv i linjerna. Både 20 och 21-tummarna är grymt fina enligt mig.
Håller med om däckljud - det suger - jag tycker bilen ska vara tyst. Jag tycker de Michelin jag prövat har vart tysta och att Nokian ZG2 tyvärr har varit bullriga - men det finns ju många olika varianter inom samma tillverkare, så kanske Nokian har tysta däck också? Conti är nog kanondäck också.
-
Inga premiumdäck direkt men jag tycker mina Nexen N'Blue som jag har på Volvon rullar väldigt tyst och fint, dock är dessa inte så breda, endast 215.
-
Bra tips Fredrik. Alltid bra att veta, särskilt om det är ett liet "otippat" märke som visar sig vara bättre än sitt namn.
Själv är jag ganska känslig för däck - vill att de ska vara tysta och bekväma. Däckbuller är bland det sämsta jag vet - på alla bilar men särskilt på en 7-serie. Det förtar hela känslan av att bilen är tänkt att vara en premiumbil.
Enligt mig funkar de kändaste märkena, "premium" alltid: Michelin, Continental, Pirelli, Dunlop, Good Year -- men priset kan bli väldigt högt.
Tyvärr har Nokian varit sämst i det hänseendet av alla däck jag prövat (och det är många). Mycket buller och slits blixtsnabbt. Jag har ju en 540 Touring som är min dagliga bil, som hundar, barn, byggmaterial etc åker med i. :) På den hade jag förra året en uppsättning hjul med Michelin PS 235/40 18 fram och 265/35 18 bak. Underbara däck - tysta, snygga, bekväma och bra fäste.
Men eftersom ett av hjulen krånglade och jag var tvungen att lämna in det för renovering så tog jag det som svepskäl :) för att skaffa en uppsättning BBS LeMans-replikor, 9.5 tum runt om -- och då återanvände jag ett par 265/35 Nokia ZG2 bak och köpte två nya 265/35 billiga Achilles ATR Sport fram. De billiga Achillesdäcken är MYCKET trevligare än Nokian, tysta och fina i jämförelse. Nokiandäcken är dessutom nästan slut efter bara drygt 2000 mil, det tycker jag faktiskt är dåligt. (och jag jag kör inte alls med sladd eller hjulspinn i trafiken, utan tvärtom lugnt).
-
Kan bara hålla med om Nokian, satt sådana på Volvon vid köp och visst de fungerade ok. Men Nexen däcken är klart bättre på allt och till en bråkdel av priset.
-
"Syndade" lite idag och kapade bort de främre och mittersta ljuddämparna.
https://youtu.be/tUxjzMQm5Os
-
Riktigt gott ljud blev det ju.
-
Ja, det låter bra -- inte för mycket. Jag hörde inte skillnad först, tvungen att lyssna på en dator med riktiga högtalare. Lagom tycker jag.
Det är iofs subjektivt hur det ska låta, men personligen tycker jag inte att en 7-serie ska låta högljutt som en jänkebil, bluddrande V8, kolsvart solfilm och avloppsgrova avgasrör -- sådant förstör vilken 7-serie som helst.
Blev lyckat tycker jag, det hörs att det finns en rätt kraftig motor, men det är inte högljutt - bra!
-
Ja det håller jag med om, en 7 serie, ingen BMW alls för den delen, skall låta som en jänkebil. Men definitivt inte en 7 serie, dock får det gärna höras att det finns gott om kraft under huven. Kraftfullt och sofistikerat på samma gång.
-
Precis min åsikt också, det får gärna mullra lite lätt på tomgång men ryta till då man gör kick down. Jag var lite orolig först att det skulle bli för mycket ljud, det är trots allt 3 av 5 dämpare som är borttagna men det blev lagom. Man hör inte direkt mer inne i kupén vid vanlig körning men man hör ju att man startar motorn i alla fall :)
-
Har du några resonansljud vid 1500 varv?
-
Inte något jag tänkt på faktiskt.
-
Låter bra. Det är annars det vanliga problemet som uppstår när man byter dämparen bak - att det blir ett obehagligt "durrande" resonansljud i kupén vid 1500 varv. ("drone" på engelska forum). Du har ju inte bytt slutdämparen och då kanske man slipper de besvären - låter bra.
Jag tyckte min 540 var för tyst så jag bytte till en MagnaFlow-dämpare bak. Ljudet blev bra, tyst i motorvägsfart men V8-ljud vid gaspådrag (vilket jag vill ha). Man hör dock ett resonansljud vid just 1500 varv i stadstrafik, det är nackdelen med slutdämparbyte. Idealiskt skulle jag vilja ha min bil helt tyst i alla lägen utom vid gaspådrag, men det är ju en smaksak. Tycker att din lösning verkar intressant.
-
Hoppla!
För ett par veckor sedan gjorde jag en förbesiktning som jag fått erbjudande om och allt var frid och fröjd så jag bokade besiktning nästa dag men åkte därifrån med två tvåor, dels otillräcklig p-bromsverkan samt kärvande dragkrok. Idag åkte jag till BMW för att dels få emblemet på bakluckan monterat samt kolla upp vad som kan ha varit orsaken till tvåorna. Då framkom ju att besiktningsmannen gjort fel vid testet av p-broms, det skall inte utföras på rullande landsväg utan vid körning. Draget fick vi också dit efter lite småmeckande så jag åkte tillbaka till Carspect och förklarade situationen. Den här besiktningsmannen var verkligen hjälpsam och vi utförde p-bromstest samt kollade draget och det blev godkänt. Han kollade även upp i deras instruktioner för 7-serie och bad att få ta kopia på några sidor i instruktionsboken för bilen och ringde upp den tekniskt ansvarige och skulle se till att instruktionerna uppdaterades. Dessutom bad jag att få kolla halvljuset igen som hade justerats ner något vid förbesiktningen men eftersom jag tyckte det var väldigt lågt så fick jag justera upp det till dess maximalt tillåtna höjd. Ingen kostnad togs för dagens ombesiktning så all heder till besiktningsmannen och det företaget. Hej hopp!
-
Jaha ja, gott folk. Nu har jag avyttrat 760:n till förmån för mera "bruksaktig" bil så jag kommer inte skriva mer i denna tråd (om inte någon frågar något såklart) :)
-
Som tur är, du har andra BMW att prata om. ;)