Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: AD_ skrivet augusti 24, 2015, 14:44:36
-
Hej!
Har lite bekymmer med nivåregleringen på touringen.
Efter ett vattenläckage ner i reservhjulsbaljan har bilen satt sig helt.
Kompressorn går om jag kopplar förbi relät som sitter precis bredvid. Relät drar som det ska när jag lägger på 12V
Jag har mätt upp styrspänningen till relät, ca 7,5V avstängt och 8,5V på tomgång.
Ventilerna som reglerar luft från kompressorn verkar vara stängda, den jobbar men ingen luft kommer från slangarna. Uppmätt styrspänning även här 7,5V och de reagerar bra på 12V.
Kan tyvärr inte läsa av felkoder för tillfället.
Jag har reparerat kablaget till höger givare, utan resultat.
Kan det vara styrboxen som sitter nere i baljan som blivit vattendränkt? (Ingen skada synligt inutu boxen)
Eller kan det vara någon av bakaxel givarna? Går det att mäta upp givaren?
-
Har haft samma problem - dock med en X5 - det kom in regnvatten via en igensatt dränering från tanköppningen.
I mitt fall var problemet i baljan styrdonet - det blev vattenskadat. Dessutom hade en givare givit upp, men det hade ju inte med vattnet i baljan att göra såklart.
-
Okej, bra tips! :) Ska se om jag lyckas få tag i ett fungerande styrdon!
-
Har för mig att det inte var SÅ fasligt dyrt i varje fall. Jag menar - all elektronik är ganska dyrt på dessa bilar - men i förhållande till t ex radiomodulen som klarar av att låta som en transistorradio för 9000, så tycker jag 2500 kr ny är hyfsat rimligt. Beggad borde man kunna hitta den hyfsat billig.
-
Fått tag i ett fungerande styrdon för ungefär 1/10-del av nypriset :) Väntar på leveransen och det återstår att se om det hjälper.
-
Det får man väl hoppas och att det inte blir bort kasta pengar.
Vi vänta på resultat.;)
-
Mycket riktigt! Det var styrdonet som hade gett sig. Tack för tipset!
Den började pumpa direkt om den skulle :)
Dock märkte jag att en styrventil på kompressor läckte luft, så när den pumpat upp bilen sjönk ena sidan.
Efter att låtit den pumpa upp till nivå igen ett par gånger sprängdes bälgen på den sida som höll tätt :o
Så nu får jag leta reda på en ny bälg och se om någon har en skuren kompressor där jag kan nalla ventilpaketet från :)
-
Tråkigt att fixa en del och en annan paja, hoppas att det går lika bra att fixa som du gjorde med styrdonet. ;)
-
Ja, verkligen! Ska leta runt lite på självplocks-skrotar för att komma undan hyffsat billigt. Har en annan bil som jag kan använda vilket gör att jag slipper stressa efter grejer till denna :)
Jag köpte bilen med trasig nivåreglering, så jag vet inte hur länge den har använts ihopsjunken. Bälgen/bälgarna har nog tagit en hel del stryk av det, var nog bara en tidsfråga innan den hade sprängts ändå.
Tur i oturen att det hände i garaget och inte ute på vägen fullastad :)
-
Tråkigt att bälgen säckade, men positivt att ett problem är ur världen.
Bälgarna är förslitningsvara, behöver bytas var 20 25 000 mil ungefär. Jag tror inte bälgarna är ofantligt dyra nya, kring 2000 kr har jag för mig, och jag tror det är enkelt att byta själv. En bekant tvingades byta på sin E39 Touring för fem år sedan, och då gick hela bytet inlusive arbete på 5500 kr inne på BMW Group. Kompressorn har jag ingen aning om, men det brukar ju vara en eller ett par o-ringar som behöver bytas om man lyckas skruva isär den -- sällan hela pumpen.
Edit: de kostar 3000 kr för båda (ett par) på Schmiedmann:
http://www.schmiedmann.se/37121094613/produkttyp/ny/sok-via-produktnummer.aspx (http://www.schmiedmann.se/37121094613/produkttyp/ny/sok-via-produktnummer.aspx)
... och 2000 kr för ett par på ebay (men då vet jag inte om det är original)
http://www.ebay.de/itm/1-Paar-Rear-Touring-Luftfeder-Luftfederung-Hinten-Fur-BMW-5-er-E39-Links-Rechts-/321809644798?hash=item4aed597cfe (http://www.ebay.de/itm/1-Paar-Rear-Touring-Luftfeder-Luftfederung-Hinten-Fur-BMW-5-er-E39-Links-Rechts-/321809644798?hash=item4aed597cfe)
Artikelnumret är i varje fall 321809644798
-
Jag lyckades få tag på två tillsynes friska bälgar för 250:-/st på returbilen :) Trycktestade lite primitivt genom att lägga hela min tyngd på bälg och plugga igen hålet, hörde inget pysande. Visserligen inte i närheten av vad som den brukar utsättas för. Tyckte det kunde vara värt att chansa :)
Återstår att se hur jag löser problemet med det läckande ventilpaketet :)