Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: Gemini__ skrivet november 29, 2009, 01:06:26
-
Presterade väl med dåtidens mått mätt:
Crash Test BMW 520i E34 AMS (Impplite) (http://www.youtube.com/watch?v=GEw28jnpNzw#)
-
Ser väl hyffsat ut. Största synbara skillnaden mot bra moderna bilar är väl att taket inte brukar vecka sig = starkare kupéutrymme. Men den säckar verkligen inte ihop E34´n. :)
-
Näe, den presterade bra. Men Mercedes W124:an var något längre fram vad gäller krocksäkerhet. Detta med sin mer avancerade struktur som förmådde att fördela kraften vid en offset-krock på ett bättre sätt.
-
Viss skillnad:
Crash Test - Mercedes W124 (http://www.youtube.com/watch?v=q4FPaB-Fcw0&feature=related#)
-
Som referens, Volvo 740:
Volvo 740 auto motor und sport ams crash test.avi (http://www.youtube.com/watch?v=76IVVx2CuRQ#)
Tycker den imponerar, trodde tidigare att E34:an var/är ett strå vassare men är inte så säker längre (jämför tex hur a-stolpen deformeras).
-
Lite svårt att se, men körs W124´n och 740´n offset eller rakt på? E34´n går ju offset och det är tuffare än rakt på.
-
Det är offset-krascher för alla.
-
Jag har tidningen när dom kör bilarna i storbilsklassen och det var MB W124 och BMW E34 som var bäst med 740 på tredje plats. Övriga var katastrof dåliga, dessa var; Honda Legend, Opel Omega, Renault 25 och Fiat Croma. Cromaförsäljningen sjönk som en sten i Tyskland...
-
Här är krockresultat av E34... http://e34.de/e34/tests/Crashtest-520i.jpg (http://e34.de/e34/tests/Crashtest-520i.jpg) från www.e34.de (http://www.e34.de)
Kom ihåg detta exemplar saknar airbag, har man airbag ökar det säkerheten lavinartat. Behåll airbagen!!
Kika på krockvideorna på Renault 25, Fiat Croma, Nissan Maxima och Opel Omega och bli rädda... speciellt Fiat Croma som var sämst (dock ingen större skillnad alla i dessa bilar dog).
Finns även Audi 100 C4 krockad när den kom ut 1991 (har procon-ten som drar undan ratten)
Stephan
-
Bra länk där.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fe34.de%2Fe34%2Ftests%2FCrashtest-520i.jpg&hash=ede7884dbd3e9eb422736a86457a6f0015b22d34)
Finns det inscannat material för de andra bilarna också månntro? Hur väl klarade sig Audin förresten?
-
Har inte hittat på dom andra på nätet, Audin klarade sig mycket bra, det gjorde även Volvo 850 och SAAB 9000 CS som testades 91 eller 92. Har för mig att Golf II klarade sig bättre än flera av dom större bilarna. Cromsa har jag för mig hade alla staplarna i rött...
Det var Tyska Auto Motor und Sport som satte standarden och skulle jag säga fick Euro NCAP att starta med krocktest.
Stephan
-
Intressant, verkar hyffsat stabil. Inte med dagens lagkrav på säkerhet osv. Men vid tidpunkten för lanseringen av E34:an var det nog inte många som slog på den fingrarna (W124 undantagen).
-
Tänka sig att så där hårt har man en gång i tiden krockat en e28 m535i utan större skador på en själv.. Så e34an lär väl vara snäppet bättre.. även utan airbag!
lägger till ett par av dom andra omtalade videosarna, vet dock inte hur man hotlinkar.
Fiat croma
Fiat Croma auto motor und sport ams crash test.avi (http://www.youtube.com/watch?v=e6VjeVl5OpI#)
Maxima
Nissan Maxima Dekra Crash Test.avi (http://www.youtube.com/watch?v=hkvHPqFuGPI#)
Honda civic
Honda Civic auto motor und sport ams crash test.avi (http://www.youtube.com/watch?v=qz-XhULNG2g&feature=related#)
Vilken skillnad mot dagens bilar förresten... Dock är detta en BMW 7serie limo som är lite längre.. men ja.. skillnaden är ju enorm hehe.
http://www.youtube.com/view_play_list?p=AED2A65760B6060E&playnext=1&playnext_from=PL&v=WWvNotPojms (http://www.youtube.com/view_play_list?p=AED2A65760B6060E&playnext=1&playnext_from=PL&v=WWvNotPojms)
-
Ser ut att vara lägre hastighet ja.
Miche: Hur gick olyckan med M535:an till månntro? Var det head-on eller offset? Skönt att det gick bra.