Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: Leif L skrivet juni 24, 2015, 21:54:04
-
Vad avser den när den gula motorsymbolen lyser till?
Ringde tre olika BMW verkstäder...alla säger samma diffusa svar....som om de ska säga samma sak i alla BMW verkstäder.
Den ena verkstaden skulle ha 1400:- för att köra diagnos och den andra skulle ha 992:- för samma sak.
Någon som vet mer vad motorsymbolen lyser för mer än det som står i instruktionsboken?
I Instruktionsboken står det:
Försämrade avgasvärden. Kontakta din BMW verkstad
-
Gul symbol brukar väl betyda mindre allvarligt fel, så spannet kan vara lite olika beroende på hur ny bilen är. I ditt fall så kanske Lambda-sensor, olja i tändstifthålen (vanligt på V8:orn) eller något annat som gör att
Jag skulle annars tipsa om en fristående verkstad. Den mekonomenverkstad som farsan brukar lämna hos tog kring 300:- för att läsa felkoder :)
-
Lysande motorlampa betyder att motorstyrningen har upptäckt ett fel som mest troligt gör att avgasvärden inte uppfylls.
KAN vara skadligt att köra då tex lambdavärde kan vara felaktigt och katalysatorskador kan uppstå.
Vill man jobba själv med bilen finns det diagnosverktyg att köpa för mindre än vad en felsökning kostar hos verkstad.
-
Vad är det då man byter ut när diagnosen är gjord för att inte katalysatorskador ska uppstå?
Vilka fler enheter kan vara utbytes benäget?
-
Omöjligt att svara på.
Utför diagnos så får du reda på vad som spökar. Mest troligt någon givare.
-
Hej Leif, tråkigt att höra att du har bekymmer. Du kanske redan har fått diagnos men här kommer ett tips.
Den verkstad jag vänder mig till är hyfsat billig, i alla fall jämfört med Carlsson bil här i Örebro. Bil o Elservice heter den och ligger på Pappersbruksallén (på lämpligt gångavstånd hemifrån) och de är väldigt duktiga på BMW och Mercedes. Hör av dig om du ska dit med den så kan jag vi ta en E38/E31-träff medan de jobbar på bilen.
/Daniel
-
Hej ! Hade helst lämnat E38 dit istället om jag fått tipset tidigare. Bi & Elservice känner jag till....har lämnat in ett Si-kort till E28 för batteribyte på 90 talet. Men nu står E38 hos Carlsson och fick ett samtal hem som jag bad dem om. De trodde efter diagnosen att det var läckage vid någon insugningskanal. Kan vara en packning som gått ?? Har inte hört något mer från Carlsson sedan den 30 juni...den 29 juni fick de bilen.
-
Du kan ju ta med infon och lämna den på Bil&El istället?
Själv har jag också väntat länge på Hr Carlsson då jag måste få farthållar-radarn justerad men de får aldrig hem verktyget som behövs till det. Iofs inte deras fel men det känns som att det ofta är långa väntetider med den verkstaden.
-
På vilket sätt skulle det hjälpa mig att lämna infon till Bil & El när bilen står hos Carlsson och är riven för att kunna kolla om läckaget vid insuget är det primära ?
-
Jaha, de har redan plockat isär den. Då var det ju inte mycket att göra.
-
Då är 740:n åtgärdad vad det beträffar gula motorlampan.
Det var ett membran bakom insugningspaketet som var sprucken.
-
Troligtvis var det PCV-ventilen -- Pressure Control Valve -- en tryckutjämningsventil för vevhusventilationen. Den sitter längst bak på insuget (mot torpedväggen) och består av ett membran (en gummikonstruktion) som är till för att hålla ett noga bestämt övertryck (10-20 millibar) från vevhusventilationen in till insuget. (oförbränd bensin som leds tillbaks från vevhuset till insuget för att förbrännas)
Jag har samma problem med min bil. Själva ventilen ("membranet" som en del kallar den) är inte dyr - kring 500 kr - men den sitter så illa till så det är mycket jobb att byta den. Den brukar ge upp efter ca 30 000 mil.
-
Troligtvis var det PCV-ventilen -- Pressure Control Valve -- en tryckutjämningsventil för vevhusventilationen. Den sitter längst bak på insuget (mot torpedväggen) och består av ett membran (en gummikonstruktion) som är till för att hålla ett noga bestämt övertryck (10-20 millibar) från vevhusventilationen in till insuget. (oförbränd bensin som leds tillbaks från vevhuset till insuget för att förbrännas)
Jag har samma problem med min bil. Själva ventilen ("membranet" som en del kallar den) är inte dyr - kring 500 kr - men den sitter så illa till så det är mycket jobb att byta den. Den brukar ge upp efter ca 30 000 mil.
Stämmer bra på din beskrivning. Priset var inte högt...utan det var som vanligt arbetskostnaden som drog iväg, så totalt betalade jag 5400:- inkl klubbrabatten.
-
Bra att det löste sig.
Tips: det är inte så jättemycket jobb att byta den själv. Problemet är att den sitter illa till. Sju bultar med torx T27.
Det tog mig drygt två timmar att byta den själv ute på garageuppfarten, och det är första gången jag gör det (och är inte särskilt duktig på att skruva heller). En van mek byter den på en halvtimme. Kan vara bra att veta om / när det händer igen.