Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 8-serien => E31 1989-1999 => Ämnet startat av: macgyvermika skrivet juni 07, 2015, 13:34:26
-
Hejsan!
Detta får äran att bli mitt första inlägg :)
Som problem och information:
Bilen ifråga är en 850i 1991 (tillverkad december 1990)
Har 16300mil i skrivande stund och har fungerat bra den relativt korta tiden jag har ägt den, från april i år.
Igår efter en eftermiddagstur stannade jag till ca 10minuter för att handla, och när jag startade bilen igen märkte jag direkt att något inte stämde...
Mycket riktigt, bilen hade plötsligt kraftresurser som liknade vw polo -82.
Inga varningar dyker upp, ingen EML lampa och Check control visar ok... ???
Forsatte köra lugnt och sansat hemåt och plötsligt när jag kör över ett fartgupp kickar bilen till och vips har jag 300hk igen.
Väl hemma så stänger jag av bilen och startar den igen. Då går den dåligt igen..
Känner jag på utblåsen så kan konstatera att det kommer varma avgaser endast från vänstra utblåset.
Högra utblåset trycker ut nån ljummen oförbränd bensinluktande skit..
Påbörjar en rutinmässig googling av fenomenet, plockar fram multimetern och börjar mäta:
*"Cylinderpositions sensorer", dom som sitter på 6:ans och 12:ans tändkabel, båda visar 0,3Ohm.
*Vevaxel eller kamaxelpositions givarna, båda visar ca 570Ohm
*Tändspolar, båda visar samma =ca 0,7-0,5 Ohm.
Sedan kommer jag till bränslepumparna.. Tänkte för mig själv att när jag körde över fartguppet så blev det putt i grejorna igen, så det skulle kunna vara en kärvande pump..?
Men fick inte ihop det med den rena bensinlukten som högra utblåset levererar, då får den ju bränsle tänkte jag?!
Iaf, så med bilen igång la jag mig brevid bakhjulet och klappade till bränsletanken underifrån med handflatan, och då direkt ändrar sig motorgången till något som jag känner igen!
Men efter några sekunder så återgår motorn till att endast gå på vänstra sidan igen.
Upprepar att ge bränsletanken stryk och varje gång ändrar sig motorgången.
Nu efter detta är jag personligen ganska säker på att ena bränslepumpen måste bytas, men tänkte kolla om någon av er känner igen problemet eller kanske har råkat ut för samma skit?
Sedan undrar jag ifall det sitter 2st likadana pumpar i tanken, det verkar så? Läste nämligen på något utlänskt forum att ena pumpen skulle vara större än den andra? Men det kan ha varit nåt USA version eller ren skitsnack?
Nästa steg är att lyfta upp pumparna från tanken och inspektera vidare, men tänkte skriva en tråd ifall nån med mer erfarenhet av problemet har nyttig information och även för att hjälpa andra V12-ägare med kommande problem ;)
Ps. Hade kunnat posta ett videoklipp när jag bankar till på tanken och motorgången ändras, men vet inte riktigt hur jag ska kunna göra det? För stort.. Nån som har nåt tips?
Tack för ordet! /Mika
-
Välkommen till forumet!
Jag har haft liknande problem på min E46 330i, den startade inte alls men om någon klappade till bensintanken samtidigt som startmotorn gick så hoppade motorn igång. Jag såg ju till att få bränslepumpen utbytt omgående och hade efter det inga som helst problem.
YouTube är ju ett enkelt sätt att lägga ut filmer.
-
Hej Mika, välkommen med din 1a inlägg på Bimmerpower.org! ;)
Kan du koppla av vid motorn bensinslang som kommer till höger bänk och se efter start om det kommer bensin? För att göra detta bör ni vara 2, 1 som starta och 1 som kolla om det kommer bensin.
Båda pumpar är likadant i tanken och ganska enkel att byta.
Kolla först säkringar till pump.
-
Tackar Tackar! :)
Ja jag har också lärt mig banka-på-tanken-tricket från en E39 530d jag hade..
Fick också igång den ibland genom att banka under ;D
Ny pump skall inhandlas snarast.
Nu känner jag mig lite korkad ::) Youtube... Varför tänkte jag inte på det!?
Tack för tipset!
Ska kolla pumpen Alain. Men tror att jag lyfter ut den helt från tanken istället.
Saken är att det känns inte som att pumpen är helt död. Utan att den går trögt eller nåt för det luktar oförbränt bränsle från högra utblåset , även fast den inte går på den sidan alls..
Min egna teori är att bränsletrycket blir så lågt att motorstyrenheten stänger av tändningen till hela sidan, och sedan när trycket kommer upp igen så kommer även tändningen?
Det skulle kunna förklara varför det luktar bensin från avgasröret.
Den som lever får se :)
Återkommer med fortsättning
Men får nog avboka fredagens träff redan nu :-\
-
Problemet med att kolla pumpen är att när du rör på den kan den funka ingen, kanske en viss tid men hur länge utom att om du gör som jag beskriver ovan kan du direkt se om det är problem med den och ser hur är inflödet. ;)
Hoppas att det är bara det som är problem. ;)
Du säker fixa det innan fredag. :)
-
En lite uppdatering innan jag glömmer..
Bilen började plötsligt fungera när jag 5 dagar senare körde ut den från garaget?!
Tog ut den för en sväng och allt verkade frid och fröjd.
Men märkte efter några dagar igen att bilen ville ibland återgå till en rak 6:a och andra stunden gå fint på alla 12.
Tog bilen till jobbet och grävde ut pump/nivå enheten ur tanken och demonterade pumparna så jag hade dom löst.
Sedan la jag på 12V på pumparna var för sig och märkte att ena pumpen (för cyl 1-6) gick på betydligt lägre varv än den andra pumpen!
Denna skillnaden kunde jag både höra och känna med handen när dom startade.
Så summa kardemumma: Ny pump för cyl 1-6 och bilen går som en dröm igen. Alla gånger. ;D
Hoppas detta kan komma till någon annans nytta nån gång :)
-
Härligt! Bara ut och njuta då.
A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders
-
Bra att det gick så smidigt! ;)