Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: afrokines skrivet juni 04, 2015, 17:59:35
-
Hej!
Har en 523i -99 som igår bestämde sig för att låsa båda bakhjulen... den förra ägaren bytte diffklump, då han hörde missljud, innan han sålde den till mig vilket var ca 600 mil sen.
Var påväg hem från en jobbresa med en polare och när vi åkte i ca 40-50 km/h på en grusväg påväg hem till honom så sa det "Klunk" och båda bakdäcken låste sig stumt så vi gled fram ett tiotal meter.
Gick ut och kollade under, inget synligt fel, inget som läckt olja eller så.
Satte oss i bilen och så sa polarn att prova att lägg i backen och backa försiktigt ifall en kugg eller liknande lagt sig fel.
Provade, och det gick ungefär ett halvt hjulvarv och så var det stopp.
Provade även att putta den fram och tillbaka med bilen i friläge, gick också ungefär ett halvt hjulvarv fram och tillbaks.
Blev I alla fall bogserade till slut och det gick men hjulen ville låsa sig vid låg hastighet, tog emot men det gick, var även ett regelbundet klunkdunk ljud som kom mer ifrån växellådan än bakaxeln enligt oss.
Vid 30-40 så märkte man inte av att hjulen ville låsa sig men dunkljudet var kvar.
Någon som har någon idé vad som kan ha gått snett?
Jävligt glad över att det inte hände på E18 i 110+.
Ska palla upp skiten och kolla under helgen men något som varit genom detta förut?
Tycker det är konstigt om det skulle vara bakaxeln, kan det verkligen låsa bakhjulen sådär då?
-
Hej afrochines och välkommen på Bimmerpower.org! ;)
Tråkigt när detta händer. :(
Om det inte finns oljud i bakaxel skulle du börja med och kolla om du inte har problem med handbromsbelägget som har lossnat på ena handbromsbacken eller fjäder som lossnade i trummor.
-
Bra tips av Alain tror jag. Jag såg denna när jag kom hem från jobbet och undrade hur fasen båda hjulen skulle kunna låsas så där?
Om du skruvar av hjulet bak och sedan skruvar loss bromstrumman för handbromsen så ser du handbromsbackarna som sitter med sina fjädrar. De är billiga.
Jag hade problem med att hjulen låste sig, men då var det alla fyra och det berodde på att en trasig o-ring (tätning) i huvudbromscylindern, så att cylindern släppte på fullt servotryck på bromsarna - som om man hade trampat på bromsen. Men då skulle inte hjulet ha rullat ett halvt varv.
-
Tack Lasse
Har också tänkt på det som du beskriver då har det du stop på alla fyra men det verkar som att han kunde backa ca ett halvt hjulvarv fram och tillbaks. ;)
Får se vad som händer när han ta bort trummor och hoppas att det är bara det. ;)
-
Tack, grabbar! Börja med att kolla på det.
Jo, väldigt konstigt att bakhjulen bara låste sig så där. Tyckte det va konstigt också att de verka rulla lättare när den inte åkte fram av egen motorkraft, var dock en ganska bra dragbil men ändå. En bromsslang brast också under bogseringen, då bromsarna blev så varma, mycket nedförbackar :(
-
Nyss kommit ifrån garaget nu. Trodde nästan att det inte skulle gå att köra den och provade och gick fint så körde den ett tjugotal meter in i garaget.
Handbromsen var det inget fel på. Pallade upp den å lät den gå på 1an på tomgång för att se om jag kunde se något bättre, verkade som det va diffklumpen. Den gick runt i nån minut ibland sen så kunde ena sidan låsas och så vidare. Så började öppna klumpen men hur fan kommer man åt de fyra bulten högst upp utan att ta ner hela bakaxeln?
Va ingen bromsslang som gått vad jag kunde se och den läckte inget längre, dock verkar den tappa lite tryck.
-
Vet inte om någon bryr sig, men fick tummen ur röven och plocka ner slutväxeln, en kugg till diffen som är skrot. Man ser var någon del till kuggen fastna på locket när det låste däcken. Bara köpa nytt!
-
Trevligt att få svar på varför bakhjulen låstes om inte annat, men givetvis trist att åka på ett bakaxelbyte. Frågan är ju om förra ägaren gjort något dumt vid bytet av diff eller om det bara varit maximal otur och han fått en diff som inte var frisk?
-
Verkligen tråkigt när det händer men bra att du hittade problem, hoppas att det löser sig smidigt så att du kan snart köra igen, ska du byta hela klumpen eller bara kranen som är sönder?
Bra att veta att det kan vara det ifall att någon annan får samma problem.
Som säger Fredrik: Dumt vid bytet av förre ägare eller otur med diff som inte var frisk. :(
-
Byter hela, hittat en som gått 10000 mil för 2000:-. Hämtar den väl idag och förhoppningsvis sitter den på bilen idag också.
-
Bra att du hitta en sådan, 10.000mil är inte så mycket och 2000:- är ganska överkomligt.
Om du byter den idag då är klart ikväll att trycka på gaspedalen, eller? ;)
-
Dagen gick fortare än väntat. Va inne på en skrot och kolla då en kompis skulle ha vattenslangar till sitt turbobygge, kollade på studenter och annat. Men skaffat hem en bakväxel så imorgon ska den att upp! ;)
Köpte även bakaxelolja, ska det va 1.2L i? Och tror ni att Mobil Mobilube 1 SHC 75W-90 duger?