Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: Stein skrivet maj 20, 2015, 19:14:05

Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: Stein skrivet maj 20, 2015, 19:14:05
Jag har innan taget ner plastplåtarna under bilen på vä. sida och kollat efter rost.
Kanske andra kan ha nytta av denna tråd, och då särskilt bilderna, om man inte plockat ned och kikat där innan.
Plastskyddet skyddar bilen mycket bra, enda rost jag hittade var runt hålen som plastpluggarna var monterade.
Köpte två flaskor rostskyddsmedel, och la på ett extra skick utvändigt och även inuti alla hål jag kunde hitta.

Så i dag tog jag ner höger innerskärm då jag länge misstänkte att spolartanken läckte.
Placering av spolartanken var placerad på ett ställe jag inte sett innan. Den var placerad i bakkanten av innerskärmen, snacka om att utnyttja alla hålrum.
Och där i bakkanten av framskärmen där fanns det skit!  Bifogar kort på hur det såg ut.
Det blev minst en halvliter med grus och sand som låg under spolartanken och på sidan.
Men rostskyddet var mycket bra, hade fått litet ytrost där nedre plåten viks in, och jag slipade bort rosten där.
Nu har vi bil lackerings verkstad i byn, så jag skall höra med dom om att klistra på litet färg där så rosten inte sprider sig.

Så ni får kika på bilderna, kanske ni har nytta av dom.

Jo, glöm inte rensa avloppet för vatten när ni tar ned innerskärmen, mitt var igensatt av löv och barr.
 
Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: Alain skrivet maj 20, 2015, 20:09:56
Tack för bilder! ;)
Verkar som att du hade gott om smuts och rost, bra att du upptäckte det, det kan vara användbart till fler som har likadant modell och kolla upp det.
Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: Stein skrivet maj 20, 2015, 21:46:06
nja..inte så mycket rost, mest skit. Rost ser du på sista bilden, på den kanten längst nere i bilden som ligger på sidan.
men det utgör bara 10 c x 3 cm ungefär, så det är inte så svårt.
Svårare är underdelen av förardörren på insidan. där blir det stor jobb.

Vad har ni annars gjort med eran pärla i dag då ???    :D
Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: BROR skrivet maj 21, 2015, 13:53:37
Jag har innan taget ner plastplåtarna under bilen på vä. sida och kollat efter rost.
Kanske andra kan ha nytta av denna tråd, och då särskilt bilderna, om man inte plockat ned och kikat där innan.
Plastskyddet skyddar bilen mycket bra, enda rost jag hittade var runt hålen som plastpluggarna var monterade.


Grattis att det inte var så mycket rost på sparklådorna, mina så ut så här för några år sedan, http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5549.msg34510#msg34510 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5549.msg34510#msg34510)
Men det bara att inse att det är väldigt individuellt hur rosten tar, men det är ju bara att acceptera då vagnen är 14 år, gäller bara att hinna med innan det går hål.
Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: Stein skrivet maj 21, 2015, 22:05:19
Tjäna bror.
Ja din bil såg verkligen mycket värre ut. När det gäller kopparna till domkraften, så tog jag inte ned dom, jag var osäker på hur, men det kanske bara är att
använda litet kraft, eller skall de vridas 90 grader? Tacksam för råd här.

Beträffande nitarna som du skrev om, så köper jag dom nu på ebay.de.
Fick 10 st, från Litauen, fri frakt, det blev ca. 3 kr st, mot 25 kr till Schmiedeman.
Sen köpte jag igen 10 st, mindre av den typ som sitter i bakkanten på framskärmen, de är bara 9,5 mm breda. Där fick jag ut med brevportot, men det blev ändå "bara" 5 kr st.

Jag sprutade tunn rostskydd inuti hålen och några balkar, sen litet tjockare utvändigt så jag täckte hela delen som plastbitarna täcker.
I tillägg fick jag rostskydda en balk och en platta rätt nära avgasröret på vä. sidan under. Fick böja undan litet av aluminiumplåten som finns där.

I dag var jag och frågade på lagning av förardörren, där det har rostat genom på insidan under til, där plåten är vikt och en svart gummipakning som är fäst där
Det kommer nog att kosta 3 lappar i dag. I fjol var det bara en tusenlapp.  Bra prisstigning får man säga. :)

Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: BROR skrivet maj 22, 2015, 08:26:19
Tjäna bror.
Ja din bil såg verkligen mycket värre ut. När det gäller kopparna till domkraften, så tog jag inte ned dom, jag var osäker på hur, men det kanske bara är att
använda litet kraft, eller skall de vridas 90 grader? Tacksam för råd här.

De fungerar som propparna som håller plastskydden, lite svårt att se men enkelt när man hittar kanten (huvudet) på låsningen i mitten på koppen, en skruvmejsel behövs dock.
Problemet med dessa är ju som jag beskrev i länken att det är dålig tätning efter några år, det sitter en ingjuten "gummipackning" där som blir platt.
Troligen kan vatten komma in där men inte så lätt ut, har dock inget bra tips på hur man tätar dessa på ett bra sätt, se min länk, antar att ska man ha bilen kvar så är det lämpligt att kolla av och åtgärda dessa och sparklådorna årligen.
Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: Stein skrivet maj 22, 2015, 20:01:52
Då har jag demonterat klotsarna för domkraften. De var lättare att få ner än de små pluggarna, då pinnen i mitten var lätt att dra ut.
Under två var det mycket rost, en något mindre och en var helt fri för rost.
Så nu har jag slipat och smort på roststopp samt etsande grundfärg ovanpå detta. Blir väl Tectyl som slutskickt, innan jag smör på tätningsmassa på klotsarna och återmonterar dom
Bifogar en bild på ett av de rost-angripna ställen.

Tack till dig Bror för tipset, det var bra du kunde förklara hur jag plockade ner klotsarna. :)

Stein
Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: Stein skrivet maj 23, 2015, 17:44:17
Då är jag kommit till slutet av denna tråd.
Rosten är lagad runt de stora hålen, och skyddat på bästa sätt med grundfärg och toppfärg.
På de 4 klotsarna smorde jag på underredsmassa jag hade stående och som hade blivit rätt tjock och seg.
La på ett tjockt lager med en kniv som pressades ut jämnt och förhoppningsvis vill hålla tät ett tag. Tunnare underredsmassa inuti hålrummen.
Måndag morgon byte av vindrutan, senare rostlagning av förardörr, och följa förbrukningen av kylvatten.

hej nu!

 
Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: Alain skrivet maj 24, 2015, 12:24:55
Hoppas att det blir bar med det och kan behålla den länge fram över. ;)
Titel: Underhåll 520i limousine 2001
Skrivet av: BROR skrivet maj 25, 2015, 09:23:35
Tack till dig Bror för tipset, det var bra du kunde förklara hur jag plockade ner klotsarna. :)
Stein
Varsågod, du ser, ibland är det enklare än man tror ;)
Skulle nog rekommendera att du plockar ner plastskydden för rosten kommer gärna runt hålen för fästpluggarna till plastskydden.
Det går bra att använda en avbitartång för att bända ut de små låspropparna, dock får man vara sommarlätt på handen för dom kan sitta ganska hårt och kan då lätt gå av, ta inte i så du klipper av dom, bara, sedan tar man bara en bred skruvmejsel för själva fästpluggen, eller drar försiktigt i plastskyddet så ramlar dessa ur.
Jag har gjort detta ett antal gånger för att kolla och hålla rosten på plats :) alltså inte låta den växa vidare.
Det tar tid innan rosten äter hål i en bumseplåt så det måste vara bra kvalitet.