Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: Stein skrivet maj 18, 2015, 07:46:48
-
Hej på er.
I morse skulle jag köra till Ryds och byta vindruten som jag nämnde innan. Fick ett pris på 2000 kr via försäkringen så det var ok.
Då jag startar bilen, får jag besked om att det var litet kylvatten på motorn. Gick ut och kollade, och mycket riktigt, det var mycket litet kylvatten, fyllde väl på 1,5 liter minst.
Motorn vibrerar ovanligt och det är mycket vattenånga som kommer us avgasröret. Har aldrig innan fylld på en droppe vatten på de tre år vi har haft bilen.
Jag går utifrån att det är topppakningen som läcker vatten in i en cylinder. ?
Mycket tråkigt start på dagen. Vad har ni killar för erfarenhet runt detta. Vad kan det kosta att åtgärda?
Motorn läcker litet olja också i fronten, men jag ser inte var. Verkar vara en tätningsring runt kamaxeln (?)
-
Tråkigt när detta händer! :(
När du nyss fyllde på vatten, satt du fläkten på? Man bör göra det.
Kan du kolla om du har bubblor i expansionskärlet eller luktar avgas?
Tänker på om du har problem med toppackning.
Till att börja med, det finns testinstrument för att mäta avgaser i kylsystemet, med ett sådant får du ju ett garanterat besked.
Annars testa och ta bort expansionslocket när motorn är helt kall, är det övertryck då, special om du gasar på så läcker troligen kompression ut i kylsystemet.
-
Tjäna Alain. Kom just in, körde en runda och värmde motorn. Öppnade exp. kärlet när motorn var varm, men det pyste bara litet när jag försiktigt öppnade locket. Nivånålen kom upp som normalt.
Möjligt det bubblade litet, men tog det som normalt.
Det har bubblat lite när jag har taget av locket vid kall motor också, men inte kollat om det luktar avgas. Får ta en runda igen då och kolla det.
Jag kör fläkten i kupen på ja, och får god värme.
Då skall jag köra motorn varm, och låta den kallna och ta av locket så får vi se.
(Jag sa vi inte hade fylld på vatten innan, men sista halvåret, sa min son, hade han fylld på vatten då han lånade bilen, så det var inte helt sant....)
-
Oki-doki.
Nästa gång du ta en sväng, kan du kolla hur det röker från avgas, normal eller för mycket och vit?
När jag skrev om fläkten var på, det var när du fyllde på vatten i kylare.
Det jag menar är att om du saknar vatten i kylare, det kan finnas luft även i fläktsystem därför man bör starta fläkten så att även där cirkulerar vatten utan luft. ;)
-
okej, som standard står fläkten på, och jag tror den stod på 3-4 steg när jag fyllde på.
Och när jag tänker efter, så har det alltid bubblat upp litet de gånger jag har kollat vattnet, och taget det som fullt normal att luft o vatten rör på sig, exp.kärlet har ju en viss mängd luft i sig också.
Eftermiddag.
Nu har motorn gått på tomgång till den blev helt varm. Har stannat motorn, och låtit den kyla ned sig.
När jag nu öppnade locket, var det så gott som fritt för tryck och inga bubblar. Nivåmätaren sprätter upp helt til den stannar(efter vattenpåfyllningen).
Kontentan är väl att jag får följa med detta, notera antal km tills det är dags att fylla på igen.
Det var för mycket vit ånga i morse när jag körde en sväng, hånden blev blöt av ångan, och då var motorn varm. Mera vit ånga när jag varvade upp.
Så det fanns säkert mycket vatten i avgasanlägget. skall nu ta en sväng på 2 mil igen så återkommer jag med mera info sen.
-
OK! Då väntar vi att du kör ett antal mil och se efter hur det är. ;)
-
Hej Stein.
Vad är det för bil du talar om? På bilden ser det ut som en E39 - men vad är det för motor?
-
Om jag kom ihåg rätt är det en E39 520 han har.
-
Ja, det är rätt, det är en 520i limousine 2000-2003 model tror jag det var.
Rak sexa.
-
Aha, tack. Hade det varit en V8:a så hade jag kunnat tipsa om de två vattenrör som går under insuget. O-ringarna blir otäta med åren, och det skapar en vattenläcka som är nästan omöjlig att hitta, eftersom läckan är där motorn är som varmast så dunstar det utan att lämna spår, och man kommer inte åt att se det heller eftersom det är dolt under insuget.
Hoppas det löser sig för dig!
-
Har körd en runda på 3 mil i dag.
Efter att motorn kallnade ett tag, öppnade jag locket och förväntade mig tryck och bublande, men det fanns inget.
DVS. litet ryck och inget bubbel. Så skall jag ha bubbel får jag åka till systemet :D
Kylvätskan hade inte sjunkit heller, så än är det lungt.
Så istället rev jag ner hö. framhjul och innerskärm, bilder i ny tråd.
-
Kolla hur plaströret uppe på motorn där slangen ned till kylaren är ansluten mår. Det där röret för utgående vatten har en tendens att gå sönder, speciellt om original slangklämma blivit ersatt med en vanlig som sedan spänts för hårt. Om den slangen hoppar av helt så pumpar motorn ut allt vatten i motorrummet på några sekunder.
-
Kolla även kylaren, plastgavlarna spricker ibland när de blivit skörare med åren. Kan läcka så lite att det aldrig droppar utan dunstar bort av värmen från kylaren i sig. Man brukar kunna hitta spår av "torkad" glykol.
-
Hej!
Ser jag har fått flera förslag på "kylar-läckaget".
Jag har ingen förklaring att komma med, men det har inte minskat vatten av betydelse på lång tid nu under sommaren.
Det pyser ut litet luft när jag öppnar locket, det är allt. Nivåmarkören sticker upp 20-30 mm när jag öppnar locket.Tycker detta är konstigt.
Men glädjande. :)