Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: mosspawn skrivet februari 28, 2015, 14:32:04
-
Halloj.
Har en bmw 525ix som vitröker som bara den men går super kanon i motorn som bara gått 21k mil.
Alla avgas värden är åt pipan på besiktningen.
Kan det vara lambdasonden eller?
Mvh från en halvtrött kille.
-
Hej och välkommen på Bimmerpower.org! ;)
Kan du kolla under oljelock om det finns typ gagamoja, hur ser ut oljan i motorn (Oljestickan)? normal färg eller ljusgråaktig?
Har du bilen ute på nätter, är det kallt där du bor?
Tänker också på vevhusventilation slangar som är känsliga mot kyla som kan vara tätt av typ majonäs.
-
Halloj!
Var nyss och kolla det.
Inge missfärgning varken på stickan eller under locket.
Motorn reagerar inte ens när ja öppnar eller stänger det, lukar inte heller avgaser om kylvattnet, jag har bytte insugsslang till en helt ny utan sprickor hjälpte inte bytte även lmm, inge nytt efter de heller :/
Oj juste. Ja bilen står ute och har stått över vintern.
Här är en bild.
-
så här ser de ut
-
.
-
Får se vad säger våra bilmekaniker Vazze när han läser detta, jag kan komma med olika förslag men han kan bättre. ;)
-
okej:) kan tillägga att den ryker inte så mycket när man starar den. efter man gasat på riktigt så börjar den ryka står den still rycker den bara lite. skummt
-
Hur har du det med oljeförbrukningen då? Det skulle ju kunna vara att du får ner olja i förbränningsrummen.
-
Borde det inte ryka blåliknande då? Det är ju typ bara vitt.
Det var inge olja i när ja hämta den dock så fick fylla på.
Tycker det mest ser ut som tjock ånga ja men värdera på bes säger ju annat:/
-
Jag har inge tips om varför den ryker. Kanske är mycket kondens i avgassystemet?
Jag hade iallafall liknande värden på min E34 525i Touring -96 i somras.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-62a5dfa8c34e3c77eb3b1eebb00bd1db.jpg&hash=859351413234205930daf9865c55dcb883f09a84) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2270397)
Bilen hann inte bli riktigt varm då jag saknade möjligheter att varmköra. Tog den till en annan station dagen efter men denna gång gasade jag ur den på landsväg på 3:ans växel ett par km. Kattarna knäppte när jag gjorde avgastestet. Värdena blev då helt klockrena, dvs. nollade på CO och HC, sen lambda 1 :)
Iom att kattarna sitter väldigt långt under bilen kan det ta en stund innan de börjar jobba ordentligt. Så att bränna ur den är både roligt och en hjälp på traven.
Har du otur kan det vara lambdan som spökar, men då blir bilen även lite slö.
-
Ja jag vet inte alls ja. Det dryga är ju att lambdan sitter så knasigt till mitt i delningen på avgasröret så man inte kommer åt den :/
-
dom värden du fick där tyder på att bilen får för mö soppa :) inga skräckvärden enligt mig, låg lambdavärde och lagom hög HC är nog lambdasonden som spökar.
köp en lambdasond som är anpassad till bilen då bmw är känsliga mot "universal" lambdasonder.
vandrar tomgången lite när bilen är kall oxå?
-
Skulle rekomendera att ta felkoder på verkstad innan du byta lambdan. Dels för att vara säker och inte byta i onödan. Kostar ca 250:- beroende på verkstad. Där syns det om lambdan larmar eller om något annat kan spöka. Även om lambdan inte larmar kan man i vissa program se om den jobbar inom rätt voltspann :)
-
hej vazze! nej bilen har bra tomgång men har den inte gått på ett tag när man startar den flyger den upp på 2000rpm och tar sig sakta ner till runt 900 men det dar ett tag. mvh
-
om du bor nära borås är du välkommen att göra diagnos hos mej :) som AD skriver är det bäst att göra diagnos först.
som jag skrev tidigare så tror jag iaf att det är lambdan som spökar på din bil.
att den vitryker tror jag har bara med kondens och temperaturskillnader att göra och kanske lite väl mycket HC i avgaserna.
-
bor i gävle så blir lite långt :( men ja och en kompis ska byta lambdan och se hur det blir efter det. han har avgasprovare med :).