Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 8-serien => E31 1989-1999 => Ämnet startat av: 81an skrivet februari 19, 2015, 13:30:58

Titel: Kamaxelgivare BMW 850!
Skrivet av: 81an skrivet februari 19, 2015, 13:30:58
Någon som vet exakt var kamaxelgivaren sitter på BMW 850-91?
Titel: Kamaxelgivare BMW 850!
Skrivet av: Alain skrivet februari 19, 2015, 15:51:14
Välkommen på Bimmerpower.org. ;)
Kan det vara någonting?

http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2057282-HowTo-gt-M60-M62-Camshaft-Sensor-Replacement (http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2057282-HowTo-gt-M60-M62-Camshaft-Sensor-Replacement)
Titel: Kamaxelgivare BMW 850!
Skrivet av: Galant turbo skrivet februari 19, 2015, 18:33:36
Länken Alain lägger ut är till V8-motorn (M60), helt annorlunda.

V12an (M70) har ingen egentlig kamaxelsensor, den har en vevaxelgivare för varje cylinderrad, dvs 2st.
Kamaxelgivarnas motsvarighet på M70-motorn är givarna som sitter runt tändkablarna, samma där. En per cylinderrad.

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-BMW-M70-750-iL-850Ci-Engine-Camshaft-Position-Sensor-TPI-Trueparts-CAS1177-/351108331194 (http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-BMW-M70-750-iL-850Ci-Engine-Camshaft-Position-Sensor-TPI-Trueparts-CAS1177-/351108331194)
Titel: Kamaxelgivare BMW 850!
Skrivet av: Alain skrivet februari 19, 2015, 18:37:47
Oki-doki Galant turbo! ;)
Titel: Kamaxelgivare BMW 850!
Skrivet av: Galant turbo skrivet februari 19, 2015, 18:46:00
Lite mer info:
http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1603578-Cam-Position-Sensor-%28M70%29 (http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1603578-Cam-Position-Sensor-%28M70%29)

Jag har lagat en trasig sån här, lite pill, men inte svårt. Det är bara en spole som sitter runt en kärna som tändkabeln går igenom. Så går dom sönder så är tråden av någonstans. Lyckas man hitta var är det bara att löda ihop och sen baka in i smältlim eller liknande. Tror jag har bild på den jag lagade.

Du kan kontrollera om den är hel genom att resistansmäta den, mät mellan stift 1 och 2. Resistansen ska (Enligt Bentleys) vara 540 ohm +/- 10%
Dom kan ju även vara kortslutna, då får du i närheten av noll i resistans.
Titel: Kamaxelgivare BMW 850!
Skrivet av: Galant turbo skrivet februari 19, 2015, 19:00:35
Du väckte upp hemska minnen om felsökning på de här motorerna med den här tråden!  :)

Vad jag vill minnas så styr dom här givarna bara den semi-sekventiella insprutningen. Är dom trasiga märker man det knappt alls.
Det dom möjliggör är att spridarna öppnar "batch-vis" i fyra grupper om 3 spridare, är dom trasig så öppnar spridarna 6 åt gången.
Drar väl lite mer bränsle på låglast, men åker man V12a så kollar man inte på förbrukningen...  ;D

Det är ju alltså lite fel att kalla dom kamaxelgivare, det är inte som på bilar med modernare insprutning då bilen oftast inte går alls när dom är trasiga.
Titel: Kamaxelgivare BMW 850!
Skrivet av: 81an skrivet februari 20, 2015, 12:51:25
Tack för svaren. Vet igentligen inte om det är felet. Men tänkte kolla det iaf. Bilen tänder men startar inte. Bränsle och gnista finns.
Titel: Kamaxelgivare BMW 850!
Skrivet av: Galant turbo skrivet februari 21, 2015, 00:57:50
Beskriv gärna problemen mer detaljerat. Jag har en del kunskap om dessa motorer, men framförallt har jag mycket dokumentation.
Uppstod problemet under körning, eller uppkom det efter att den stått ett tag?

Har du tillgång till felkodsläsare som klarar dessa system?