Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: Lasse-SL500 skrivet februari 16, 2015, 17:04:15
-
Airbaglampan tändes plötsligt, så jag tog med mig laptopen ut till bilen (står utomhus) och kopplade upp BMW Scanner till den.
Då slår Microsofts uppdateringsvansinne till ! :)
När jag öppnar locket så säger den "Stänger av, vänta . . ." och
"Stäng inte av datorn, den kommer stängas av när uppdateringarna är klara. Installerar uppdatering 1 (av 3)"
Så har den stått i 15 minuter nu. Lagom kul när det är snö och kallt, och man bara har några minuter tills det skymmer. :)
Man undrar ju faktiskt hur de tänkte, när de drar igång en sådan där uppdatering utan att ens fråga? Utan att jag ens gör något annat än att öppna locket på laptopen? >:( :D
-
Så, efter 20 minuter hade den uppdaterat klart och jag kunde återgå till vad jag egentligen skulle ha gjort: koppla upp BMW Scanner för att läsa ut felkoder.
Den sa "Passenger airbag", vad nu det menas? Jag gissar på dålig kontakt någonstans. Lampan tändes plötsligt under körning för ett par dagar sedan.
Men jag kunde släcka den själv med BMW Scanner, så där sparade man 800 kr. :)
Det känns löjligt faktiskt, en sådan grej skulle inte ha gått igenom besiktningen och det är säkert flera veckors kö till BMW för att få hjälp. Skönt att så enkelt kunna fixa det själv. (Fast vi får se vad felet egentligen beror på -- det kanske återkommer? Hade problem med att en sladd under förarstolen inte fick 100 kontakt förut, det kanske är det som kommit tillbaks. Den gången räckte det med att rucka på kontakten så blev det bra - dock måste jag släcka lampan själv även då. En röd airbaglampa slocknar aldrig av sig själv)
-
Det var det jag tänkte och jag skulle kolla kontakten under passagerare stolen, kanske också dålig kontakt till bälte sträckare som kan orsaka att Airbagslampa tänds.
Kanske någon annat med andra åsikter?
-
Sensormattan (för sätesockupantavkänning) kanske? Det felet har jag haft på E39, men det finns ju kontakter att stoppa i så den tror att det alltid sitter nån där.
-
Om airbag-lampan lyser kan det bero på ett par olika saker.
Endera är givaren i passagerarsätet (som känner av om någon sitter där) sönder eller så är det dålig kontakt till givaren.
Felet kan även bero på att det är dålig kontakt till bältessträckarensgivare i passagerarsätet.
Det kan räcka att smörja kontakter med nånt spray-
-
Tack för alla tips. Jag släckte lampan med BMW Scanner och den har inte tänts igen, så själv gissar jag på fukt någonstans eller någon oxiderad kontakt någonstans.
Vi får se. Härligt vad bilen går bra. En gammal 540 från 98 - tänk att den kan kännas så trevlig? I vår kommer jag byta inredningslister till blanksvarta högglans, och sätta i en 16:9-skärm med digital-TV, modern GPS, USB, SD och iPhone-koppling som jag har liggande. Jag vill behålla läderklädseln svart, men ha tvåfärgade dörrsidor. Så här:
-
Tänker mest om oxiderade kontakt därför skrev jag om att spraya lite 5-56, i alla fall till att börja med.
Kolla om det kommer ström till kontakter, om ja, då problemet ligger efter kontakter.
Om du ska göra saker och ting men bilen kan du starta en tråd i Medlemsprojekt, alla kommer säkert att uppskatta det du gör och gärna vill se med bilder hur du gör.:)
Snygg med två färger på innerdörr. 8)
-
Japp, tack för tips!
Jag kanske skapar en tråd där? Detta är ju ingen "märkvärdig" bil - bara en E39 540iAT som jag haft sex år, faceliftat och pysslat lite med ibland genom åren. Den har fått ett komplett M-paket (utom bakre kofångaren som jag gillar som den är) - dvs, M-front, instegslister, dörrlister, takvinge bak, sportstolar, M-ratt (i alcantara, pre-faceliftversionen). Den har fått en ny lack också.
Det jag gillar med den här bilen är att den är så enormt praktisk (bra lastutrymme och vår hund kan åka med, precis som jag haft den att lasta massor av byggmaterial genom åren), hög komfort, hög körkänsla och KUL. Detaljerna är i bra material och bra ihop skruvat.
Samtidigt som den börjar bli lite "veteran". Det är lite blandat - jag hör inte till dem som vill ha nya bilar.
Har redan "prövat på" känslan att ta ut nya bilar men tycker det är så dåligt ekonomiskt - värdefallet krossar ju allt! :)
Tappar en hel av känslan också, jag gillar att göra saker själv men med en ny bil blir det så krångligt: det ska lämnas in på särskilda verkstäder och stämplas i böcker.
Och inte f-n är man säker på att det blir rätt gjort, ändå. En god vän lämnade in sin X3 till BMW Group frö att byta startmotor. Fick tillbaks den 9000 kr fattigare med orden från BMW Group: din växellåda håller på att rasa, ska vi byta den också? 40-50 000 kr skulle det kosta. Aldrig i livet tänkte min kompis. Bilen gick ju fint ända tills han lämnade in den på BMW Group, så han tog den istället till en enkel verkstad "runt hörnet" för "second opinion". Mekanikern dök in under huven och hittade på några minuter att två kablar var urdragna, inte hade kopplats in igen.
I med dem och vips: så fungerade växellådan perfekt igen.Man blir ju mörkrädd. BMW ska ha en kvalitetskontroll för att få ISO-certifiera sig; dvs meken som gjort reparationen ska lämna bilen till en annan mek som ska kontrollera att jobbet är rätt gjort, och innan bilen rullas ut ur hallen ska bilen kollas igen. Allt för att kunden inte ska få plötsligt motorstopp på motorvägen eller något annat farligt ställe - så vill man ju inte ha det.Min kompis sa att det var hans fru som lämnade in bilen.
Man vill ju ogärna dra några förhastade slutsatser, men det låter verkligen som att BMW Groups hela kvalitetskontroll kollapsat samtidigt? Som sagt, den kundansvarige på BMW Group sa att bilens växellåda var dålig och att det skulle kosta 40-50 000 kr att byta den.******* Det börjar iaf bli kul att ha en snygg E39 - de börjar bli lite ovanliga. Och tar man hänsyn till ägandekostnader och kur KUL och BEKVÄM bilen faktiskt är till den ringa summan.
Jag tycker E39 är en rätt stilig kaross personligen och tekniskt sett är den samma sak som de nyare 5-serierna - dock minus hårdoptimeringar av motorer och (det erkännes) utan de fantastiskt snygga inredningar som finns i F10 / F11.
Det är väl där jag tycker att man märker störst skillnad - att de nya bilarna är så väldigt snygga inuti. Annars är det samma sak ungefär, tycker jag. Samma hjulupphängningar, styrning, bromsar. Samma elektronik (okej, lite mer i de nyaste - men ingen stor skillnad)Men väger man in alla faktorer - ekonomiskt, känslan - så är det helt stört vad mycket bil man får för pengarna. V8, (låter bra), komfort, fina material och byggkvalitet. (Samt en ruggigt bra ekonomi - jag får fortfarande lika mycket för denna bil om jag säljer den, som jag gav för sex år sedan).
-
Nu drog den ihop texten till en enda röra. Sorry, men jag hade faktiskt radbrutit det snyggt.
Kan man inte redigera inläggen?
-
Jag hittar ingen knapp som det står "Redigera" på hos mig.
-
Jag tog mig friheten att styckeindela lite, hoppas det är OK. Det kan ha att göra med antal inlägg du har på forumet som gör att du inte har tillgång till redigeringsfunktionen, det kan nog Alain svara på.
-
Jo! Det är så att medlemmar kan ändra sina inlägg efter 25st inlägg på forumet, detta var jag tvungen att införa p.g.a visa oseriösa medlemmar lekte med sina texter.
Om 8 skrivna inlägg kommer en knapp "Ändra" upp på högersida om inlägg. ;)
Trevliga berättelser du gör på dina inlägg. ;)
-
Tack för hjälpen med redigeringen!
Och tack för svaret, få förstår jag. Jag får ge mig till tåls, tills jag kommer upp till 25 inlägg så får jag vara lite extra noga. :)
-
Sådär, nu fick jag också airbaglampan på min E39 (525i). Lyser elakt illrött och kom plötsligt. Ska se vad felkoden säger och om jag också klarar mig med att släcka den. Tur att man har en hel reservdelsbil att plocka från om det skulle vara nån box eller så som gett sig. Detta kom helt utan förvarning.
Håller med om E39 för övrigt! Helt fantastiska bilar och det känns som de nu kommit in i entusiastperioden. Finns bra och dåliga och nu divergerar de ordentligt åt varsitt håll (i skick och förhoppningsvis i pris också framöver).
Föredrar nog E39 före E6X, iaf såna E60s som är före facelift. Känns också som det börjar bli väldigt mycket elektriskt strul och kodning på dessa. Håller nog i E39orna länge. Den mjuka designen utvändigt och invändigt gör att den känns betydligt nyare än vad den är.
-
Inte roligt när en del börja att trassla till, man är inte klart med en ena kommer de andra! :(
Om airbag-lampan lyser kan det bero på ett par olika saker.
Endera är givaren i passagerarsätet (som känner av om någon sitter där) sönder eller så är det dålig kontakt till givaren.
Felet kan även bero på att det är dålig kontakt till bältessträckarens givare i förarsätet.
Med en felkodsläsare kan man läsa av var felet ligger.
Man behöver en som kan läsa av SRS-felkoderna, det går alltså inte med den för motorns felkoder.
Hoppas bara att det är en av dessa fel.
-
Jag fick bort min lampa också med att släcka felkoden. Har inte kommit tillbaka nu på ett dygn. Jag gjorde det med INPA och felkoden var 112 om mitt minne inte sviker. "Seat occupancy sensor" stod det till den. Så då vet jag var jag ska leta, om det nu inte var nån tillfällig bugg. Kommer i så fall köpa en kontakt att sätta dit så den tror att stolen är sutten på hela tiden. Börja ta ut sensormattan tänker jag inte göra :)
Lasse, vad har du för scanner? Samt kör du med adapter till den 20-poliga kontakten eller nåt som passar rakt på?
-
Jag kör BMW Scanner 1.4 som jag kör på en liten Asus eePC 12" laptop med Windows XP på. På äldre bilar (som t ex min 540 E39 -98) använder jag den runda, stora kontakten som finns i motorrummet - med adapter - och på nyare (som t ex M5:an) finns det ju den nya OBD2-kontakten inne i bilen.
Jag har INPA också, men BMW Scanner är väldigt mycket enklare att använda tycker jag. BMW Scanner kan koda saker, ändra kilometerställning och chassinummer i de olika ECU-erna, koda ljusmodulen. Jag rekommenderar den varmt.
-
Intressant att höra om BMW Scanner, låter bra! Jag använder INPA och det har väl fungerat OK, men det var ett rent helvete att installera. Kan ha att göra med att det var någon suspekt Kina-variant och det ville inte vara kompatibelt med mitt operativsystem.
Använder också Carsoft på en äldre dator, lite krångligt och buggigt, men även det är väl någon "fulkopia".
Jag har nyligen köpt Autocom, -ja fulkopia också... :-[ Men jag har inte fått det att fungera, det ska tydligen fungera väldigt bra på många olika bilmodeller om man får till det.
-
Låter bra! Själv har jag kämpat med SSS vilket var besvärligt att installera och svårt att få allt att funka. Får felmeddelande på många funktioner.
Är det en sån här du har? http://www.ebay.de/itm/BMW-Scanner-1-4-PROFI-Diagnose-Codierung-E38-E39-E46-E53-E83-E85-/221649159370?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item339b51c4ca (http://www.ebay.de/itm/BMW-Scanner-1-4-PROFI-Diagnose-Codierung-E38-E39-E46-E53-E83-E85-/221649159370?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item339b51c4ca)
Man kan alltså koda instrument, moduler mm?
Carsoft har jag provat ibland, men får som Galant turbo också en del buggar.
-
Japp, det är exakt en sådan. Fast jag köpte den från Kina direkt via ebay.com, för 350kr om jag inte minns helt fel.
BMW Scanner är helt överlägset både Carsoft och INPA/NCSExpert enligt mig. Möjligen har INPA några funktioner som inte finns i BMW Scanner, men som helhet är det mycket enklare att använda, snyggare och mycket snabbare att jobba med. Man kan dessutom använda det på datorer med USB-port - det kräver inte RS-232.
Man kan dels koda in nya delar - t ex en begagnad ABS-styrenhet kan kodas in (chassinr) - samt även programmera olika finesser i bilen. T ex om man vill att LCM ska sköta övervakning (glödtrådsvakt) eller ej - det finns väldigt många options.
Nu kan jag inte på något sätt påstår att jag kan *allt* om program till BMW, men dels jobbar jag med programmering själv och har jobbat med att programmera just fordonsdatasystem (fast för enorma grävmaskiner), men om jag skulle rekommendera endast ett program för E38, E39, E46, E53 - då är det BMW Scanner 1.40. :)
-
Här finns en länk från ebay.com - 210 kr inklusive frakt, inte dåligt:
http://www.ebay.com/itm/BMW-1-4-0-1-4Scanner-Diagnostic-Interface-Tool-Code-Reader-Write-Diagnostic-Tool-/271300660546?hash=item3f2ac78d42&item=271300660546&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/BMW-1-4-0-1-4Scanner-Diagnostic-Interface-Tool-Code-Reader-Write-Diagnostic-Tool-/271300660546?hash=item3f2ac78d42&item=271300660546&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr)
-
Detta verka väldigt intressant med ODB och se själv vad är det för fel eller släcka fel koder.
Om jag förstår rätt, finns sådana som kan läsa motor fel och sådana som kan läsa elektronik fel, eller?
En lite dum fråga, Jag ser att det finns på Ebay sida 2st som ser ut likadan, den du länka Lasse om en till som kostar nästa dubbel så mycket, vad är skillnad mellan den du har och den här?: http://www.ebay.com/itm/BMW-1-4-Scanner-ECU-EEPROM-Diagnostic-Code-Reader-/221633635398?hash=item339a64e446&item=221633635398&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/BMW-1-4-Scanner-ECU-EEPROM-Diagnostic-Code-Reader-/221633635398?hash=item339a64e446&item=221633635398&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr)
-
Lysande! Jag har lagt den i min "watch list" så det blir köp av en sådan inom kort. Har ett instrumenthus att koda i en 01:ans M5, så då får jag väl återkomma när jag testat funktionerna.
Var fick du tag på adaptern till de äldre E39orna?
-
Kul hörni! :)
Jag tror (gissar) att det är samma tillverkare av produkterna, bara två olika priser -- det ena är från "gamla Kina" (lägre pris), Hongkong är lite dyrare.
Adapterna till de äldre E39 hade jag från en INPA som jag köpte, men jag beställde en extra eftersom jag trodde att jag tappat bort min. Kostade typ 75kr eller så. Otroligt.
http://www.ebay.com/itm/Adapter-20-Pin-Ediabas-INPA-OBD-1-auf-16-Pin-D-CAN-OBD-2-Diagnose-Steck-Fur-BMW-/181597473034?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item2a480d890a (http://www.ebay.com/itm/Adapter-20-Pin-Ediabas-INPA-OBD-1-auf-16-Pin-D-CAN-OBD-2-Diagnose-Steck-Fur-BMW-/181597473034?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item2a480d890a)
http://www.ebay.com/itm/BMW-INPA-K-DCAN-D-CAN-CAN-INPA-Ediabas-USB-Interface-BMW-20pin-to-16pin-Adapter-/321376388642?hash=item4ad3868622&item=321376388642&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/BMW-INPA-K-DCAN-D-CAN-CAN-INPA-Ediabas-USB-Interface-BMW-20pin-to-16pin-Adapter-/321376388642?hash=item4ad3868622&item=321376388642&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr)
Alain: det finns två olika typer av felkodsläsare; dels de generella OBD2-adaptrarna (ELM-327) som pluggas i OBD2-uttaget och skickar data mha Bluetooth till en mobiltelefon (Android eller IPhone). Dessa är kul, men de klarar bara det protokoll som alla biltillverkare tvingats att standardisera om, dvs avgasrening. De brukar kunna visa lite varvtal och sådan online också - men jag tycker dessa är mera typen "leksaker"
BMW Scanner pluggas också in i OBD2-uttaget, men kan läsa BMW:s interna signaler och på så vis kommunicera och läsa ut felkoder ut bilens alla ECU:er - inte bara avgasreningen. T ex: ABS, Stereo, Instrumenthus, automatlåda, motorstyrning, Xenonstyrning, ljusmodulen, etc etc.
Jag rekommenderar att köpa BMW Scanner - kanonverktyg som spar pengar direkt, plus friheten - att man inte är bunden till en BMW-verkstad för att göra sådana saker.
Det enda är att ni måste ha en laptop med Windows XP tror jag. Jag tror inte att det fungerar med nyare Windows 7 eller 8.
-
Tack för förklarning Lasse! Alltid trevligt att veta var man ska ta fötterna. ;)
-
lite off topic men ja har en "kina" autocom hemma och tycker den fungerar bra om inte bättre än originalet som jag fick köpa för en halv förmögenhet till jobbet.
när ni köper kina autocom får man se till att det är oki chip i den annars fungerar den inte med BMW om man kör en äldre variant utan dongle och typ v 2013.3
men är nyfiken på den där bmw scanner :)
-
Parentes: BMW Scanner 1.4 fungerar inte till nyare BMW än E39 / E46. Vill man ha stöd för nyare bilar - typ E60 och nyare - så får man skaffa INPA.
INPA är inte alls lika lätt att använda som BMW Scanner, och har tyvärr nästan obefintligt stöd för konfigurering / kodning. T ex att aktivera AUX på en E60 : att göra samma sak på en E39 (att koda vissa saker som t ex glödtrådsvakt) är bara att kryssa i en ruta och trycka "Spara".
Att koda AUX på en E60 så måste man använda NCSExpert - ett program med ett mycket primitivt GUI. Men det finns en skalprogram som gör NCSExpert enklare och säkrare att använda: NCS Dummy. Googla på det och hämta ner det vid behov.
-
Fick min BMW Scanner 1.4 från ebay idag. OBD2-uttag och USB-anslutning samt skivan med drivrutiner (225 MB står det att den är på).
So far so good. Dock vid själva installeringen går något snett, så kanske nån har en idé om jag fått kass programvara eller om det är jag som är kass ;D
När jag installerar så går det väldigt snabbt. Absolut inte som om 225MB skulle laddas över. Några klick var man vill ha grejerna och sedan slutför. Startar man programmet så kommer en ruta upp där det står att drivrutinerna är installerade (grön skylt) men det finns ingen kontakt med bilen (gul skylt) och man kan inte välja "continue" utan enbart "exit".
Tittar jag i enhetshanteraren står det att "denna enhetsdrivrutin är inte korrekt installerad". Jag testade att radera den och sedan låta windows (XP home tror jag det är) söka efter rätt programvara på skivan, men den säger att den inte hittar något? Installerar jag manuellt igen så blir det samma sak.
Mysko :(
-
Det låter som att programmet är installerat. Har du tändningen påslagen? Är det E39 du försöker koppla upp dig mot?
-
Ja, jag testade på en E39-01, alltså med OBD2-kontakt. Hade tändningen i läge 2. Men får den inte att funka. Visar gul "lampa" oavsett vilken USB-port jag använder. Men samtidigt står det att drivers är installerat (grönt).
-
Fortfarande inte fått igång det?
Jag har en som ser exakt ut som den som säljs på Blocket av OlaO - en kompis från AP :
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_Diagnosverktyg_SVENSK_INSTRUKTION_54715365.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/BMW_Diagnosverktyg_SVENSK_INSTRUKTION_54715365.htm?ca=11&w=3)
Jag köpte min från ebay.com och betalade 20 pund (260 kr). Min version av programvaran är 1.4.0.6 och jag har kört den mot min E39 540iAT, M5 -01 och X5 -01. Jag har en E38 också som jag inte har prövat den emot ännu, men den fungerar nog även där.
Den fungerar dock inte på nyare E60/E61, beroende på att BMW bytte signalstandard i bilarna. Till E60 och nyare så har jag istället INPA, NCSExpert och NCSExpert for dummies.
-
Ingen lycka med det. Vet inte om jag fått dålig programvara? Står i enhetshanteraren att den inte är korrekt installerad. Men jag blir inte klok på vad som felar då det inte finns någon annan fil att välja. Använder nån form av XP, tror det är Home.
Min interface ser ut exakt som OlaO:s och din, med en E39:a på bild. Köpte min på ebay också, runt 250 kr med frakt, från en säljare med bra feedback.
-
Vad har du för version av programmet? (Högerklicka på själva exe-fiolen och välj fliken Information eller Version). Jag har 1.4.0.6.
Jag har tankat upp min skiva till DropBox, om du vill pröva med den istället? Detta är rotkatalogen på min skiva:
https://www.dropbox.com/sh/a4m9cdr0arutx7i/AAC7Dn28u49J4MPJtMi2kNv5a?dl=0 (https://www.dropbox.com/sh/a4m9cdr0arutx7i/AAC7Dn28u49J4MPJtMi2kNv5a?dl=0)
I mappen finns en exe och en mapp. Ta ner båda två (markera dem i din webbläsare och dra och släpp dem på skrivbordet t ex - då hämtas dem). Det finns en PDF i undermappen med instruktioner hur man installerar under Windows XP, och själva installationsprogrammet.
Hur ser det ut i enhetshanteraren? Lägg gärna upp en skärmdump så ska jag försöka hjälpa.
-
Glömde uppdatera här, men tack för din hjälpsamhet Lasse! Programvaran var kass och jag fick en korrekt fil skickad till mig och då fick jag igång det. Men har inte hunnit bekanta mig så mycket med programmet än, då det inte varit några bekymmer med bilarna. Skulle dock behöva koda halvljusautomatik på min brors M5-01, hur gör man det? Är det möjligt med BMW Scanner?
-
Ja, det går bra. Du dubbelklickar på "LCM" (ljuskontrollmodulen) och väljer "Coding" i det fönster som poppar upp.
Då får du ett nytt fönster som ser ut som det "Light coding" som finns en skärmdump av här ovan:
Kryssa för "Daytime running lights EU" (tror jag det är), för halvljusautomatik.
(förutsatt att ljuskontrollmodulen har stöd för det -- det finns fem olika varianter av LCM mig veterligen, och jag tror alla har stöd för detta. LCM 1 och 2 (som jag hade i min bil) har inte stöd för att stänga av glödtrådsvakten, vilket gör att när man faceliftar bakljusen så tror bilens LCM att bakljusen är trasiga. Med LCM 3a och 3b, samt 4 så finns det kryssrutor för att stänga av glödtrådsvakten för bakljusen, så man slipper varningar.
-
Tack för en mycket bra tråd!
Köpte själv BMW skanner från Kina. Då jag har win7 på laptopen, fick jag lasta ner ny drivrutin från nätet. Något krångligt att installera och att få det till att fungera utan information/rådgivning, men hittade en mycket bra sida, där en kille hade gjort en detaljerad beskrivning.
Driver här: http://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm (http://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm)
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=942966 (http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=942966) (Här beskriver han hur man installerar win7 driver)
Jag fick varningslampa upp efter att jag monterade av vä. framdörr för rostlagning. Försökte spraya kontakterna med electronic spray, men den släckte inte. Kunde släcka den med skanner'n och läsa av bilens hälsa.
Ser jag har mera att kika på i programmet som jag inte gjort än.
Ett mycket bra verktyg att ha som sparar massa pengar.
-
Står i valet och kvalet mellan BMW scanner och INPA. Båda två verkar ju vara riktigt vettiga, men går det att sänka nivåregleringen med BMW scanner? Enligt uppgift ska det gå med INPA. Det kommer att göras på min touring och hade då gärna kunnat göra det själv :)
Känns onödigt att köpa en av dom för att sedan komma på att jag behöver den andra. Verkar vara trevligare användning på BMW scanner så favoriserar den lite.
EDIT: Har en E61 LCI i familjen, så då kanske det är mer vettigt med INPA för att kunna nyttja till båda bilarna?
-
Skriver nu mitt första inlägg som nyregistrerad på forumet.
Svar till AD_ Du kan inte justera nivåregleringen med BMW Scanner men det går utmärk med Inpa.
Till din Lci fungerar även Inpa men det måste vara rätt typ av interface som pratar Dcan.
Rekommenderat för en Lci är också att man har en lite nyare version av Inpa.
Jag tycker dock att har man en e39 så ska man ha båda verktygen då de kompletterar varandra så bra.
Inpa med sin grymma live data och Bmw scanner med sin enkelhet och plättlätta kodning.
Mvh Ola
-
Tjenare Ola, kul att se dig här! :)
Att det finns flera BMW-forum, är bra för oss som gillar dessa bilar. Den här sidan har fördelen att den är betydligt bättre grafiskt, lätt att bifoga bilder etc.