Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Allmänna diskussioner => Bil och trafik, lagar, juridik => Ämnet startat av: Alain skrivet november 26, 2014, 15:14:29
-
Det kan vara lagbrott att modifiera sin egen bil
Det låter helt galet – men i framtiden kan det bli förbjudet att modifiera sin bil.
Detta då det kan strida mot upphovsrätten.
Det uppger intresseorganisationen Electronic Frontier Foundation.
Dagens bilar har mer eller mindre utvecklats till rullande datorer. En förändring som inte minst bilentusiaster och hobbymekaniker kan vittna om. Det har många positiva effekter, men det finns en baksida som kan utvecklas till ett lagproblem.
Intresseorganisationen Electronic Frontier Foundation för fram problematiken att modifiering av en bils kontrollenhet, ECU, kan innebära ett brott mot copyright-lagar och upphovsrätt.
En fråga om ägarskapet
Så för att belysa problemet har nu EFF skickat in en petition till amerikanska Copyright Office – med önskan om att hemmamekaniker och entusiaster ska undantas från bestämmelsen.
– Det står mycket på spel och generellt sätt handlar det om att personerna som äger en enhet är de som kontrollerar hur den fungerar – snarare än att begränsas till att enbart använda den på ett sätt som tillverkaren vill. Hela tanken om ägandet hotas när lagen förhindrar dig från att förändra en produkt på något sätt, säger EFF-advokaten Kit Walsh till Autoblog.
Men varför är det här något att uppröras över? EFF lyfter bland annat fram att många drivna entreprenörer lyckats effektiviseras ECU:n och bland annat implementerat nya funktioner samt kunnat minska bränsleförbrukningen. I en mörk framtid där biltillverkarna förbjudit otillåten modifiering – skulle den här typen av utveckling aldrig ske.
Dessutom kan det bli så att biltillverkarna framöver väljer att stänga ner tillgängligheten kring sina produkter (ingen mer chiptrimning eller remapping). Ett på så sätt ytterligare konsolidera sin kontroll och kunna tjäna pengar på exempelvis uppgraderingar av mjukvaran.
Copyrightlagarna kan missbrukas
Ett hypotetes som EFF tar upp är att biltillverkarna helt kan styra vilka som får pilla på deras bilar.
– Det är exakt vad som kan hända och vi har sett att Digital Millennium Copyright Act används för att utöka monopol tidigare. Det ger tillverkare makten att kontrollera andra marknader genom att använda sig av upphovsrättslagstiftning. Detta om det inte finns säkerhetsventiler för att ge utrymme för ”laglig” användning, säger Kit Walsh.
Petitionen är som sagt inskickad och kommer att behandlas inom en snar framtid.
Fotnot: Digital Millennium Copyright Act är en amerikansk lag som innehåller de internationella immaterialrättsföredragen FN-organet World Intellectual Property Organization slagit fast. Sverige har ratificerat dessa – och således skulle även svenska hobbymekaniker kunna hamna i samma situation som sina amerikanska motsvarigheter.
Felix Björklund
redeaktoren@bytbil.com
http://www.bytbil.com/nyheter/7vd4pkyg/?cmpid=37 (http://www.bytbil.com/nyheter/7vd4pkyg/?cmpid=37)
-
I Sverige är det redan i princip förbjudet att modifiera bilen sen den blev helbilsgodkänd på 90-talet.
Men varför är det här något att uppröras över? EFF lyfter bland annat fram att många drivna entreprenörer lyckats effektiviseras ECU:n och bland annat implementerat nya funktioner samt kunnat minska bränsleförbrukningen. I en mörk framtid där biltillverkarna förbjudit otillåten modifiering – skulle den här typen av utveckling aldrig ske.
Dessutom kan det bli så att biltillverkarna framöver väljer att stänga ner tillgängligheten kring sina produkter (ingen mer chiptrimning eller remapping). Ett på så sätt ytterligare konsolidera sin kontroll och kunna tjäna pengar på exempelvis uppgraderingar av mjukvaran.
Är ju redan förbjudet om bilen ska framföras på allmän väg. Blir förbjudet på ett sätt till då bara om upphovsrätt och Copyright ska blandas in.
Sen gör ju biltillverkarna allt de kan för att stänga ner tillgängligheten kring sina produkter och mjukvaran. Kryptering/kodning knäcks ofta efter ett tag ändå. Men det är ju ingen open source, som artikeln antyder.
Märklig artikel...