Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Ämnet startat av: Alain skrivet november 24, 2009, 12:24:24

Titel: BMW Vision EfficientDynamics koncept
Skrivet av: Alain skrivet november 24, 2009, 12:24:24
BMW Vision EfficientDynamics koncept

På BMW, har minskningen av CO2-utsläppen blir ett ledmotiv. Tillverkaren försöker med alla medel för att öka mer än för de tyska konkurrenterna.

Därför kommer hybrid utgöra en exempellös stå av tillverkaren på IAA. Han kommer att presentera två nya produktions-modeller (se vår artikel ActiveHybrid BMW ActiveHybrid 7 och 6), men också en konceptbil mer futuristisk landmärke, Vision EfficientDynamics.

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F11%2F24-0424101002T.jpg&hash=71d6e3dee6fe5914281a98a3cc335f77287ed947) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=24-042410L&y=2009&m=11&t=jpg&rand=1002&srv=img4)

För bortom hans linje i futuristiska och sportiga, inviger BMW Vision EfficientDynamics vad som troligen är hybridsystem mest avancerade än.


Detta system består av en tre-cylindrig turbo diesel och två elmotorer. Dess sammanlagda produktion är 356 hk. Paret träffade honom, 800 Nm


Diesel, opublicerad

Enskilda delar av detta system är i framkant av tekniken, som börjar med motorn. Det är verkligen ett nytt block som kommer att innebära BMW område under de kommande månaderna. Denna tre-cylindriga 1,5 har en effekt på 163 hk eller 109 hk per liter, ett värde oöverträffad i serie med en dieselmotor. Lite är känt om honom förutom att han är utrustade med common rail "förra generationen" och en variabel geometri turboaggregat.


Denna tre-cylindriga är inte en enkel räckviddsförlängningen. Placeras i en tvärgående position rygg, leder det faktiskt till hjulen genom en växellåda med dubbel koppling 6-växlad. En elmotor är positionerat som ActiveHybrid 7 (läs vår artikel BMW 7-serie Hybrid) mellan koppling och växellåda, medan den andra leder till framaxeln. Båda enheterna samtidigt respektive en maximal effekt på 38 kilowatt och 110 kilowatt.

Detta koncept är som det ska vara en full hybrid, vilket betyder att den kan köras i alla eldrift för ett avstånd av 50 km. Den nuvarande levereras med en modul för litiumbatterier polymer, som effekt / vikt-förhållande är utmärkt.

Består av 98 celler, väger detta endast 85 kg är nästan 100 kg mindre än den Chevrolet Volt. Men det ger ett bra resultat på 8,6 kW / h mot 8,8 kW / h för Volt.

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F11%2F24-0426566206T.jpg&hash=6e2da6887c4b4d9ed1d5c031e55a37e979967812) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=24-042656L&y=2009&m=11&t=jpg&rand=6206&srv=img4)

Liksom Volt, denna BMW är uppladdningsbart Sektor: 2 h 30 behövs för att ladda batteriet på en 220 V Classic. Naturligtvis har detta koncept ett system för energiåtervinning vid inbromsning. Det tillför en annan enhet som omvandlar värmeenergi av gaser som avges av dieselmotor effekt: semiconductor
metall producera en spänning när de utsätts
en temperaturskillnad, eftersom Seebeck process som utvecklats av Aerospace Research.


Aerodynamik av F1

Motorn är inte det enda innovativt drag av konceptet.

Stilen sig förefaller särskilt futuristisk. På sätt och vis kan påminna BMW M1 Homage koncept fram under 2008 (läs vår artikel BMW M1 Homage)

Dessa linjer är säkert showen, men de har mer än vanligt, en funktion. Många kroppsdelar faktiskt roll luftriktare. Det framgår av denna studie en mycket avancerad luftmotstånd koefficient på 0,22, utmärkt värde för en sådan profil Supersport.

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F11%2F24-0429292853T.jpg&hash=468d93caf8621791f75bd2c3fe3555d591949baa) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=24-042929L&y=2009&m=11&t=jpg&rand=2853&srv=img4)

Denna orgie av teknik leder naturligtvis till hisnande prestanda siffror: BMW Vision Efficient Dynamics suppressant 0 till 100 km / h på 4,8 sekunder och kan köras i 250 km / h på krets. Trots denna prestanda, förbrukar den endast 3,76 liter per 100 km i Europeiska blandad körning och släpper ut bara 99 g CO2 per km. Slutligen kan autonomi nå 700 km med 25 liter diesel.

BMW slog sedan ett slag med begreppet. Visserligen är detta bara en bil Fair, ingen framtid serie. Men låt det inte vara fel: de tekniska innovationer som den avser att nå på medellång sikt serien.

Titel: SV: BMW Vision EfficientDynamics koncept
Skrivet av: Ghostrider skrivet november 29, 2009, 00:55:20
Bra information, Alain!!