Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Ämnet startat av: Gemini__ skrivet november 23, 2009, 10:51:36
-
Vad är det som tar stryk när automatlådan slirar pga hög belastning i växelläget D? Lamellpaket el. turbin? Om det händer någon enstaka gång på låga varv och någon sekund kan det vara skadligt då? Klart att det inte är bra, men ni förstår vad jag menar. :)
Mvh:
Thomas
-
I princip, det är lamelpaket, vad jag vet, lameller fungerar på samma sätt som manuellt, har du testat vid tung belastning med steptronic? (manuellt) finns nånt skillnad? eller slirar den också?
Som jag vet eller hör för det rätta sagt, det är inte rekommenderad att köra med tung last eller tyng släp på automat pga den kan ta stryk vid start, special vid stad körning (många rödljus) eller brända bakar uppåt.
-
Vad är det som tar stryk när automatlådan slirar pga hög belastning i växelläget D? Lamellpaket el. turbin? Om det händer någon enstaka gång på låga varv och någon sekund kan det vara skadligt då? Klart att det inte är bra, men ni förstår vad jag menar. :)
Mvh:
Thomas
Testa först med att byta oljan. Många gånger hjälper det.
-
Lådan är/bör vara i ett gott skick. Utförde även ett delbyte av olja (ESSO) samt filterbyte för några hundra mil sedan, ska in på ett till inom några hundra mil. Drar aldrig något tungt och bilen går väldigt lugnt för jämnan. Gasar aldrig innan växel ligger i osv.
Men man är ju lite nojjig iaf, en gång är ingen gång...får man väl tänka. ;)
Skulle hjälpa syrran med att bogsera hennes bil. Tyvärr hade hon inte fått ur rattlåset ordentligt vilket resulterade i att hon var tvungen att bromsa rejält (pga att hon var på väg över i fel körfält) och det var väl där någonstans det började slira för ett ögonblick.
La sedan i växlarna manuellt efter det, mer skonsamt mot lådan så.