Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: Ceboston skrivet juli 18, 2014, 14:55:41
-
Hej igen! Nu är jag tillbaka igen efter lite över ett år. Förra gången jag gjorde ett inlägg i detta forumet så var min BMW 728 -97 nyköpt och den startade inte. Tändning och all elektronik fungerade felfritt tills jag kom till sista steget när jag vred nyckeln, då tände inte ens motorn. Efter noga utredning och mycket hjälp, tips och idéer från er löste sig slutligen problemet då det visade sig vara min EWS box som hade gått sönder. Boxen bytades ut och bilen fungerade felfritt, fram tills nu.
Jag var i stan med en vän och när jag startade bilen fick jag följande felmeddelande = "Check coolant level". Jag körde därefter hem och fyllde på kylarvätskan direkt, därefter startade bilen precis som den skulle men batterilampan (varningslampan för batteriet) sloknade inte, som det brukar efter att bilen startat. Jag förstod givetvis ingenting så jag provade att stänga av bilen med tanken att den kanske försvinner om jag provar starta om den. Det gjorde den då inte.. Bilen startade inte överhuvudtaget, utan nu fick jag exakt samma symptom som förra gången, tändning och all elektronik fungerar, men motorn tänder inte ens när när man vrider det sista steget på nyckeln. För att försöka undersöka om det var samma fel återigen med EWS boxen så testade vi om där kom någon ström till startmotorn när man vred om nyckeln, men det gjorde det inte. Alltså var vi övertygade om att EWS boxen gått sönder igen, men väl inne på verkstaden har jag nu istället blivit informerad om att det är något med växelväljaren som är kass. Bilen tror sig ligga i "Drive" även när den inte gör det, och därmed går den inte att starta.
Min fråga är därför nu; (Eftersom att verkstaden är väldigt tystlåtna) Har någon upplevt samma problem, och vad kostade detta att få reparerat? Är det något extremt dyrt att byta?
-
Hej igen Ceboston!
Hade samma problem med min fd 750 E38 då var det stången som går från växelspak till växelvälrare som hade delvis släppt, när jag stängde av motor trodde jag att den var på P men i verkligheten var det inte, när jag skulle starta på nytt då hände ingenting, gick under bilen och kollade den och det stämde.
Satt den tillbaka växelväljare på P och stången på plats, därefter kunde jag starta som vanligt.
Hoppas att det inte är för dig alvarligare.
Hör gärna av dig med resultat om vad ska göra verkstaden. ;)