Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Medlemsprojekt => Ämnet startat av: Anders_E30 skrivet mars 03, 2014, 21:56:04
-
Tjena.
Ny här så lägger upp lite bilder på min lilla leksak :)
Den är ombyggd till M3 utom C stolpe och baklucka.
Motor är en s50b30 som är helsmidd med JE kolvar med hd bult. H profil stakar pyramidringar egenbyggt plenum. HX55 turbo med egen byggt grenrör 60mm wastegate och 75 mm dump. 751 whp vid 1.5 bars ladd
Drivlina är 525tds låda Svea kardan 535 diff och svikstålaxlar. Ombyggt till 5 bult fram och bak.
Chassi är D2 coilovers och justerbara hjulvinklar bak. Bromsar 345mm fram med brembo ok och bak 295mm också brembo ok.
Inredning 2st lico hurricane stolar fyrpunkts bälte och halvbur lackad i bilens färg.
De va lite om bilen.
Vintern 2014 renoveras motorn och byter koppling o svänghjul på den.
Med vänlig hälsning, Anders
-
Trevligt bygge :)
-
Tack :)
Några bilder till :)
-
Välkommen på BimmerPower.org Anders. ;)
Vilket jobb du har gjort med den, trevligt att följa ditt arbetet med bilder, dessa säger mycket. 8)
Ska du komma med den till Mantorp?
-
Glömde skriva att allt är byggt i BMW original plåt.
-
Tack Alain :)
Ja de blir Mantorp om allt går som de ska :)
-
Glömde några bilder ;)
-
Häftigt bygge! Den lär röra på sig rejält. :D
Välkommen till forumet som sagt!
Mvh
Thomas
-
Grymt trevlig bil och välkommen till BimmerPower. Jag tycker dock det räcker med en tråd om denna bil så jag slog ihop dina två trådar till en som jag tycker hör hemma i Medlemsprojektdelen.
-
Hej och välkommen till BimmerPower !!!
Väldigt fint bygge, tittade länge på denna på BoS träffen förra året (tror jag att det var denna bil) ;) gillar personligen inte turbobyggen men detta ser väldigt seriöst och bra ut. Kan tänka mej att bilen rör på sej rätt bra både rakt fram och i kurvorna ;)
Har du byggt allt själv?
-
Jag köpte bilen för snart 5 år sen o de va mycket gjort på den då. Men under åren har jag byggt om de mesta på bilen. Även om den va riktigt fin då.
Ja de går ganska bra :)
Ja de va den som stod på BoS träffen på Mantorp.
Mvh Anders
-
Helt underbart, man kan titta bilder om och om igen och varje gång upptäcker man någonting nytt, man är som ett barn med öppet mun.
Inte ofta att man ser en sådan projekt och klart att man uppskatta det på alla sätt och vis. ;)
Gör du allting hemma?
Vad ska du göra mer på den?
-
Jag gör allt hemma eller på jobbet. I år renoveras motorn och koppling o svänghjul som byts.
Mvh Anders
-
Gör fräck 8)
fat jag har en synpunkt....oljeledningen till Turbon...ser väldigt klen ut, det bövs ganska ordentligt flöde till Turbon, och gärna rätt temperatur på olja också, helst inte över 120°
Det blir riktigt varmt i området runt avgasturbinen, och turbo axeln blir ganska lätt missfärgad och då bildas det koks, vid ca 300° och tillslut skär turbon.
//Anders
-
Den oljeledningen har suttit på motorn i 6 år o samma turbo oxå så de är inget fel på den. Du får inte köra i för högt tryck i turbon heller då rasar den pågrund av de. Vissa måste köra med restriktor för att minska trycket i turbon.
Mvh Anders
-
Den oljeledningen har suttit på motorn i 6 år o samma turbo oxå så de är inget fel på den. Du får inte köra i för högt tryck i turbon heller då rasar den pågrund av de. Vissa måste köra med restriktor för att minska trycket i turbon.
Mvh Anders
Trycket är det samma oberoende av hur tjock slangen är, det är reduceringventilen i olje systemet som bestämmer trycket, men du har helt rätt i trycket får inte vara för högt, men det beror oftast på att returledningen är för liten/klen så du får inte det flöde som behövs.
Är trycket för högt så kan turbon söla olja vid ex längre tids tomgångs körning , då brukar det bli olja i laddluft kylaren.
//Anders
-
Ja returen måste va minst dubbelt så grov och viktigt var de sätter den oxå. Min sitter i bröst kåpan med rätt fall o fritt flöde. Kan bli strul med retur flödet om den sitter för långt ner.
-
Ja returen måste va minst dubbelt så grov och viktigt var de sätter den oxå. Min sitter i bröst kåpan med rätt fall o fritt flöde. Kan bli strul med retur flödet om den sitter för långt ner.
8) 8) 8) vi har en del gemensamt.
//Anders
-
Så här ser den ut nu.
-
Några arbetstimmar till så är den klart, eller? :D ;)
Vilket jobb du lägger ner! Trevligt att titta på. 8)
-
Ja de blir mycket kvalitets tid i garaget framöver :)
-
8) föjer denna tråd 8)
//Anders
-
Du, du vet väl om att du har en av mina drömmars bilar ;)
Skulle nog inte skriva vart bilen står :o
Haha nä skämt åtsido, riktigt trevlig bil. Å som sagt, en av drömmarnas bil :'( :D
-
Vem skulle inte har den när den är klart. ;)
-
Då har den hittat ur garaget för första gången i år. Redo för bes 2 maj :)
-
wow...gör snygg å coool 8)
-
Inte ofta att man ser sådana! snygg. 8)
-
Lite synd med svarta fälgar men i övrigt är det bara tummar uppåt!