Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => X-serien/Z-serien/M-serien/Alpina/Hartge => X-serien => Ämnet startat av: Alain skrivet januari 31, 2014, 12:09:20

Titel: Motorlampa tänds vid start
Skrivet av: Alain skrivet januari 31, 2014, 12:09:20
Nu är det min tur att ställa en förfråga.
På olika tider under dag vid första start går motor som en traktor och då tänds (blinka) gul motorlampa, ofta släcks efter några minuter eller går över till hel, släcks som det ska efter att jag stanna och handla till affären.
Lämnade bilen till felkoderavläsning, tändningsproblem, utbytes av 8st tändspole är gjort.
det som är gjort: rengöring vevhusslangar, service 2 med allt som innebär det,
Inge problem med LLM, nya stift som ingår i service 2.
Inge tjuvluft, generator ladda som det ska
Kan säga att detta händer bara när det är kallt ute, när det är varmare, den går hur bra som helst vid start och alla lampor släcks som det ska.
Finns bensin i tanken som det ska. (bara 98), inte Preem, Tanka eller Jet som jag inte litar på.
Kan det vara så att jag behöver en ny batteri som ge mer kräm vid start?
M.v.h. Alain.
 
Titel: Motorlampa tänds vid start
Skrivet av: Fredrik M skrivet januari 31, 2014, 18:17:30
Spridarproblem eller bränslepumpsproblem gissar jag på, du har väl dubbla pumpar på den bilen. En hög och en lågtryckspump.
Titel: Motorlampa tänds vid start
Skrivet av: Alain skrivet januari 31, 2014, 18:38:33
Kanske det, ska kolla upp, tack för tipset. ;)
Titel: Motorlampa tänds vid start
Skrivet av: vazze_t skrivet januari 31, 2014, 19:26:22
Lite off topics, men va fan ska BMW med mekaniska högtryckspumpar verkar vara vanligt problem på tex E60, när pumpen går skall man helst byta lågtryckspumpen och spola rent hela bränslesystemet.
Bytte nyligen på en E60 523 och denna hade inte mycket mer effekt än min e46 323 och min klarar sig med vanlig pump i tanken.

Jädra miljöfrågor och annat trams som bara förstör bilar juh :(

Allldeles för mycket elektronik, styrsystem, givare, pumpar hit och dit, EGR, Partikelfilter mm  och ändå är det gamla hederliga 4-taktsmotorer som egentligen fungerar exakt likadant som för 100 år sedan.

Dyrt och onödigt enligt min åsikt.

Om jag ska återgå till ditt problem så verkar d vara antingen tändningsrellaterad eller som Fredrik skriver att bränslesystemet börjar krångla.