Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 1-serien => Ämnet startat av: Stålis skrivet januari 01, 2014, 16:28:02

Titel: BMW 116D N47 fråga
Skrivet av: Stålis skrivet januari 01, 2014, 16:28:02
Hej..

Jag är spekulant på en BMW 2013 116D som pendlarbil.
Jag har sökt, men inte funnit bra svar på om BMW nu löst sina problem som dom hade på det tidiga N47 dieslarna?
Då pratar jag om kamkedjan.
Vågar jag slå till på en 2013 med denna motor elller ska man passa sig?

MVH

Anders
Titel: BMW 116D N47 fråga
Skrivet av: Alain skrivet januari 02, 2014, 00:52:03
Hej och välkommen på BimmerPower.org ;)

Personligen gillar jag inte 1 serien, det är som att sitta i en låg bil och skrapa rumpa på asfalt men kan vara trevlig som pendlar bil :) Vad kör du annars?

Det verkar som att N47 har haft mycket problem med kamkedja och inte vet om BMW åtgärdade problemet med senare N47 modeller men kan tänka mig att på en 2013 är problemet borta.
 
Den N47 motorfamilj är utsatt för överdriven kamkedja slitage och haveri i förtid.
Klapprande ljud från bakre delen av motorn är ett tecken på sjukdomen.
Timing kedja misslyckande kan kräva motorbyte eller en dyr reparation.
Frågan gäller alla applikationer och kraft varianter av motorn som produceras från 01.03.2007 till 01.03.2011. De mest drabbade enheter som kräver de mest omfattande reparationer producerades från 01.03.2007 till 05.01.2009.
UPDATE -. Nu verkar det som det finns frågor som förekommer med ett begränsat antal motorer som tillverkats efter den förmodade säker datum 01.03.2011

Kanske bra att kolla med BMW om de gjorde någonting åt det, eller?