Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: majken89 skrivet december 30, 2013, 18:12:42
-
Tjena behöver lite råd. Är så här att jag va och köpte min bmw startade den på plats gick riktigt fint i maskin.
Han tog ursitt batteri efter vi lastat på den på bil trailern. han ville ha kvar batteriet.
Men kom hem slängde i ett batteri och larmet gick och bilen gick inte att starta!!
Har testat stängt alla dörrar och vridit till första hacket på tändningen och väntat 15 min. bilen startar inte och larmet blinkar.
dragit säkringen till svarta boxen under baksätet vänster sida. och testat tagit av minus polen och larmet går fortfarade!!
Någon duktig?
-
Välkommen på BimmerPower.org ;)
Jag inte förstår varför man säljer en bil och vill behålla batteriet, verkligen korkad. :o
Undrar om det inte är problem med startspärr; visa modeller inte får vara strömlös.
Vad händer när du sätter nyckeln i kontakten?
Går startmotor runt?
Kan du höra bensinpump?
-
Är batteriet riktigt friskt? Moderna bilar är lite kinkiga med rätt spänning.
Går startmotorn runt när du försöker starta? Om inte så kan det vara startspärren som Alain är inne på. Går startmotorn runt så är det något annat.
-
Hej tack för tips :) Har kikat förmodligen ews som krånglar då varken startmotor eller soppa pump går! Har ni nå tips på vad jag ska göra gällande startspärren?
Mvh Micke
-
Är det BMW originalgrejor eller eftermonterat?
-
Det är bmw orginal inget eftermonterat :) så kallat ews.
-
Kolla om startspärr (immobilizern) inte sitter bakom kåpan under ratten.
Har du fjärstyr dörrlåsöppning på nyckeln, går det att låsa och låsa upp dörrar?
Jag tänker på batteriet som sitter i nyckeln.
Om batteriet i nyckeln är slut kan det vara svart att stänga av larmet.
Har du flera nycklar?
-
Låter inget vidare om du har genomfört en korrekt återställning utan att det slutar trilskas.
Du har väl EWS II i din -95:a. Har det själv i min. Kanske finns något matnyttigt att få ut av nedanstående länk. Där får man vetskap om hur systemet är uppbyggt och vilka enheter som interagerar med varandra osv.
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&prev=/search%3Fq%3DEWS%2BII%2BE34%26rlz%3D1C2SAVG_enSE520SE520%26biw%3D1366%26bih%3D704&rurl=translate.google.se&sl=en&u=http://www.unofficialbmw.com/images/BMW_EWS.pdf&usg=ALkJrhg4o0HWf7rpGHhJFv9AZzGedKHPfQ (http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&prev=/search%3Fq%3DEWS%2BII%2BE34%26rlz%3D1C2SAVG_enSE520SE520%26biw%3D1366%26bih%3D704&rurl=translate.google.se&sl=en&u=http://www.unofficialbmw.com/images/BMW_EWS.pdf&usg=ALkJrhg4o0HWf7rpGHhJFv9AZzGedKHPfQ)
Med vänlig hälsning
Thomas
-
Tack för länken! Gemini.
Mycket trevlig och lärorik läsning.
Det verka inte rekommenderad att lämna bilen utan batteriet eller byta batteriet utan en extra kopplat där fram vid motorn på starthjälp kontakter så att system inte bli strömlös.
Om jag har förstå rätt, att byta boxen verka inte hjälpa eller eftersom en bil har en egen och personlig box med egna koder som är kopplad till nyckel.
Om det är batteriet som finns i nyckel som behöver byta, den efter bytet måste initierar så att den får kontakt med boxen.
-
Hallå! Riktig tacksam för hjälpen och informationen jag har fått! Guldvärt.
Just nu går larmet så fort jag kopplar på batteripolen? Får inte av de heller.
Nyckeln fungerar att låsa/ låsa upp.Men inte att stänga av larmet.
Med vänliga hälsningar Mikael
Gott nytt år på er!
-
Det måste finnas felkoder att läsa, det svårare är kanske att transportera bilen till en verkstad som kan söka och åtgärda problemet med larmet, eller?
Kan tänka mig att så länge larmet går då går det inte att starta bilen.