Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Medlemsprojekt => Ämnet startat av: Fredrik M skrivet november 07, 2013, 22:52:28
-
Denna bilen såldes 2007 men jag tänkte det kunde vara kul med lite bilder och info ändå.
2002 inleddes med att leta efter bil på mobile.de eftersom utbudet på Z3 vid tillfället var väldigt skralt, en deal var gjord med ett företag i Halmstad som importerade bilar från Tyskland och vi gjorde så att jag letade och deras kille i Tyskland åkte och tittade på bilarna. Vi hann väl med 3 - 4 stycken innan "min" bil dök upp långt nere mot gränsen till Frankrike.
Så här såg hon ut dagen efter att jag hämtat ut henne från bilhandlaren.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2002%2FDSCN0001.jpg&hash=17775d3005d35f564849e1c45c45c782e88e9842)
Vid köpet var bilen försedd med FK Coilovers som var skruvade i botten, hjulen var Kerscher KCS 10x18 och 12x18 skodda med Pirelli PZero 215/45 och 265/35 R18.
Avgassystemet var ett Bastück med DTM pipor och racekatalysator.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2002%2FDSCN0002.jpg&hash=24f4139c1e5b58a73983de206b6fa19cefeb0592)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2002%2FDSCN0003.jpg&hash=08bfb3fe53ca39e876f726e18be9ce19237bc94b)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2002%2FDSCN0004.jpg&hash=55864812301bf9f7dbf789d0e896bbad76a8f8ab)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2002%2FDSCN0008.jpg&hash=1c310839ae1bec4685fa508700f19fb3d9dc7345)
I bilen satt det en Clarion huvudenhet med tillhörande cd växlare och en fullkomligt gräslig lila växelspaksknopp.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2002%2FDSCN0007.jpg&hash=2fa16c9421c4225c9d136aad73883b04a8e50b59)
-
Till våren 2003 hade det hänt en del.
Den fula Clarion stereon plockades bort och ersattes av en Pioneer med svart front som jag hade liggandes sedan förra bilen, givetvis försvann växelspaksknoppen med.
Bilen höjdes 3 cm fram och 4 cm bak och fick nya däck i form av Hankook 225/40 och 255/35 R18 samt en hjulinställning och blev nu riktigt trevlig att köra.
Vindskyddet som satt på bilen ersattes med kromade rullbågar och magnetiska stenskottskydd med inspiration från Porsche 911 hittade plats på bakskärmarna. Den hemska skylthållaren fram åkte i soporna och en liten klisterskylt åkte dit istället.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2003%2FIMGP0529.jpg&hash=2385a0f6430173e19395f3fa3f8229763b72e8c4)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2003%2FIMGP0530.jpg&hash=fbd241ce083b73be496bf9eb4fa9fb29925858bd)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2003%2FIMGP0531.jpg&hash=849aa5daefa33ea132907a8b15a19a80d95e12d5)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2003%2FIMGP0534.jpg&hash=a52762fb47d6516d4a2dfdf56ecb7d9f75b47b5f)
-
2004 gasades det mest, först sent på hösten när bilen ställdes av som jag började pilla lite igen.
Pioneer cd'n åkte ut helt och ersattes med mätare istället. Tyvärr enda bilden jag har av detta.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2004%2FIMGP5085.jpg&hash=eaed206d82e1cc11a7c7b663bf44d22482de9e1f)
-
2005, efter påtryckningar från farbror haffa åkte en riktigt regskylt på fram igen. Men det gick bara inte att sätta dit den på "rätt" ställe när man vant sig vid hur bilen såg ut utan skylten.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2005%2FDSC00100.jpg&hash=28513dedfb77f5988f55c13df6ce3926950042d9)
Ratten kändes väl tunn tyckte jag så den byttes ut mot en lite greppvänligare och utan airbag.
Före:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2005%2FIMGP5267.jpg&hash=cba2b6b96a3fc235342c2a2afbca37e516e8749f)
Efter:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2005%2FIMGP5268.jpg&hash=241d5c0ede277f9f9f3102c99bd596aa8a033903)
Givetvis fick man fixa så airbag lampan inte lyste.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2005%2FDSC00166.jpg&hash=eaa96bc4254e77272bb23351e42a5b4fb221c17b)
Fortsättning följer…
-
Aldrig för sent för att visa det du gjorde med din Z3, en riktig pärla måste jag säga, inte så ofta att man ser en sådan, du måste ha vart riktigt kär i den och det är förståndigt. ;)
Mycket finna bilder!
Varför sålde du den?
-
yepp det var en "Fredrik bil" stilren. Jävligt fin ;)
-
Aldrig för sent för att visa det du gjorde med din Z3, en riktig pärla måste jag säga, inte så ofta att man ser en sådan, du måste ha vart riktigt kär i den och det är förståndigt. ;)
Mycket finna bilder!
Varför sålde du den?
Jag var väldigt förtjust i min Z3 men tröttnade på att äga två bilar, ekonomin på den tiden gjorde att bil nummer två fick bli väldigt billig och då blev det mycket meka med den bara för att hålla extrabilen rullande. Så då gjorde jag så att jag letade upp en bil som hade både och, bra knuff och väghållning men som ändå går att köra året runt samt att det går att ha mer än en passagerare.
yepp det var en "Fredrik bil" stilren. Jävligt fin ;)
Tackar, men den var inte klar ännu på de sista bilderna. Det kommer mer i kväll.
-
2006 Lite småpill under vintern, AC Schnitzer oljepåfyllningslock och lek med kolfiberlooktejp.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2006%2FDSC00657.jpg&hash=fa1b3c371f5aedbdd8c4474d1e73373dda7d1df0)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2006%2FDSC00656.jpg&hash=43a2220baad799da65a2866a9e8a1989ef3c2e44)
Den röda tejpen blev ju sådär så jag tror den åkte av igen
Ny kortare antenn kom på redan 2005 men jag hittade ingen bra bild på den från det året.
Största ändringen dock var en uppsättning bättre begagnade ATS DTM Competition i stolekarna 9x18 och 10x18.
Hankook sulorna fick hänga med över till dessa fälgarna.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2006%2FDSC00683.jpg&hash=2c98f213cb1785a0ae772788e65660e93b8c7dc2)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2006%2FZD3Y0043.jpg&hash=02e06d50013b3e9137259f298e2c4329f0813093)
Fick ett helt annat sidogrepp med smalare fälgar, alltför mycket "tyskstuk" är inte det bästa för väghållningen.
-
2007 Hade tröttnat på de kromade gälarna och ett par M gälar letades upp på skroten. Nu var ju min bil ingen M så M märket pillades bort och urgröpningen lades igen och siffrorna 2.8 kom på plats istället.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2007%2FDSC_2042.jpg&hash=2ac799b6fdd1520ccb48c2145af07aaeac922547)
De tråkiga Realcar mätarna byttes även ut mot specialbeställda VDO mätare med kromad ring, tyvärr hittar jag inte en enda bild på bilen med dessa monterade.
Det var ungefär så här som hon lämnade mig för att flytta till Norrland, fälgarna var det enda jag behöll och de ersattes med en uppsättning 17" Breyton Magic som jag hittade till bra pris i Varberg.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2007%2FDSC_1976.jpg&hash=3425ab29821015694c4e05d8cb29a0e9e0b83bc5)
-
Stilig! Otippat att "moppepojkarna" var framme och nallade en ventilhatt. ;)
-
Stilig! Otippat att "moppepojkarna" var framme och nallade en ventilhatt. ;)
Haha, nej faktiskt inte. Mina ventilhattar från Biltema fick faktiskt sitta kvar. Däremot var det en idiot som försökte stjäla Kerscher fälgarna. Som vanligt är det där klientelet inte världens smartaste så kvällen de kollade vilken typ av fälglås jag hade så lät de täckkåporna de plockat av ligga kvar på marken vilket jag givetvis upptäckte på morgonen.
Tog väl någon timme eller så innan polletten trillade ned hos mig och jag förstod hur alla fyra kåporna kunde trilla av. Men de fick aldrig någon mer chans, den carporten utnyttjades aldrig mer utan bilen fick tills jag skaffat eget garage sova hos mina föräldrar.
-
Den var riktigt fin, jag gillar den andra uppsättningen av fälgar bättre.
Smaken är ju som baken. :) Men kollar man på den här bilden tycker jag det ser perfekt ut fram, men bak så skulle lite mer gummi se bättre ut:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FZ3%2F2006%2FDSC00683.jpg&hash=2c98f213cb1785a0ae772788e65660e93b8c7dc2)
Men jag är gammal (ibland), och hänger inte med. ;D
-
Tack! :)
Det är faktiskt väldigt lika förhållande mellan gummi och fälg fram och bak.
Fram 9" brett = 228,6 mm och så 225or på det = 3,6 mm bredare fälg än däck.
Bak 10" brett = 254,0 mm och så 255or på det = 1 mm smalare fälg än däck.
Dock gick jag upp till 265/35 bak senare för att fylla ut bättre. Det fick ju plats efter jag skruvat upp bilen där bak, kan dock inte svära på om det sitter 255 eller 265 på just denna bilden.
-
Förhållandet mellan gummi och fälg ser som du säger väldigt likt ut. Jag uttryckte mig dåligt, det är utfyllnaden av hjulhusen bak som ser mindre bra ut i förhållande till fram, rent estetiskt (enligt mig).
Det måste vara en svår balansgång att få till det här stuket och ändå bibehålla rimligt bra köregenskaper samtidigt som att däcken inte slits ut extremt fort. -Men det ser bra ut!
-
Aha, jo den är något högre där bak än fram. Hade inte gjort något om den kom upp 1 cm till där fram för köregenskapernas skull men jag orkade inte pula med ytterligare en framvagnsinställning.
För utseendets skull skulle den sänkts 1 cm bak men som den stod där så kändes det som en lagom kompromiss mellan körbarhet och utseende.
Den som tittar extra noga ser att framskärmen är något uttryckt längst ned mot däcket, inte mycket men en aning. Antar att det krävdes när fjädrarna var skruvade i bottenläge.
-
som jag skrev innan stilrent... lite mods mycket visuell effekt ;) mina bilar brukar inte vara så snygga men d bara för att jag personligen är mer ute efter väghållning än utseende.
Bilen som jag ska försöka göra snygg är e30 men då blir det mest originalutseende jag kommer vara ute efter, sänkt är den redan men detta mest pga väghållningen, en original e30 är som en båt och jag blir lätt sjösjuk ;)
-
som jag skrev innan stilrent... lite mods mycket visuell effekt ;) mina bilar brukar inte vara så snygga men d bara för att jag personligen är mer ute efter väghållning än utseende.
Bilen som jag ska försöka göra snygg är e30 men då blir det mest originalutseende jag kommer vara ute efter, sänkt är den redan men detta mest pga väghållningen, en original e30 är som en båt och jag blir lätt sjösjuk ;)
Tack!
Om du fråga mig är en E30 som snyggast i originalutseende med en lätt sänkning och snygga 15 eller 16 tums hjul så det känns som du är på helt rätt spår.
Min 318is såg ut så här innan jag rev av tröskelbreddarna som satt på vid inköp.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.malvefors.se%2Fforumimages%2FIMGP5419.jpg&hash=19d6bc077e83cdcbfdf3234afcaf16be3cdcc23d)
Fasen vad jag ångrar att jag sålde den bilen men jag hade ingen möjlighet att fixa rosten som började krypa precis överallt. :'(
-
Tjusig Z3! :) Men jag gillade första setet fälgar bättre, men smaken är som baken. ;)
Vem saknar inte sin E30, här är min 320 (med M20B25) som jag smällde mot ett rådjur och inte orkade fixa vilket jag grämer mig över idag. Den var så fin och skoj, hade varit perfekt att utveckla vidare mot skojig banbil vilket jag hade så smått påbörjat.
-
Tjusig Z3! :) Men jag gillade första setet fälgar bättre, men smaken är som baken. ;)
Vem saknar inte sin E30, här är min 320 (med M20B25) som jag smällde mot ett rådjur och inte orkade fixa vilket jag grämer mig över idag. Den var så fin och skoj, hade varit perfekt att utveckla vidare mot skojig banbil vilket jag hade så smått påbörjat.
Tack! Jo Kerscher fälgarna satt fint på bilen men var på tok för breda. Hade lite funderingar på att köpa nya fälgbanor och göra dem smalare, men det blev andra fälgar istället. Blev en mycket roligare bil att köra med ATS fälgarna.
Hade jag haft någonstans att förvara en bil till hade jag mycket troligen jagat tag på en riktigt fin E30. Helst en 318is 16V men även en 325i hade gått fint.
På tal om E30, jag sålde Kerscher fälgarna till en kille som höll på med ett tokbrett E30 projekt. Kan undra om det blivit något av den där bilen, har inte sett något ute i alla fall.