Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E90-E93 2005-2011 => Ämnet startat av: Sezz skrivet oktober 15, 2013, 03:04:36
-
Hallå där
undrar om det är någon som vet något om försämrad prestanda på motorn. Ibland känns de som om du trycker på pedalen och inget händer,
har nyligen servat bilen också då jag bytte olja från 0-40w till 5-40w på grund av det tickade de 5 första sekunderna vid kall start
hur är det med bränslefilter på e92 bilarna är det något man måste byta ?
Har även funderat på en Enginflush men hittar ingen verkstad i Göteborg som gör sådant
finns det något annat som kan försämra prestanda på bilen
Uppskattar all svar
-
Hur långt har den gått och när bytte du tändstift senast?
-
Kan tänka mig att katten är lika gammal som bilen, eller?
En medlem här hade samma problem och för några dagar sedan har han bytt sin, därefter berättade han att bilen blev som ny född, han undrade varför hade han inte gjort det tidigare.
Kanske likadan hos dig men kan också som Fredrik skriver.
-
bilen har rullat 15 tusen mil
bytte tändstift vid 12 tusen mil om jag inte mins fel
hade juh varit kul om det bara var det liksom
-
Hej, har du kört diagnos på bilen? just försämrad prestanda säger inte så mycket om problemet. Men är bilen servad som den ska så borde det inte vara nåt sånt som felar. Tänker mer på fel på luftmassamätare, tät katalysator mm. om bilen inte svarar på gasen riktigt och känns orkeslös.
Tycker att på såpass ny bil är nog diagnos det första man skall göra.
Jag tror inte att det finna föreskrivna intervaller på bränslefilter, själv byter jag bränslefilter och luftfilter efter ca 6000mil, kostnaden för reservdelar är liten och detta kan man göra själv.
-
Jag servar faktist regelbundet och är väldigt skötsam av bilen
Har bokar tid för motordianalys där de bland annat ska tryck testa och spola samt kolla andra orsaker så får se hur de blir kan återkomma med svar om hur de gick för er som är intresserade
-
Självklart är vi intresserade ;) skriv gärna detaljerad vilka felkoder du fick, vad som gjordes mm. Det kan vara till stor hjälp för andra :)
-
Som skriver Vazze, klart intressant som svar till andra medlemmar som hamnar i samma situationen. ;)
-
Sitter det bränsle filter på bmw 325i e92 hörde att de är själv rengörande ? stämmer de
-
Man kanske kan läsa detta på Garaget eller Zatzy men personligen har jag aldrig hört om det.
Klart att din bensinfilter kan får mycket stryk men det berör på vad du kör för bensin, det finns kvalitet och dålig kvalitet
Jag har ingenting emot att folk köper billigare bensin, det är normalt men det kan finnas omedvetande konsekvenser till det.
Klart att om du tycker att det är värt att byta filtret, det är enkelt att byta och kan absolut inte skada.
När har du gjort senast service?
-
Hej igen de var ett tag sen men jag stötte på något som vissa Bmw ägare använder och det skall tydligen vara djävligt bra archoil heter det och de ett kit dom har med rengöringsmedel som man då kör på i ca 400mil sen blir det oljebyte, efter oljebytet så häller du i ett annat medel som får bilen att gå i prinsip friktions fritt,
jag är fortfarande på mina första 200mil med rengöringen och kommer att köra på detta ett tag till märker även att oljeförbrukningen minskat något oändligt.
prestandan är definitivt tillbaka, bilen känns pigg och allert
men dock har jag forfarande kvar den där förbaskade tickande ljudet vid kall starter typ dom första 20 sec
kan det vara att det är dags för toplocks packning att byta ? eftersom oljetrycket är lågt
bilen har juh endå rullat 16tusen mil
-
glömde att påpeka gjorde en Engin flush också det var värdelöst tycker jag i alla fall dock så visade han mig filtret efteråt och de fann faktist lite metal där i men men
-
Jag har kanske inte dom största erfarenheter om just BMW.....men jag har andra kunskaper 8) ,
Du har väl hydrauliska lyftare på den modellen...är oljetrycker lågt som du säger så påverkar det lyftarna som i sin tur kommer att ticka till dom fått rätt olje tryck.
Ett tips kan vara att hälla i 10-60 olja, det kan minska tickandet något.
Men om oljetrycket är lågt då finns risk motorn är mekanisk sliten.
Koppla på en riktig oljetrycks givare och se vad oljetrycker är irl, det kan ge svar på din oro
Tom motorn för den där reningen och häll i ren olja istället, det mår motorn bättre av..
Återkom gärna så får vi följa tråden, detta verkar intressant
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=WB31&mospid=49557&btnr=11_3750&hg=11&fg=25 (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=WB31&mospid=49557&btnr=11_3750&hg=11&fg=25)
Nummer 8 är hydrauliska lyftaren
Mvh
//Anders
-
skall absolut kolla det med oljetrycket är det något man kan göra själv eller skall jag åka till någon verkstad för detta