Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: Mike_J skrivet juni 16, 2013, 19:34:19
-
Hej!
Jag har vibrationer vid inbromsning.
Det vibrerar inte när jag kör utan bara vid inbromsning.
Nu undrar jag vad som kan tänkas vara fel?
Det sitter nya bromsskivor från juni 2012, nya fjäderben juni 2012 samt nya styrleder dec 2012.
Det låter inget då jag sätter fart på hjulet när bilen är upphissad-
I veckan började jag höra ett klonk klonk ljud som lät som att det följde hjulets rotation.
Däcken är nybalanserade i april.
Tack på förhand för er hjälp och svar.
Med vänlig hälsning.
Micke
-
För min del, antingen är däcken fel balanserade eller den tappade bort balansvikter.
Kolla upp det, om det inte är det kan vi gå vidare med annat.
-
Nä är inte det.
Har även skiftat med däcken bak på bilen.
Men samma problem och ingen förbättring.
-
Låter som om skivorna/skivan har gått varm och flyttat sig räcker med 0.8 mm för att det ska viberera eftersom det klonkar, om skivan är lite sne så klonkar de varje gång den kommer till den skeva sidan är en möjlighet, samt om kolven kärvar så kan det rycka lite/viberera vid imbromsning, skivorna var de helt nya eller svarvade? kan vara att hjulagrena börjar ge sig lite smått men då skulle du nog märka det när du kör också men bak delen får mer belastning när man bromsar.
-
Skivorna var helt nya när jag satte på dom på bilen.
Fixade även till oken och satte dit nya bromsbelägg.
Om det skulle vara ett lager så borde det väl låta om man sätter fart på hjulen när den är upphissad?
-
kan vara så att det kommit smuts på bromsbelägen?
Jag skulle rekomendera att riva isär det och kika en extra gång för att vara säker och hissa upp däcket och mäta skivans gång med en mikrometer mm göra en grund kontroll för om man inte hittar något så är det ju okej med hela den delen, en sådan operation tar inte så lång tid. :) Men att det ha kommit in smuts är inte helt ovanligt, har själv fått ett problem, märkte jag nu när jag körde hem att det knackade när man bromsar lite i bakbromsen >:(
-
Glappa hjullager eller styrleder/länkarmar kan ge vibrationer vid inbromsning, och bara vid inbromsning. Även med raka skivor. Det är inte det vanligaste, men jag har varit med om det på e38 som har liknande uppbyggnad, -dessa bilar är känsliga.
Kan vara svårt att upptäcka om man hissar upp och snurrar och rycker i grejerna.
-
broms skivorna
-
Mät upp med indikatorklocka som tidigare talare sagt, då vet du om du ska utesluta skivorna eller ej.
Fanns problemet innan du monterade skivorna? Kan även vara så att lite skit satt kvar mellan skivan och navet, då blir inte skivorna "raka" fast skivorna i sig är det.
-
broms skivorna
Håller med, det kan inte va nåt annat, inte ens beläggen för dom sitter där dom sitter men skivan snurrar.
-
Som tidigare svar, mät upp skivorna med indikatorklocka. Jag har skeva skivor och det skakar som FAN när jag bromsar.
Vänster skiva: Kastar 0,22
Höger skiva: Kastar 0,12
Nu har jag dålig koll på hjulupphängningen på E39, men en vanlig orsak till att det skakar på E36 och E46 (och fler modeller med liknande framvagn) är bärarmsbussningen, jag har ägt tre E46 och fått byta den på alla runt 10k/mil då den varit slapp och orsakat skakningar vid inbromsning.
-
Nu har jag dålig koll på hjulupphängningen på E39, men en vanlig orsak till att det skakar på E36 och E46 (och fler modeller med liknande framvagn) är bärarmsbussningen, jag har ägt tre E46 och fått byta den på alla runt 10k/mil då den varit slapp och orsakat skakningar vid inbromsning.
Tror inte att det är så farligt med det på E39 men faktum kvarstår att är det det minsta fel på skivorna så blir det värre med dåliga främre (dragstag) bärarmar, bytte till friska skivor utan att byta bärarmarna (som var i stort behov av byte) och det var inga problem vid inbromsning, lägg gärna en extra peng på skivorna så det är lite kvalitet, köpte mina på Autoexperten och det var Brembo.
För övrigt så tar helt riktigt bussningarna till dessa bärarmar slut +12000 mil även på E39.
-
Jag blev av med bromsvibrationer på min E39 när jag bytte de främre bärarmarna (dragstag?). Så visst kan dessa orsaka bromsvibrationer.
-
Skivorna inköptes 121030 tillsammans med bromsbeläggen.
Har inte hunnit riva ner bromsarna än pga större problem.
Men ska ta det snarast.
Är det lika bra att byta bärarmsbussningarna?
Fick även tips om att det kunde vara inre styrleden.
Vad tror ni om det?
-
jag hade också fått problem med vibrationer vid imbromsning hissa upp däcket och hade 1 centimeters glapp i hjulet så bussningen ska bytas nu :P
-
kör också e39., och jag kan säga att jag hade samma problem.., vibrationer vid inbromsning, och trodde hela tiden på bromsarna..
MEN
felet sitter i denna staget fram, hissa upp bilen och känn efter glapp..,
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstatic.schmiedmann.dk%2FProductPictures%2Fimage_31197_big.jpg&hash=72d95acca67cd8fc71d5706064870c355d8abb6f)
-
Har nog också detta problem. Tittade lite på Schmiedmann och såg att den även finns i HD (heavy duty) utförande ink bussning. Men vad innebär det ? Håller den längre eller är den hårdare ?
Bökig att byta den själv ?
http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e39/1933031-ny?produkt=3160503903HD (http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e39/1933031-ny?produkt=3160503903HD)
-
Det är nog så att gummibussningen på staget är lite stummare än original, håller väl därför lite längre. Har kört drygt 4000 mil sedan byte till desa från Schmiedmann och dom verkar inte blivit dåliga, ännu, så det är nog prisvärt att köpa dessa.
Vidhåller dock med en dåres envishet att bromsvibrationer kommer från dåliga skivor, dock kan vibrationerna förvärras om framvagnen är i dålig kondition.
Ganska enkelt att byta med rätt typ av verktyg, köpte denna sats på Biltema de funkar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chassi/Kulbultsavdragaset-3-st-191425/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chassi/Kulbultsavdragaset-3-st-191425/)
Problemet är att framvagninställningen går på lunch, tänk även på att inte dra åt bultarna till gummibussningarna då hjulen hänger fritt, dessa ska dras åt då bilen står på hjulen.
-
Tyvärr så kan jag inte svara exakt vad som skiljer på HD produkter mot vanliga Meyle mer än att de ska vara "optimerade" för maximal livslängd.
De ska inte vara hårdare så att de försämrar komforten som t.ex. Powerflex som är till för bankörning.
Men vi har mycket bra erfarenhet av Meyle HD och jag kan starkt rekommendera det.
Mer finns att läsa här: http://www.meyle.com/EN/Spare-parts/MEYLE-HD.html (http://www.meyle.com/EN/Spare-parts/MEYLE-HD.html)
-
Tack så mycket för snabba svar, nu vet man lite mer om den produkt. ;)
-
Meyle är kvalitet och har diskuterats i en annan väldigt intressant tråd här på forumet där man dissekerat Meyle och en lågpriskonkurrent bl.a.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5051.msg34726#msg34726 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5051.msg34726#msg34726)
-
Får tacka för länkarna och all information, Gör mitt val betydligt lättare när det blir dax att köpa. Låter ju bra att man kan klara av bytet själv med kulbultsavdragare. Men en hjulinställning rekommenderas alltså efter bytet ?
-
Ja, en hjulställning är alltid bra att göra efter en sådan operation. ;)
-
Tip är att byta allt på samma gång, dvs övre och undra länkarmar styrstag och krängningshämmarstag. Vibrationerna är där pga. att någon bussning är lite mer lös och sedan fortplantar sig vibrationerna. Köp ett kit och byt allt. Just mine 2 cents.