Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E60 2003-2010 => Ämnet startat av: moviaa skrivet juni 09, 2013, 17:07:25
-
Hej,
Jag har en BMW 523i från 2007. Den har nu börjat klaga på att "coolant level too low" och att jag ska fylla på.
Vilken kylarvätska ska jag ha i? För jag antar att jag inte behöver tömma och fylla på nytt?
Kikade lite på Mekonomen: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vätska/kylarvätska (http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/kylarvatska)
Vilken där rekommenderar ni?
Dessa är även koncentrerade - vad ska jag blanda ut detta med?
-
Personligen köper jag Glykol på bensinstationer, finns färdigblandad och koncentrerad som fungerar mycket bra. ;)
Jag köper koncentrerad och blanda 50% med vatten. ;)
-
Köpte på biltema, inga problem med den, och billig med :)
-
Du ska ha Etylenglykol i din bil, och denna bör inte blandas med exempelvis propylenglykol. Så har kylarvätskan varit bytt av någon "hemmamek" tidigare och det saknas kvitton från inköpet av glykol så kan det kanske vara en bra ide att byta ut all kylarvätska och spola igenom systemet.
Eller om det på något vis går kolla vilken glykol som är i nu!?
Jag själv kör Biltemas Etylenglykol i mina äldre Bmw jag har/har haft.
-
Du ska ha Etylenglykol i din bil, och denna bör inte blandas med exempelvis propylenglykol.
Är det blå, röd eller grön glykol?
Eller om det på något vis går kolla vilken glykol som är i nu!?
Ja, om detta skulle gå så skulle det vara perfekt. Någon som vet?
-
Det BRUKAR vara så här (fast det finns tyvärr en hel del undantag, så det är ingen garanti för att det blir rätt)
Röd: G30/Longlife
Blå: Etylen
Grön: Propylen
Är det blå, röd eller grön glykol?
Ja, om detta skulle gå så skulle det vara perfekt. Någon som vet?
-
Jag försökte hitta om det stod något om detta i instruktionsboken, men kunde inte hitta något! Det står bara att man ska kontakta BMW Service för att veta detta. Varför skriver de inte ut det där, så man vet vad som är standard?
Jag tror att det är standard som är påfylld i den (den är från 2007 - en ägare, jag köpte den 2010, så jag tror inte det är något annat som har fyllts i).
Daniel_80: Hur har du fått info om att det ska vara Etylenglykol i den?
Såg även denna sida: http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html (http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html)
Där står det att man ska använda sig av HOAT.
Vilket av följande kan jag då köpa: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/kylarvatska (http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/kylarvatska)
Någon som vet?
Vem anade att det här med kylarvätska var ett sådant djungel...
-
Jag ber så mycket om ursäkt, hade nog inte riktigt huvudet med mig, för jag fick utav någon konstig anledning för mig att det var en årsmodell 1997. Huruvida hoat och etylen är blandbar vet jag ej, men kan tänka mig att det är risk för fällningar.
Jag försökte hitta om det stod något om detta i instruktionsboken, men kunde inte hitta något! Det står bara att man ska kontakta BMW Service för att veta detta. Varför skriver de inte ut det där, så man vet vad som är standard?
Jag tror att det är standard som är påfylld i den (den är från 2007 - en ägare, jag köpte den 2010, så jag tror inte det är något annat som har fyllts i).
Daniel_80: Hur har du fått info om att det ska vara Etylenglykol i den?
Såg även denna sida: [url]http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html[/url] ([url]http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html[/url])
Där står det att man ska använda sig av HOAT.
Vilket av följande kan jag då köpa: [url]http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/kylarvatska[/url] ([url]http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/kylarvatska[/url])
Någon som vet?
Vem anade att det här med kylarvätska var ett sådant djungel...
-
Jag ber så mycket om ursäkt, hade nog inte riktigt huvudet med mig, för jag fick utav någon konstig anledning för mig att det var en årsmodell 1997. Huruvida hoat och etylen är blandbar vet jag ej, men kan tänka mig att det är risk för fällningar.
Det är ingen fara.
Jag tror faktiskt att jag knallar mig iväg till BMW: s servicecenter imorgon och köper det därifrån.
-
En sak som är rätt säker är att man aldrig ska blanda olika glykol