Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Ämnet startat av: Smagnuss0n skrivet maj 28, 2013, 02:55:18
-
Hej. Någon som har lite information om e23or? Funderar på att byta bort min VW mot en BMW igen.. ;)
Det är denna jag tänker på
http://www.blocket.se/jamtland/BMW_728i_e23_46265374.htm?ca=3&w=1 (http://www.blocket.se/jamtland/BMW_728i_e23_46265374.htm?ca=3&w=1)
Kan man byta ruta själv eller är det svårt på dessa?
/Sebbe
-
E23 är en underbar bil, själv har jag haft 2st 735 som jag därefter sålde, dum var jag! :(
Jag läser att han har bytt motorn mot en från 735 vilket är bättre än 728 men det gäller att kolla upp med bilregistret om den är omregistrerade till det, om den inte är då skulle jag inte våga.
Vad det gäller att byta rutan, om du kan är det ok annars skulle jag vända mig till en specialist.
Den som 728 är enklast modell, jag menar inge utrusning som du kan hitta i ett original 735.
Har han tagit bort radio?
Finns inte så många E23 just nu till salu men när jag ser den skulle jag rekommendera dig att vänta på bättre tider, det säkert kommer fler. ;)
-
Motorerna ser exakt lika ut utv. bortsett från att volymen brukar stå på insuget någonstans, men det är ju lätt att slipa bort. Det skiljer heller inte överdrivet mycket i effekt och vrid så det är nog ganska lugnt med besiktningen.
På tiden när jag körde E30 320i med M20B25 hade jag aldrig några bekymmer med besiktningen. Det är samma sak där, det ser lika ut på ytan.
E23 är en härlig vagn med tonvis av karaktär. Har själv haft en 728i en gång i tiden. Bra att veta kan vara är att den inte delar så mycket delar med E24/E28 vilket man kanske tror. Det kan göra att det kanske är lite dyrare och svårare att få tag på reservdelar den dagen det behövs. När jag hade min hade jag ännu inte upptäckt tyska ebay, det finns kanske gott om delar där? Observera dock att det finns delar, jag hade inga problem att hitta till min, men utbudet är mindre än till ovan nämnda syskon. Fälgar är dock samma, men chassie är helt annorlunda för att nämna exempel.
Jag sänkte min genom att kapa två varv på fjädrarna fram, bak behövdes inte. Den var redan låg där. Markfrigången blev ingen jättehöjdare med denna lilla sänkning. Kan vara bra att veta om du är sugen på att köra den lägre.
En M30 ska varva piggt på toppen, gör den inte det är kammen sliten.
-
Den här verkar vettig, skattbefriad också. ca 2200 om året annars. besiktigad
http://www.blocket.se/vasternorrland/Bmw_735_46226520.htm?ca=17&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/vasternorrland/Bmw_735_46226520.htm?ca=17&w=3&last=1)
Annars är det inte raketforskning att byta ruta, men pilligt är det. Man bör vara två.
Motorn märker dom aldrig som skrevs här före.
Annars kan du köpa min :D , men den är lite dyrare.
/Otto
-
Den här verkar vettig, skattbefriad också. ca 2200 om året annars. besiktigad
[url]http://www.blocket.se/vasternorrland/Bmw_735_46226520.htm?ca=17&w=3&last=1[/url] ([url]http://www.blocket.se/vasternorrland/Bmw_735_46226520.htm?ca=17&w=3&last=1[/url])
Av annons och bilder att döma verkar den mycket vettigare. Har kikat på den själv mer än en gång, man vet ju aldrig när man breddar uppfarten och får plats med fler bilar... ;)