Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E36 1991-2000 => Ämnet startat av: Daniel_ 80 skrivet maj 09, 2013, 20:54:52
-
Tänkte passa på att buffra upp med lite bromshydraulikmaterial, rätt som det är så står man där och ska byta en bromsslang och blir tvungen att kapa bromsröret, då är det trevligt att ha prylar hemma :)
Jag har en Bmw 316 M43 Compact (E36)
Bromsrör dimension?
nipplar hona hane dimension?
luftningsnipplar till oken? (M10X1? men vilken längd på dom?)
Tack på förhand.
-
Med Biltemas app kan man söka på regnr och få fram det mesta av det där ;)
-
Eller kolla på Mekonomen, jag tror att de har färdiga bromsrör med rätt längd.
-
Med Biltemas app kan man söka på regnr och få fram det mesta av det där ;)
Skumt fungerar inte för mig, söker på mitt regnummer, men allt sådant ligger under universal ändå.
-
Eller kolla på Mekonomen, jag tror att de har färdiga bromsrör med rätt längd.
Jo det vet jag, fast det var inte alls vad jag efterfrågade. Jag har inget bromsrör som behöver bytas, utan jag vill ha lite bromsrör och nipplar hemma ifall jag skulle komma i behov av att skarva något.
-
Jo det vet jag, fast det var inte alls vad jag efterfrågade. Jag har inget bromsrör som behöver bytas, utan jag vill ha lite bromsrör och nipplar hemma ifall jag skulle komma i behov av att skarva något.
Hej,
nu är det jag igen som ska skriva ;) tittade bara lite snabbt på feltema (biltema) för om du ska skarva på plats rekommenderar jag ett kraftigare verktyg för koning på plats.
Typ detta:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Koningsverktyg-191261/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Koningsverktyg-191261/)
När du skär av röret, så använd en E nippel på det befintliga röret och A nippel på d nya röret i båda ändarna. Sparar du pengar och tid.
Om man köper 5-10m bromsrör i koppar 10 st E nipplar och 10 st A nipplar och så ett riktigt koningsverktyg så klarar du dej bra länge.
Bromsslangar har schmiedmann för billiga pengar, och va d gäller luftningsnipplar så ant köper du sats me massa olika
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftningsnipplar-110-st-66411/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftningsnipplar-110-st-66411/)
eller så köper du d på schmiedmann lr direkt på bmw ;) för dessa kan skilja från bromsok till bromsok pga. bromsokstillverkare.
Hoppas detta täcker dina frågor ;)
-
Tack för digt svar :)
När du skrev 10st E och 10 A, så menar du lite olika invändiga dimensioner?
eller har bmw någon fast yttre dimension på sina bromsrör?
Hej,
nu är det jag igen som ska skriva ;) tittade bara lite snabbt på feltema (biltema) för om du ska skarva på plats rekommenderar jag ett kraftigare verktyg för koning på plats.
Typ detta:
[url]http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Koningsverktyg-191261/[/url] ([url]http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Koningsverktyg-191261/[/url])
När du skär av röret, så använd en E nippel på det befintliga röret och A nippel på d nya röret i båda ändarna. Sparar du pengar och tid.
Om man köper 5-10m bromsrör i koppar 10 st E nipplar och 10 st A nipplar och så ett riktigt koningsverktyg så klarar du dej bra länge.
Bromsslangar har schmiedmann för billiga pengar, och va d gäller luftningsnipplar så ant köper du sats me massa olika
[url]http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftningsnipplar-110-st-66411/[/url] ([url]http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydraulik/Bromsok/Bromsluftningsnipplar-110-st-66411/[/url])
eller så köper du d på schmiedmann lr direkt på bmw ;) för dessa kan skilja från bromsok till bromsok pga. bromsokstillverkare.
Hoppas detta täcker dina frågor ;)
-
Tack för digt svar :)
När du skrev 10st E och 10 A, så menar du lite olika invändiga dimensioner?
eller har bmw någon fast yttre dimension på sina bromsrör?
Bromsrörsdimension är standard på 90% av bilarna 3/16" (ca 4mm) och nipplarna är A nipplar på flesta europeiska bilar och TX på japanska.
A nippen och TX nippel har utvändig gänga M10x1mm och är nästan identiska. TX nippen har bara en längre gänga så att du kan använda både A och TX nippel. E nippel har en invändig M10x1mm gänga.
E nippel använder du som hona på det befintliga järnröret som e monterad på bilen och A nippel använder du som hane på kopparröret mot E nippeln och mot bromsslangen.
Det finns bromsrörsskarvar som e hona hona M10x1mm men jag tycker att det är onödigt att krångla till det me dom.
----org. rör------->E nippel A nippel<-------kopparrör------->A nippel <-----bromsslang------
Hoppas du förstår vad jag menar ;)
Lite info om bromsnipplar ;)
http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/info/BromsnipplarSv.pdf (http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/info/BromsnipplarSv.pdf)
-
Bromsrörsdimension är standard på 90% av bilarna 3/16" (ca 4mm) och nipplarna är A nipplar på flesta europeiska bilar och TX på japanska.
A nippen och TX nippel har utvändig gänga M10x1mm och är nästan identiska. TX nippen har bara en längre gänga så att du kan använda både A och TX nippel. E nippel har en invändig M10x1mm gänga.
E nippel använder du som hona på det befintliga järnröret som e monterad på bilen och A nippel använder du som hane på kopparröret mot E nippeln och mot bromsslangen.
Det finns bromsrörsskarvar som e hona hona M10x1mm men jag tycker att det är onödigt att krångla till det me dom.
----org. rör------->E nippel A nippel<-------kopparrör------->A nippel <-----bromsslang------
Hoppas du förstår vad jag menar ;)
Lite info om bromsnipplar ;)
[url]http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/info/BromsnipplarSv.pdf[/url] ([url]http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/info/BromsnipplarSv.pdf[/url])
Tack nu är jag helt med här. och har tillräckligt med kunskap om detta för att handla på mig saker så jag material vid behov :)
Har beställt två nya bromsslangar till compacten för 220kr totalt på schmiedmann. jag tror nämligen att båda fram är dåliga.
När jag köpte bilen så upptäckte jag på hemvägen att det skakar i ratten när jag bromsar, vilket av erfarenhet brukar röra sig om antingen bärarmsbussningen eller skeva skivor.
bärarmsbussningarna var relativt dåliga så köpte två nya Lemförder för 120kr/st på Mekonomen, och pressade i dessa.
sen när jag skulle motionera oken fram så märker jag att dom går väldigt trögt tillbaka, kändes dock inte som dom kärvar utan att oljan inte vill tillbaka.
när jag lossar nippeln på oket samtidigt som jag trycker på kolven med en polygrip så glider dom in lätt, känns ju mest troligt att det är bromsslangarna om det inte är täppt i returen på huvudbromscylindern (vanligt?) (det har slarvats rejält med byte av bromsvätska)
Så min teori är att okej fram har kärvat och packningen har inte klarat av att dra tillbaka kolven och kolven har således legat mot skivan så den blivit varm och slagit sig = vibration i framvagnen.
spindelled, inre kulled på bärarmen, samt styrled yttre och inre är helt glappfria och känns som nya.
Nu gick jag ifrån ämnet här :) tack för att du redde ut detta med bromsrör/nipplar.
-
Hade som du med skakningar i ratten när jag bromsade, jag hade tappat viktbalanser på hjul. :(
Jag körde till däckfirman som fixade det så var det klart. ;)
Kanske har du samma problem.
-
Hade som du med skakningar i ratten när jag bromsade, jag hade tappat viktbalanser på hjul. :(
Jag körde till däckfirman som fixade det så var det klart. ;)
Kanske har du samma problem.
Borde det inte kännas även när man inte bromsar då? men inte dumt att kolla balansen i hjulen iaf :)
-
Bra att du fick koll på det med rör och nipplar ;)
Bromsslangarna påpekade jag att du skulle kika på vid köpet pga. torrsprickor men att se om vulkningen invändigt har släppt är inte så lätt att kontrollera :)
Och detta är inte ovanligt heller att bromsslangarna på BMW går, att det skulle vara huvudbromscylinder är väldigt låååångtsökt.
Byt bromsslangar och skivor och belägg, svarvning är ingenting att rekommendera på E36 :) Av egen erfarenhet brukar det slå sig ganska fort efter svarvningen.
-
Bra att du fick koll på det med rör och nipplar ;)
Bromsslangarna påpekade jag att du skulle kika på vid köpet pga. torrsprickor men att se om vulkningen invändigt har släppt är inte så lätt att kontrollera :)
Och detta är inte ovanligt heller att bromsslangarna på BMW går, att det skulle vara huvudbromscylinder är väldigt låååångtsökt.
Byt bromsslangar och skivor och belägg, svarvning är ingenting att rekommendera på E36 :) Av egen erfarenhet brukar det slå sig ganska fort efter svarvningen.
Kollade bromsslangarna vid köpet och dom ser bra ut utvändigt.
Planen ser ut såhär
1. Byta bromsslangar och bromsvätska.
2. Nya bromsskivor och belägg (bra pris här) http://www.ebay.de/itm/BMW-3er-E36-COMPACT-2-BREMSSCHEIBEN-ZIMMERMANN-BELAGE-VORNE-/140675881463?pt=DE_Autoteile&fits=Platform%3AE36&hash=item20c0ef99f7 (http://www.ebay.de/itm/BMW-3er-E36-COMPACT-2-BREMSSCHEIBEN-ZIMMERMANN-BELAGE-VORNE-/140675881463?pt=DE_Autoteile&fits=Platform%3AE36&hash=item20c0ef99f7)
Skulle sen inte kolvarna backa tillräckligt mycket så det ligger emot lite, så packar jag om oken (har packningssatser liggande sen min förra compact)
Måste verkligen säga att jag gillar bimmerpower, till skillnad från vissa andra Bmw-forum så får man både svar på sina frågor, och trevliga svar.
-
Kollade bromsslangarna vid köpet och dom ser bra ut utvändigt.
Planen ser ut såhär
1. Byta bromsslangar och bromsvätska.
2. Nya bromsskivor och belägg (bra pris här) [url]http://www.ebay.de/itm/BMW-3er-E36-COMPACT-2-BREMSSCHEIBEN-ZIMMERMANN-BELAGE-VORNE-/140675881463?pt=DE_Autoteile&fits=Platform%3AE36&hash=item20c0ef99f7[/url] ([url]http://www.ebay.de/itm/BMW-3er-E36-COMPACT-2-BREMSSCHEIBEN-ZIMMERMANN-BELAGE-VORNE-/140675881463?pt=DE_Autoteile&fits=Platform%3AE36&hash=item20c0ef99f7[/url])
Skulle sen inte kolvarna backa tillräckligt mycket så det ligger emot lite, så packar jag om oken (har packningssatser liggande sen min förra compact)
Måste verkligen säga att jag gillar bimmerpower, till skillnad från vissa andra Bmw-forum så får man både svar på sina frågor, och trevliga svar.
Gillar bimmerpower också finns mycket folk här som kan bmw och delar med sig av information råd och tips. Lycka till me Compacten gillar folk som sköter sina bilar och samlar info innan dom ger sig på nåt istället för att förstöra bilen :)
-
Gillar bimmerpower också finns mycket folk här som kan bmw och delar med sig av information råd och tips. Lycka till me Compacten gillar folk som sköter sina bilar och samlar info innan dom ger sig på nåt istället för att förstöra bilen :)
Den kommer skötas väl (precis som alla bilar jag ägt)
Ska fylla i stenskott och polera
köpa 2k-färg och lacka om framskärmen
byta bromsvätska, glykol, vxl-lådsolja, bakaxelolja.
sen har jag hittat lite ställen i underredet där underredsmassa spruckit lite, så ska skrapa bort, slipa plåtrent, exoxugrunda, lacka och sen ny underredsmassa.
-
Måste verkligen säga att jag gillar bimmerpower, till skillnad från vissa andra Bmw-forum så får man både svar på sina frågor, och trevliga svar.
Detta kan man ta som en komplimang. 8)
Tack så mycket Daniel
-
Shoppat verktyg för att kona bromsrör nu :)
Körde först med OP1. 3/16 sen OP2. 3/16
Vad tycker experterna, ska konorna se ut såhär?
-
Har läst på lite, och detta var helt felaktigt. De flesta Europeiska bilar använder sig av ISO/DIN (Bubble flare) Vilket även gäller Bmw (kanske skiljer på äldre modeller)
Testade att göra en sådan också.
Lite intressant läsning angående detta: http://www.fedhillusa.com/?page=tech2 (http://www.fedhillusa.com/?page=tech2)
-
Har läst på lite, och detta var helt felaktigt. De flesta Europeiska bilar använder sig av ISO/DIN (Bubble flare) Vilket även gäller Bmw (kanske skiljer på äldre modeller)
Testade att göra en sådan också.
Lite intressant läsning angående detta: [url]http://www.fedhillusa.com/?page=tech2[/url] ([url]http://www.fedhillusa.com/?page=tech2[/url])
hehehehe vilka fina konor du får, du e så där perfektionist kan man tänka sig! ja det är ISO/DIN dubble flare du ska ha den andra som har 45grader invändig kant kan du använda där du ska ha E nippel så kommer konorna ligga fint mot varandra.
-
Trevlig att ha sådana experter och ser vad och hur ni gör ;)
-
Då fick man lära sig något nytt idag med, det där med konorna var inget jag visste. :)
Eftersom jag är lat av naturen brukar jag köpa Biltemas färdiga längder med nipplar och allt. Det förutsätter dock att man i förväg vet på ett ungefär hur långa längder man behöver. Men det har fungerat bra för min del.
-
Då fick man lära sig något nytt idag med, det där med konorna var inget jag visste. :)
Eftersom jag är lat av naturen brukar jag köpa Biltemas färdiga längder med nipplar och allt. Det förutsätter dock att man i förväg vet på ett ungefär hur långa längder man behöver. Men det har fungerat bra för min del.
Det är inget dumt alternativ att köpa färdigkonade rör.
Väljer du att göra det så såg jag att Schmiedmann har färdiga
kompletta satser till hela bilen för typ 4-500kr
Anledningen till att jag köpte verktyg är för att det är fint att kunna
tillverka direkt vid behov :)
-
J-kla tur att jag skummade igenom denna tråd tidigare då jag är tvungen att kona själv. Detta för att nipplarna i ABS-pumpen är större än resten och då funkar inte Biltemas färdignipplade som jag köpt. Inte i ändan mot pumpen i alla fall. Så nu får jag ta gamla nippeln och göra en ny kona i ena ändan.
Som sagt, nipplarna i pumpen är större. Utan att ha mätt gissar jag på M12x1.0
Bilen det gäller är också en Compact, min 318ti.
-
J-kla tur att jag skummade igenom denna tråd tidigare då jag är tvungen att kona själv. Detta för att nipplarna i ABS-pumpen är större än resten och då funkar inte Biltemas färdignipplade som jag köpt. Inte i ändan mot pumpen i alla fall. Så nu får jag ta gamla nippeln och göra en ny kona i ena ändan.
Som sagt, nipplarna i pumpen är större. Utan att ha mätt gissar jag på M12x1.0
Bilen det gäller är också en Compact, min 318ti.
Enligt ETK så är vissa nipplar i pumpen M10.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Compact/Europe/316i_1.6-M43/LHD/M/1999/july/browse/brakes/brake_pipe_front_abs/ (http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Compact/Europe/316i_1.6-M43/LHD/M/1999/july/browse/brakes/brake_pipe_front_abs/)
Vänster fram är M12x1 på pumpen tror jag. Trevligt att längderna står på ETK också, så kan man kapa upp ett rör i lagom längd och kona det så man kan bocka det på plats. glöm inte nipplarna innan du konar ;)
Ett tips om du ska använda den gamla nippeln på abs-pumpen, är att klippa av bromsröret så du får på en hylsa på nippeln, så slipper du dra nippeln rund.
-
Hej,
dom stora nipplarna heter B (5.0) d finns B (6.0), så vid inköp får man säga att man vill ha den mindre B nippel :)
ifall nån var intresserad! o så konar man dom dom vanliga A nipplar.
usch va bromsrör man har bytt.... otroligt tråkigt jobb på vissa bilar.
på e36 (sedan/touring) e d bara höger bak bromsrör som e inte rolig att byta den går över tanken :)
-
Enligt ETK så är vissa nipplar i pumpen M10.
[url]http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Compact/Europe/316i_1.6-M43/LHD/M/1999/july/browse/brakes/brake_pipe_front_abs/[/url] ([url]http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Compact/Europe/316i_1.6-M43/LHD/M/1999/july/browse/brakes/brake_pipe_front_abs/[/url])
Vänster fram är M12x1 på pumpen tror jag. Trevligt att längderna står på ETK också, så kan man kapa upp ett rör i lagom längd och kona det så man kan bocka det på plats. glöm inte nipplarna innan du konar ;)
Ett tips om du ska använda den gamla nippeln på abs-pumpen, är att klippa av bromsröret så du får på en hylsa på nippeln, så slipper du dra nippeln rund.
Det verkar stämma att de andra nipplarna är mindre, syns med ögat. Undrar varför man gör en enda med M12 när det andra är M10!? :o Det nya röret lades på plats igår, ett j-kla bök att dra fram under pumpen med allt på plats under huven, men till slut satt det där. :P
Tur att kopparrören är så pass mjuka som dem är, tror inte man hade fått dit ett originalrör utan att demontera grejer.