Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => BMW (Diesel) Trimning, Bränslesystem, Fordonselktronik => Ämnet startat av: Saxerius skrivet maj 06, 2013, 18:47:03
-
Tjena, ja har en e39a 525d som är trött på låga varv.
Men över 2000varv vaknar den och arbetar som vanligt (tror jag)
Men på 3,4 och 5ans växel sackar den och förbruknings mätaren sjunker efter 3000 varv vid full gas.
Som sagt död från o-2000varv och dör igen efter 3000varv och ligger man på tex 5ans växel i 1500varv och ska gasa på så händer det ingenting så man får växla ner så varvet ökar och då kommer den igen??
Någon som vet vad detta kan vara så är jag väldigt tacksam!!
-
Vevaxel/kamaxelgivare, lambdasond givare, LMM, vakuumslangar
Kolla på luftbälgen, den ofta gå sönder och det syns inte
Dieselpump, dieselfilter, dåliga glödstift.
Jag vet att det är mycket att kolla och hur jobbigt det är.
Kanske någon annan som vet?
-
Pröva koppla ur lmm, annars låter de som om problemet är på bränslesidan
-
Kanske Diesel-Kungen kan svara på det.
-
redan svarat via pm ;)
;)
-
Har kollat vakuum slangar tryckslangarna bytt bränsle filter kollat ledningar efter diesel läckage utan att hitta nått fel. Bilen är död från 0-2200 varv och dör igen efter 3000 varv bilen ökar sakta upp till ca 2200 varv och dör av vid 3000 varv och detta är hur mycke man än gasar. Även förbruknings mätaren segar och går upp till fullt vid 2200 varv och sjunker ner när man passerar 3000 varv (full gas) någon som vet vad felet kan vara? Vill inte köpa massa saker till bilen bara för att prova, har testat koppla ur LMM men bilen ändrar inte karaktär alls, går lika dant som när den är inkopplad.
Snälla hjälp mig!!
-
Brukar det inte betyda att LMMen är trasig när man inte märker någon skillnad med den urkopplad eller ej?
-
När du koppla bort LMM, motorn ska går på ett sämre sätt, om den inte gör det, skulle jag testa med en annan.
Kolla om du har en kompis som kan låna en sådan en stund så att du kan testa hur motorn går efter bytet.
Om du inte ha att låna kanske kolla på ett skrot?
Ofta när det finns problem med motorn, det kosta en del att byta onödiga delar.
Jag hade själv problem med min E32 750 V12 som ofta gick på bara 6 cylinder, den kostade mig 65,000:- på 2 år, till slut orkade jag inte mer och körde den till skroten som den var.
-
En polare på BMW i Gbg ska titta på bilen där i morgon hoppas han kan hitta något!
-
Brukar det inte betyda att LMMen är trasig när man inte märker någon skillnad med den urkopplad eller ej?
Håller med dig, har haft flera BMWs tidigare där LMMen varit problemet med de symtom du säger men det har varit bensinare. När det gäller diesel bilarna så verkar det vara tvärtom enligt andra trådar i olika forum. Själv har jag aldrig råkat ut för det tidigare
-
Kanske lite lång sökt men problem kan också komma från gaspedal potentiometer.
-
Kanske lite lång sökt men problem kan också komma från gaspedal potentiometer.
Frågan är ju hur man felsöker den?
-
Frågan är ju hur man felsöker den?
Har du läst av felkoder? huruvida defekt potentiometer garanterat visar sig via en felkod vet jag ej. men gissar att du kan se avvikelser med inpa eller dis!? finns säkert någon på forumet här som har ett sådant interface och bor i närheten av dig.
-
Har du läst av felkoder? huruvida defekt potentiometer garanterat visar sig via en felkod vet jag ej. men gissar att du kan se avvikelser med inpa eller dis!? finns säkert någon på forumet här som har ett sådant interface och bor i närheten av dig.
Tror dock inte att det är något fel på pedalen då den fungerar precis som den ska då motorn når det (magiska) varvtalen 2200-3000 varv. Börjar tro att felet ligger i själva dieselpumpen.
-
Kan vara, jag inte vet vad kosta en pump med hur är det med filtret, tyvärr jag har aldrig haft diesel och inte kan så mycket om dessa motorer.
-
Någon som vet hur man byter pumpen i tanken? Vill få tag i instruktioner på hur man byter och var det sitter?
-
På den Schmiedmann sida kan du ser hur pumpen ser ut på din modell.
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/reservdelar_-_motor_och_drivlina/branslesystem_och_insugsdelar/sida1.htm#5829 (http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/reservdelar_-_motor_och_drivlina/branslesystem_och_insugsdelar/sida1.htm#5829)
Kan tänka mig att platsen är likadant som en bensinare under baksättet
-
Har kollat bränslepumpen i tanken och den var ok även testat flödet och det är ok, gjort samma med pumpen under förarstolen, fungerar som den ska. polaren på bmw sa att det inte va några felkoder på något och menade att allt som är elektroniskt styrt fungerade som det skulle. felet kvarstår att den inte går riktigt förutom vid dom 1000varven mellan ca:2200-3500varv och känslan är som att den får diesel efter 2200varv men att den sackar efter 3000varv som om dieselen inte räcker till (får för lite diesel) kan man felsöka dieselpumpen på motorn? finns det något instrument man kan koppla in under körning så att man kan se vad som händer? har en kännsla av att det kan vara fel på mappsencorn som sitter på dieselfiltret eftersom den känner flödet så borde den kunna göra så att bilen går som den gör om den nu har gått sönder och inte känner av dieseltrycket?? kan även LMM vara sönder även fast den inte visar någon felkod?? känner mig ensam om detta problem så det kanke inte är vanligt på e39 modellen? symtomen för att det skulle vara LMM har jag ju inte om jag jämför med andra på forumet? finns det någon man kan ringa och få tips av?
-
Jag önskar inte att du bekosta dig onödiga kostnader men kan du inte testa en annan LMM, för mig om den går på exakt samma sätt som när den är kopplad då är det fel på den.
Det är inte eller för att det är en diesel att det skulle vara anorlunda med bensinare.
-
Fick äntligen lånat delar från en likadan bil och det visade sig att LMM va sönder! Så även fast att jag och BMW i Göteborg har kollat felkoder på bilen och inte hittat något så va LMM sönder. Skönt att mardrömmen äntligen är över! Synd att man inte fick tag i en LMM att låna tidigare.
Tack för all hjälp och bra tips!!
-
Vad var det jag sa från börja om LMM? ;)
Bra att du fick lösningen på problemet, nu kan du köra till Mantorp den 26e maj. ;)
-
Vad var det jag sa från börja om LMM? ;)
Bra att du fick lösningen på problemet, nu kan du köra till mantårp den 26e maj. ;)
Vad händer på Mantorp? BMW träff??
-
Gött att det löste sig.
-
Vad händer på Mantorp? BMW träff??
Europa största BMW träff den 26e maj.
Kolla här: http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5933.0 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5933.0)
-
Europa största BMW träff den 26e maj.
Kolla här: [url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5933.0[/url] ([url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5933.0[/url])
De vill man ju inte missa! får ta med mig lite bmw folk från varberg och åka dit!
-
Tänk att mellan varberg->Borås finns många fartkameror annars kan du köra mot Göteborg och samköra med oss mot Borås->Jonköping.
Upplysning från Göteborg. ;)
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5939.msg37382#msg37382 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5939.msg37382#msg37382)