Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E39 1996-2003 => Ämnet startat av: pillan_p skrivet mars 04, 2013, 17:54:49

Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: pillan_p skrivet mars 04, 2013, 17:54:49
Hej,
jag är ny på forumet, har sökt efter info men inte hittat, så jag måste fråga er var man kan ta ström direkt från batteriet i motorutrymmet?
Jag ska koppla in Angel Eyes från Depo (kompletta strålkastare) och med i paketet fanns ett par färdiga avsäkrade strömkablar med reläer. Men det står inte i instruktionen var man ska ansluta till plus.. Batteriet är ju i bagagen.
mvh Pernilla
Edit: det är en 520i, manuell
Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: Fredrik M skrivet mars 04, 2013, 19:00:23
Oftast brukar man ta ström framme vid lamporna, om du inte skall ha kvar den gamla parkeringsbelysningen kan du ju ta de kablarna. Jag hade då struntat i medföljande relä och säkring och kört på bilens inbyggda till parkeringsbelysningen.

Kanske kan du få lite tips från någon av dessa länkarna.
http://www.bmwdiy.info/celis-front/index.html (http://www.bmwdiy.info/celis-front/index.html)
http://www.flickr.com/photos/orn/sets/72157607240173742/ (http://www.flickr.com/photos/orn/sets/72157607240173742/)

Edit: Såg nu att du hade kompletta strålkastare, men då blir ju den undre länken riktigt bra.
Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: pillan_p skrivet mars 04, 2013, 19:29:27
Som jag förstår det är orginal säkringar för klena. Men jag hittar inte var säkringarna till belysningen sitter.
De medföljande kablarna kopplas in på befintlig parkeringsljuskontakt så att man får styrspänning. Kablarna är avsäkrade med 15 A.
Jag har hittat en plus-pol under en plastlucka men den är till för hjälpstart och det finns inget att skruva fast kablarna på den punkten.
Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: Davve skrivet mars 04, 2013, 19:39:34
Jag har hittat en plus-pol under en plastlucka men den är till för hjälpstart och det finns inget att skruva fast kablarna på den punkten.
Kanske har fel här nu (det var ett tag sedan jag hade en bil med M52-motor) men just denna pol går väl att skruva av? Då vore det möjligt att ansluta dina "direktströmkablar" med en ringkabelsko.
Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: Fredrik M skrivet mars 04, 2013, 20:28:12
Sitter inte pluspolen på dessa bilar mitt uppe bland insugningsrören? Känns lite dumt att behöva dra kablar därifrån.

Så du har inte fått med de adapterkablar som man kan se i min andra länk?

Är det ström till strålkastarna du behöver eller endast till Angel Eysen?
Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: pillan_p skrivet mars 04, 2013, 21:53:17
ok, nu har jag hunnit kolla lite:
 
Verkar bara finnas en säkring till nån slags huvudenhet för belysningen.
Parkeringslamporna är märkta 5W på modeller -2000 och 10W på modeller 2000-
 
Jo, jag har fått med ett slags "relay-kit" som du skickade bild på, den sladden är tänkt att driva endast angel-eysen.
Jag ska förtydliga att jag har inte köpt xenon-varianten.
Pluspolen sitter mitt bland insugsrören. Det är lite jobbigt att dra sladdarna dit. Ska kolla om pluspolen går att lossa.
 
Jag behöver ström endast till Angel-eysen. De andra glödlamporna får ström från de gamla kontakterna. Tror du att belysningsenheten kan driva Angel-eysen utan extra matning?
 
Edit: det är väl bara att brova antar jag...  8)
 
Edit 2: ....ELLLER INTE.... då kanske belysningsenheten tar skada.
Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: Fredrik M skrivet mars 04, 2013, 22:15:58
Kan inte tänka mig annat än att ordinarie strömförsörjning på P ljusena kan driva angel eysen. Det är väl lysdioder till dessa och de drar ju ytterst lite ström. Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna orsaka problem är att de drar så lite ström att bilen tror att lampan är trasig och indikerar detta.

Jag hade absolut testat med ström från matningen till P ljusena.
Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: pillan_p skrivet mars 05, 2013, 08:59:40
ok, det funkar ju men jag vet inte hur ljusenheten kommer att må på sikt av att det är lite högre förbrukning på parkeringsljusen.
angel-eysen blinkar lite vid uppstart men stabiliseras efter 10-15 sek. men jag tror att det beror på konstruktionen.
har till sist även hittat info om var de "officiella" plus-polerna är på E39, både före och efter face-lift. Det är som vi har pratat om ovanpå motorn.
Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: Fredrik M skrivet mars 05, 2013, 19:35:11
Jag är ju ingen expert men att minska strömförbrukningen borde ju inte leda till att saker och ting tar skada, känns ju mer logiskt att det skulle kunna ske om man gör tvärtom. Dvs. stoppar dit något som drar mer ström än vad som är avsett.
Titel: Sv: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: Nikk_e46 skrivet mars 05, 2013, 21:38:07
Ja är det LED så kommer bilen tro det är trasiga glödlampor, så antagligen kommer även främre blinkers lysa med..
Isf måste du ha ett motstånd, kolla tex xenonkungen.se , eller hör med firman som sålt dem?

Edit: även ccfl drar mindre än vanliga glödlampor.
Titel: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: pillan_p skrivet april 24, 2013, 21:36:50
allt funkar, men "ljusdatorn" larmar....  8)
Titel: Sv: Var kan man ta ström i motorutrymmet?
Skrivet av: Nikk_e46 skrivet april 24, 2013, 21:47:21
allt funkar, men "ljusdatorn" larmar....  8)
Du behöver ett motstånd alltså, även kallad ballast :)