Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E38 1994-2001 => Ämnet startat av: Darth Väder skrivet mars 03, 2013, 18:44:38
-
Det är ju så lite aktivitet här tycker jag så jag startar en liten tråd om min egen skabbiga 740iA och hur den förändras över tidens gång. Den kommer inte att bli ett utställningsobjekt men den kan ju vara lite fräsch ändå tycker jag.
Hittills bytta delar;
*Gasdämpare till bakluckan, från början stod den inte kvar i uppfällt läge ens.
*Fixat PDC
*Bytt olja, oljefilter, tändstift och luftfilter.
*Monterat nya njurar (dessvärre går inte spaken för huvöppning ut som den ska så jag måste karva bort lite av den svarta plasten innanför kromet)
*Nytt BMW-emblem på huven
*Ny vindruta och givetvis torkarblad
-
Kvar att fixa är;
*Byta fjädrar bak (vänster är av och givetvis byter jag även höger). Jag fick köpa 4 stötdämpare för 1000:- (nya i kartong) så det är väl lika bra att byta de bakre när vi ändå håller på
*Byta ventilkåpspackningen (det var lite olja vid tändstiften)
*Fixa ASC+T (lampan lyser konstant)
*Åtgärda kabel under passagerarstolen som orsakar att airbaglampan lyser
*Fixa rost
*Rekonda in- och utvändigt samt motortvätt
*Åtgärda pixelfel i klimatkontrollen
*Ibland tänds inte vänster halvljus (Xenon) men förhoppningsvis är det bara lampan som håller på att ge upp. Har en ny liggandes.
*Texten "bremslicht prüfen" tänds lite då och då trots att bromsljusen fungerar som de ska så något är kanske glappt där bak.
-
ser ut o va ett trevligt litet projekt :)
har du nå bilder på insidan?
-
Nja, det har jag ju glömt :P Och nu är det ju lite mörkt i garaget men jag ska se om jag kan ta några :)
-
Åsså lite invändiga bilder. Förarstolen ser ju lite sliten ut till färgen...
-
Yes, kul tråd. Denna skall följas. :)
Med vänlig hälsning
Thomas
-
Testa pingens.se interiör rengöring. Han har en länk i forumet så ser du hur bra de funkar på säten :)
-
Trevligt!
Kan tänka mig att du ska rengöra stolskin, finns mycket bra produkter till det.
-
Jag kontaktade Billäderdoktorn i Älvängen, en mycket trevlig man som förklarade hur jag på bästa sätt fixade mina "skador"
Jag köpte produkter från Leathermaster.
1st Grovrengöring
1st finare rengöring
1st färg
1st impregnering
http://www.leathermaster.se/aterforsaljare/vastra-gotaland/%C3%A4lv%C3%A4ngen/bill%C3%A4derdoktorns-bilsadelmakeri/ (http://www.leathermaster.se/aterforsaljare/vastra-gotaland/%C3%A4lv%C3%A4ngen/bill%C3%A4derdoktorns-bilsadelmakeri/)
Finns flera andra återförsäljare på www.leathermaster.se (http://www.leathermaster.se) om du vill hitta någon i närheten att åka och prata med.
-
Lite fjäder- och stötdämparbyte idag :)
-
Här händer det grejer. Nya stötdämpare och fjädrar är väldigt tacksamt att byta då man ofta märker en markant skillnad i uppträdande efteråt. Är det Meyle-dämpare?
Med Leathermasters produkter kan det inte gå fel, ta gärna lite bilder under arbetets gång. :)
Edit: Såg nu på den uppförstorade bilden att det är Meyle-dämpare. Monterade liknande fram på min, blev väldigt nöjd.
Med vänlig hälsning
Thomas
-
Jag hade faktiskt ingen aning om vad det var för dämpare annat än att en bekant haft dem liggandes nya i kartong ett antal år från tiden då han körde 728. Det jag däremot märker är ju att den är betydligt högre bak jämfört med innan, så pass att jag tycker halvljuset inte når tillräckligt långt längre, men kan det vara så att fjädrarna trycks ihop lite efter några mils körning?
-
I mitt fall bytte jag dämpare och fjädrar (och allt annat), den blev rätt hög fram efteråt (blev lite orolig där). :) Men när allt "satte sig" såg det helt normalt ut sen. Så det löser sig nog med tiden.
-
Okej, ja det tror jag också. Vi byter höger bak också till helgen, sen har jag ju även nya dämpare fram så jag kanske kostar på fjädrar även där.
-
Nämen hoppsan!
Vad hittade jag när jag öppnade luckan till batteriet i skuffen? Jo, ett styck OBC (?) som låg och skräpade. Då den som satt i bilen hade lite pixelfel och förmodligen ett par trasiga lampor testade jag att byta och vips, inga pixlar borta och betydligt bättre belysning :D
-
Så till nästa grej, jag har ju bytt njurarna men den vänstra där spaken till huvöppningen sitter, visade sig ha lite plast som inte originalnjurarna hade. Någon fler som har samma "problem"? Spaken går nämligen inte tillbaka in helt och hållet så jag får väl karva bort plasten så gått det går. På bilden är det ju det som är ofokuserat, jag tog bilden när bilen står nästan framme vid väggen så det blev inte optimalt :P
-
Fick blodad tand...
Eller nja, mera blodiga knogar av att slita ut den där färddator-grunkan men det gav mersmak och idag beställdes en AC-manöverenhet från en bilskrot som borde komma imorgon. Hoppas det stämmer att den bara är att koppla in utan vidare krusiduller, precis som flera gjort enligt Autopower :)
-
Var köpte du njurarna? Reklamera dessa om de inte uppfyller kraven. Att det sitter "gjutskägg" eller vad det nu är låter inte optimalt.
Med vänlig hälsning
Thomas
-
Njurarna köptes på Schmiedmann men jag vet ju inte om de säljer bra skit eller inte :-\
-
Sådärja, klimakontroll bytt till en nyare som suttit i en 96:a. Tidsåtgång ca 15 min. HUR enkelt som helst att byta :D
-
Den nya ser bra mycket bättre ut, trevligt att det fungerar "plug and play".
-
Njurarna köptes på Schmiedmann men jag vet ju inte om de säljer bra skit eller inte :-\
De brukar sälja bra delar. Men det kan bli fel ibland ändå, som i detta fall t ex.
-
Tycker att du ska ringa till Viktor och förklara problemet, han säkert kommer att hjälpa dig på nånt sätt. ;)
-
Igår släcktes äntligen den lysande Airbag-lampan vilket innebär ett steg närmare godkänd besiktning. Dessvärre lyser fortarande ASC-lampan konstant. Jag läste på Autopower i den här tråden http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=246328 (http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=246328) och längst ner står det att han hade "satt asc kontakten på givaren till spjällhuset o tvärt om". Vilken kabel är detta?
-
Kolla den lille vajern som dom beskriver i autopower d va fel på min e39. På e36 brukar d va en tempkontakt på sidan av kylet såm sätter igång ASC lampan.
-
Ja, vi får nog ha lös vajern och kolla ordentligt. Det rycker iaf i motorn som drar i vajern när man kopplat in datorn och felsöker.
-
Va säger datorn då?
-
Datorn pluggades in för några veckor sedan för att prova släcka airbag-lampan vilket ju inte gick men det var några andra felkoder som jag inte minns. Igår när vi slutligen kunde släcka airbag-lampan var det bara en annan kod som jag tror hette "ignition timing någonting".
-
Oki, e ganska bra o ha utskrift på felkoder då kan man beta av dom lite en efter en. Dom flesta i srs( airbag) systemet måste repararas och sedan raderas. I abs/acs systemet bör räcka att fixa broblemet så ska felkoden slockna.
Jag gillar inte acs så att jag kopplade bort den delen och endast kör me abs d gillar ja inte heller men pga årsmodellen så måste den fungera på bilprovningen.
Ja så att enklast o fixa d e, läsa av felkoderna, mäta och kolla upp delen/ delarna felkoderna pekar på, byta / laga delen så e broblemet löst ;)
-
Mm, jo, det skumma är ju att det inte kom upp någon felkod som pekar på ASCn men vi har några idéer vi ska prova :)
-
okej då kan d va lite svårare ;)
så länge man har lite idéer då e d bara köra på. d värre när man har testat allt o d inte fungerar;)
-
Besiktat bilen idag, dessvärre två 2:or. Bromsledningarna bak var dåliga samt dålig bromsverkan på P-bromsen. Bara att ta tag i :P
-
Så var det dags att ta itu med rostfläckarna :)
-
Alltid trevligt att hålla i ordning. ;)
-
Idag har det slipats och spacklats och slipats och spacklats igen. Sedan grundfärg och våtslip och grundfärg igen, och så lite våtslip :o
Det får nog bli en ny(are) list på dörren då den böjdes lite när vi tog lös den och sedan sitter den inte lika bra längre.
-
Jag har letat på laga.se och bildelsbasen.se efter lister till dörrarnas utsida men det verkar inte finnas där. BMW tar drygt 900:- per list och Schmiedmann drygt 700:- Finns det fler ställen man kan hitta lister på? :)
-
Jag har letat på laga.se och bildelsbasen.se efter lister till dörrarnas utsida men det verkar inte finnas där. BMW tar drygt 900:- per list och Schmiedmann drygt 700:- Finns det fler ställen man kan hitta lister på? :)
Tja, du kan testa fiddesgarage.se han säljer både nya och beg. delar till BMW vet ej om han har grejor till just din men d värt att testa ;) Jag handlar mycket grejer hos honom.
-
Intressant, jag vill se massor av bilder från rostlagningen. Kan behövas längre fram nämligen. :) Min baklucka måste snart fixas. Lämnade in den till lackerare för 5 år sedan. Men nu blir det att göra själv.
Med vänlig hälsning
Thomas
-
Tack för tipset! Det såg inte ut att finnas så mycket E38-delar just nu dock.
De bilder jag har från rostlagningen är bara de som jag lagt upp här. Nu är ju grundfärgen på plats och nästa steg är lackning så det finns ju inte så mycket mer att visa än det färdiga resultatet :-\
-
Jaja, men upp med lite bilder på slutresultatet så blir jag nöjd. :) Vad använde du dig av för prylar?
-
Först slipa bort rosten förstås, vanlig tryckluftsdriven rondellgrej (vad kallas de?). Sen på med nåt spackel (glasfiber?), slipa med 120-sandpapper, mera spackel, mera putsning. När det känns någorlunda jämnt putsade jag med 400-papper och slutligen med våtslippapper. Sen på med grundfärg och där är vi nu. Hämtar lack imorrn och på torsdag tror jag det blir lackning (förmodligen efter mera puts) :)
-
En första lackning, men det måste slipas och lackas mer innan vi börjar rubba upp och polera.
-
Kör du sprayflaska eller proffsutrustning?
-
Sprayflaska, det är inte tänkt att bli ett utställningsobjekt. Nästa E38 jag köper ska däremot vara i toppskick redan vid inköp ;D
-
Ok, tack för info. Tänkte själv bättra min med burk i sommar. Synd bara att färgen är så udda att den inte finns på Biltema :/
-
Av egen erfarenhet.
Man kan köpa färg på spray från billackerare efter beställning och rätt färg som de blanda själv, mycket bättre.
De har speciellt munstycket till sprayburkar som sprayer på samma sätt som deras lackering munstycket.
-
Jag var in på en färgbutik och gav dem färgkoden så blandade de till en burk bara. 249 spänn tror jag det gick på :) Färgkoden står ju på högra sidan i motorrummet (vänster sida framifrån sett) på plåten som täcker stötdämparen. Min hette typ 668/9 eller nåt sånt.
-
Jahapp, då hade man låst in nyckeln i bagaget... :'( Det var bara en nyckel med när jag köpte den och jag har inte beställt någon ny ännu. Fan...
-
Nåja, läste lite på Autopower och man kan tydligen beställa en servicenyckel, utan fjärrkontroll, för 5-600kr. Men jag som hade tänkt fortsätta fixa med bilen på tisdag :-\
-
Tråkigt! :(
Kan du inte nå nyckeln om du ta bort rygg baksättet?
-
Ingen genomlastningslucka?
-
Jag har EN nyckel, och den ligger i bagaget, så nej, det går inte komma åt den på något sätt :)
-
Ajaj, så illa. Nu förstår jag problematiken när man inte kommer in i kupén ens. Testat att lirka lite med låsanordningen till bagageutrymmet i ditt fall?
http://youtu.be/ASiM7oGFJ_U (http://youtu.be/ASiM7oGFJ_U)
-
Sådärja, 545 riksdaler för en servicenyckel på BMW, så jag åker in imorrn och beställer/betalar så jag får den så snart som möjligt :)
-
Bra att det gick så smidigt men endå 545:- kunde man köpa annat men som man säger: Man lär sig av sina egna misstag. ;)
Ska också beställa 2 nya nycklar, fick bara 1 när jag köpte X5a.
-
Sådärja, 545 riksdaler för en servicenyckel på BMW, så jag åker in imorrn och beställer/betalar så jag får den så snart som möjligt :)
Hellre det än att borra hål i bilen. ;)
-
Jag börjar känna mig skapligt less på detta nu...
Nyckeln beställdes ju den 30 april och har fortfarande inte kommit. Den 16/5 var jag in på Carlsson bil här i Örebro och frågade vad som stod på och han skulle maila huvudlagret i Malmö som i sin tur skulle höra sig för med Tyskland och återkomma med svar. Det svaret har ännu inte kommit. Jag trodde i min enfald att BMW kanske var lite bättre än andra märken men tji fick jag...
-
Liten ljusning i tunneln, jag var förbi Carlssonbil idag igen (för typ 5e gången) och idag ringde killen någonstans och lyckades få reda på att serienumret på den nyckel jag beställt inte längre existerade. Däremot fanns en annan nyckel för bara 275:- som han ska beställa istället så förhoppningsvis går det bättre denna gång. :o
-
Okej...
2 veckor har nu gått sedan det senaste besöket på Carlsson bil och ännu ingen lycka med att få fram nyckeln. Man har tydligen problem nere i Tyskland med systemet som har hand om reservdelar så det går inte heller få något besked om hur länge det kommer att dröja.
Med andra ord känns det som att det är dags att se mig om efter en annan lösning och då är väl Assistancekåren det som känns bäst, de har ju möjlighet att ta sig in i låsta bilar. En polares gamla lastbilslärare jobbar numera på Assistancekåren och han ska höra med honom ifall det är möjligt att få det gjort billigt. Håller tummarna att det inte visar sig vara en inbrottssäker modell eftersom jag står utan bil om senast 5 veckor.
-
Nu så!
Jag tröttnade på att vänta på leverans av servicenyckeln så jag ringde Assistancekåren idag och nu är bilen öppen och nyckeln i säkert förvar UTANFÖR bilen :)
Först provade vi bända upp förardörren lite och dra i handtaget men dörren går ju inte öppna ändå. Steg två var att försöka trycka in knappen som öppnar bakluckan men den gick inte att nå och en kompis provade köra ner sidorutan, låsa bilen och sen sträcka sig in och trycka på knappen men det går inte öppna bakluckan på det viset.
Så, slutligen bankade vi in en skruvmejsel i låskolven på bakluckan och bände, tryckte och vred i några minuter och plötsligt öppnade luckan sig :) 1000:- för kalaset men nu har jag iaf 5-6 veckor på mig att byta bromsledningar och bromsklossar för p-bromsen och besikta bilen igen innan jag ska jobba igen.
-
Bra att du fick på ett tråkigt sätt men kunde öppna baklucka.
Hoppas att allt kommer att gå bra till besiktningen. ;)
Berätta gärna mer om det du gör.
-
Idag hade jag fått ett sms när jag vaknade om att min reservnyckel nu fanns att hämta ut. Såklart dyker den upp ett par dagar efter att vi brutit oss in i bakluckan ::)
Nästa vecka blir det till att byta bromsrör och p-bromsklossar så att den kan besiktas på nytt. Spännande...
-
Typisk, hur gick det med cylinderlås, kunde du bryta in dig utan fördärva den?
Hoppas att det kommer att gå smidigt med bromsrör, p-bromsklossar och besiktningen, som du säger: spännande. ;)
-
Nu är bromsrören bytta så ett steg närmare besiktning. En timme tog det bara :D
-
det säkert kommer att gå bra på besiktningen. ;)
-
Igår byttes handbromsbackarna även om det visade sig att de som satt där inte var helt slut.
Vi tog även ner undre oljetråget och hittade mycket riktigt en lös bult där som många andra tydligen också gjort (enl en tråd på Autopower.se). Det är den högra bulten, i färdriktningen, som håller upp oljepumpen. Den var lite tilltufsad så det blir att beställa en ny imorgon.
Det blir även ny olja trots att det bara är 150 mil sedan förra bytet eftersom oljan var väldigt svart. Jag samlade upp allt i en ren behållare för att kunna hälla tillbaka men enligt de två mek-kunniga som var med så ska inte en olja vara så där svart efter bara 150 mil. Frågan är ju om det hade gått väldigt länge sedan förra oljebytet och motorn var väldigt "skitig" eller om oljan helt enkelt var dålig. Det är Castrol Magnatec 5w40 men det blir nog Agip istället.
-
Idag kom den beställda oljepumpsbulten, 30 riksdaler kostade den. Äntligen kan allt skruvas ihop och besiktning bokas :)
-
Det är bara att hålla tummarna uppåt, det kommer säkert att gå bra ska du se. ;)
-
Hahaha, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Idag skulle allt skruvas ihop och det började ju bra med montering av den nya bulten samt lite lochtite på de andra, samt spänning av kedjan som ju faktiskt var vääldigt slak. När så tråget skulle dit igen plockade jag fram packningen och insåg direkt när jag skulle lägga dit den att det är fel packning. Carlsson Bil har alltså tagit hem ÖVRE oljetrågspackningen trots att jag beställde NEDRE! Grattis!
Nåja, han jag är och skruvar hos ringde Autoexperten (som han samarbetar med) och imorrn bitti skulle det förhoppningsvis finnas en packning där så att vi kan göra klart allting innan han ska öppna verkstaden för vanliga kunder :)
Hej hopp!
-
Väldigt irriterande när man får fel produkt från leverantör, tyvärr detta händer för ofta, hoppas att du får snabb den rätta.;)
-
Nu så, imorse kl 0650 ringde min verkstads-vän och sa att han hade hämtat packningen från Autoexperten så jag hoppade på motorcykeln och körde bort till verkstaden och satte dit grejerna, fyllde i 8 liter olja och körde ner bilen från lyften så att han kunde börja med sina vanliga kundbilar.
ÄNTLIGEN klart! :D
-
Nu är det skönt för dig att köra din pärla igen. ;)
-
Besiktning idag UA ;D
Nu kan jag kanske börja koncentrera mig på lite kosmetiska bitar på bilen, t ex de rostfläckar som är kvar. Eller bara börja spara till nästa E38 :)
-
Alltid trevligt med UA, fri ett år till.;)
Tråkigt med rost, bättre att laga så du vet vad du har.;)
-
Jahapp, nästa problem. På väg till jobbet ikväll dör bilen. Provar starta och den går några sekunder för att tappa tomgång och sedan dö. Ringer min BMW-polar-mekaniker som tror att det kan vara bränslepumpen. Jag böjer mig ner under bilen och knackar lite försiktigt på tanken (har ingen aning om exakt var pumpen sitter) men bilen startar och går en kort stund för att sedan dö igen. Nåja, jag hade rullat in till sidan av gatan så den får stå där till imorrn eftermiddag och så får vi börja felsöka.
-
Okej, idag beställde jag en bränslepump. Snålade och tog en från skroten för 1000kr. Frågan är om jag ska byta bränslefiltret när jag ändå håller på, jag vet ju inte när det byttes sist. Jag läste någonstans att det byts varannan Insp II men jag är inte hundra på när den senast gjordes. Någon som har synpunkter på detta? :)
-
Att snåla på en bensinpump från skroten är kanske billigt men utan garantin på tiden innan den paja igen, kan bli dyrt i längden.
Lika bra att du byter filtret men försök gärna med en ny, inte från skroten. ;)
-
Igår kom paketet med pumpen till posten, eller ja, ICA och illa kvickt var jag där för att hämta det. Strax efteråt åkte jag och en kompis ut (i hans 750iA -98 för övrigt ;) ) dit där bilen stod. Vi hade bogserat den till en parkering utanför en bekants verkstad ifall vi skulle behöva tillgång till verkstaden. Det behövde vi ju inte då de enda verktyg som behövs är en 10mm blocknyckel för de muttrar man inte kommer åt med spärrskaft, en stjärnmejsel och en plattmejsel.
Ut med baksätet och igång. Det var ju väldigt enkelt att komma åt pumpen men då jag hade 60 liter bensin i tanken fick ju högerhanden ett skönt bad. Längst ner i plastbaljan där pumpen huserar låg det lite skit. Jag fick upp lite av det men ville inte bada runt med handen alltför mycket. Jag kanske kör ordentligt slut på tanken och öppnar upp för att rengöra bättre där nere.
In med den "nya" pumpen som har gått 7000 mil mer än min bil har :P och så vred jag om startnyckeln för att se om jag klantat mig eller gjort ett bra jobb. Start direkt och en lycklig känsla inombords :)
Det ska bli spännande att se hur många mil jag hinner köra innan nästa haveri dyker upp ???
-
Trevligt att det gick bra men varför tömde du inte tanken i dunkar när du höll på, rensa tanken, och filtrera bensin tillbaka?
Sund att du måste börja om igen.
-
Hade ingen möjlighet att tömma ur den helt enkelt :)
-
Så äntligen har jag fått göra något åt lacken. Visst är det rostfläckar kvar att fixa men övrig lack kan ju få se lite hyfsad ut åtminstone :)
Först kördes en lite grövre rubbing följt av en finare polish. Det återstår att putsa lite på kromlister och plastdelar men jag har inga sådana medel för tillfället.
Bild 1 och 2 är före.
Bild 3 och 4 är efter den grövre rubbingen
Bild 5, 6 och 7 är efter den finare polishen
-
Det har ju inte hänt så mycket i denna tråd som jag hade hoppats på men nu har jag iaf kopplat in så att jag kan köra spotify via kabel istället för trådlös fm-sändare. Nya fälgar inhandlades igår också :)
-
Det där var inte lågprofil direkt, max komfort.
-
Det där var inte lågprofil direkt, max komfort.
Mycke gummi är häftigt :)
-
Stor skillnad med komfort mellan lågprofil och original storlek. ;)
-
Ja, vilken skillnad! 18-tummarna med 245 resp 255 breda däck var ju så spårkänsliga, det drar och sliter i ratten när man kör på våra spåriga vägar. Men nu räcker det att sitta med pekfingrarna på ratten och åka mjukt och tyst. Sen är det här så mycket snyggare än de fula 5-ekrade Momo-fälgar som följde med bilen :)
Enda smolken i bägaren är att jag hör ett tickande ljud, troligtvis från höger bak. Jag upplevde samma i höstas då jag bytte till vinterdäck men det försvann efter att jag pumpat upp till rätt tryck i däcken men nu är samma ljud kvar trots att jag pumpat upp dessa.
-
Hur har du det med däcktrycksensor?
-
Kom du åt fjäderbenstornet genom att ta bort baksätet? Eller var du fortfarande tvungen att göra som på bilden nedan?
http://www.bimmerboard.com/members/collison944/mount%20top.jpg (http://www.bimmerboard.com/members/collison944/mount%20top.jpg)
-
Hur har du det med däcktrycksensor?
Jag har ingen däcktryckssensor, jag kör manuellt så att säga ;) Ingen pyspunka på dessa verkar det som.
-
Kom du åt fjäderbenstornet genom att ta bort baksätet? Eller var du fortfarande tvungen att göra som på bilden nedan?
[url]http://www.bimmerboard.com/members/collison944/mount%20top.jpg[/url] ([url]http://www.bimmerboard.com/members/collison944/mount%20top.jpg[/url])
Baksätet måste bort, kort och gott. Inte så svårt men lite småpilligt att komma åt några av muttrarna.
-
Hej hörni!
Vad kallar man den plastlist som sitter precis under strålkastarna, mellan strålkastarna och stötfångaren? De verkar sitta felmonterade på min så att de inte går att få lös utan att ha sönder dem.
-
Om man kikar i Realoem så verkar den kallas för Bländare.
Art. nr. vänster 51138157935
Art. nr. höger 51138157936
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=GF61&mospid=47516&btnr=41_0005&hg=41&fg=10 (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=GF61&mospid=47516&btnr=41_0005&hg=41&fg=10)
-
Bra, tackar! Det var den sidan jag försökte komma till men hade glömt adressen :)
-
Går det köpa vita blinkers, BMW original? Eller finns det bara vita som eftermarknadstillbehör?
I så fall, är det någon som har prisuppgift på originaldelar? Även baklyktor med vita blinkers är intressant att höra prisuppgift på.
http://www.hova.com/blinkers-klarvit-bmw-7-serien-e38-1999-/ (http://www.hova.com/blinkers-klarvit-bmw-7-serien-e38-1999-/) Dessa vet inte jag om de ser tillräckligt "original" ut för att få sitta på ett fint exemplar av en E38?
-
De där blinkersen ser väl helt okej ut tycker jag.
-
Jag har köpt ny glas och vit blinkers från Hova till min fd 750 E38, kan säga att det passar perfekt och var mycket nöjd med det. ;)
-
Tackar tackar! Bra att veta utifall att det skulle införskaffas en faceliftad 740iA.... ;)
-
;D
-
Nu ser du skillnad, mycket snyggare med vit! 8)
-
Mot nya äventyr...Bilen till vänster är numer i min ägo så denna tråd kan egentligen avslutas nu då den svarta kommer att avyttras på ett eller annat sätt. Fler bilder på nyförvärvet kommer så snart den rekondats och rätt fälgar monterats. De två övriga bilarna är polarens M5 samt hans polares M3 :)
-
Grattis till din ny ägande E38! 8)
Ska du sälja den svarta?
Ja, kanske bra att starta en ny tråd med den ny E38. ;)
-
Ja, den svarta får jag försöka hitta en ny ägare till :)
-
Oj vad länge sedan jag skrev i min tråd :-[
Hur som helst, bakruteuppvärmningen, går den bara igång under en viss yttertemperatur? Senast i morse när jag körde hem var det +5 och bakrutan full av morgondagg men det verkade inte som att uppvärmningen fungerade eftersom vattnet inte torkade bort. Jag misstänker att uppvärmningen helt enkelt inte fungerar.
-
Välkommen åter! ;)
När jag ser bilder ovan och ser bredden på E38n kan man ser att det är en riktig lyxmodell. 8)
Hur är det med säkringen eller kabelkopplingen på sidan av bakrutan?
-
Jag får kontrollera det du nämnde där.
Idag fick jag tummen ur och stoppade i ett kontantkort i telefonen i bilen bara för att. Men så vaknade inte luren så jag kollade batterierna i den och de var heelt slut. Fullt med oxid på kontakterna och batterierna. Kan det vara så att det drar tjuvström när det är så oxiderat?
-
Skulle tro att oxid kommer efter att batterier är för gamla och läcker på kontakten och gör att strömmen inte kan ladda.
Går det att byta batteri och göra kontakter rena?
-
Japp, det ska rengöras och så ska jag stoppa i nya batterier och hoppas att det blir bra.
-
Oki-doki! Berätta gärna hur det gick efter, kanske fler som hamnade i samma situationen. ;)
-
Okej, nya batterier i telefonluren men jag har inte hunnit göra så mycket mer än så. Displayen lyser men jag ser inga tecken i displayen och när jag tar lös den från hållaren slocknar den. Batterierna kanske behöver laddas men på förpackningen stod det "ready to use" vilket jag tolkar som att de är laddade.
Hur som helst, bilen har besiktats och fått en 2:a på vad som troddes vara bromsrör men det visade sig att det var hydraulledningarna till bakstötdämparna. Dessa är nu bytta så jag kan åka tillbaka till besiktningen och få besiktningen godkänd. Jag fick 2:an då besiktningsmannen inte visste om det var bromsledningarna eller inte men sa att jag bara kunde komma tillbaka om det visade sig att det inte var bromsrören.
På onsdag, 8/10, ska den åter in för att även byta stab-stag bak då de glappar. Förhoppningsvis är det det som orsakar "klonket" i bakvagnen. Samtidigt ska bakruteuppvärmningen åtgärdas samt m o k-värmare monteras. Bilen har förvisso bränslevärmare och det vore ju ytterst trevligt att kunna använda den då det är smidigt att slippa koppla kabeln jämt och ständigt :P Problemet är att när jag provat använda bränslevärmaren har bilen varit i det närmaste strömlös efter och även om jag kanske hittat orsaken till att batteriet laddar ur (telefonluren) så vågar jag inte lita på att bilen går starta när bränslevärmaren stått på en halvtimme. Jag menar, det är inte alltid jätteskoj att komma ut 0450 i kylan och plötsligt inte kunna komma till jobbet, eller ännu hellre, komma ut från jobbet efter ett nattskift och så börja koppla startkablar i -10 och snålblåst.
Efter detta är det nästan inget kvar att fixa på bilen ::) Bara lacka huven som är full med stenskott samt framskärmarna då den ena har en liten repa. Vindrutan borde bytas då den har en del stenskott samt förstås inte är helt repfri. Det syns extra tydligt i mörker och regn att den inte längre är ny. Vad har vi mer, bakluckan går lite segt då den öppnar sig så det kanske är nya gasdämpare som behövs, eller så har motorn börjat ge sig. Som sagt, nästan inget mer att fixa ;D
-
Äntligen! Nu är det dags för att spruta lite färg på motorhuven och framskärmarna så att jag slipper se de fula stenskotten. Nya njurar är också beställda och ligger och väntar på mig på närmaste postkontor (Coop). Skönt ska det bli. Jag kunde visst hämta den på torsdag.
-
Trevligt att du ta hand om damen, du har jobbat mycket med den. 8)
Lägg gärna bilder om den när den är klart. ;)
-
Nya njurar samt lackad huv/framskärmar :)
-
Tjusigt! ;D
-
Som ny! Måste vara skönt när det är gjort. 8)
Ska göra det också på min X5. ;)
-
Gjorde slag i saken och beställde nya blinkers fram, 584:- st original. Tycker inte det var så farligt. Men så här några timmar efteråt har jag satt griller i mitt eget huvud genom att tänka på om jag skulle ha beställt vita blinkers istället? :-\ Nu har ju säkert redan ordern gått iväg så det är ju kanske för sent att ändra beställningen men ändå. Å andra sidan måste jag ju byta bak också och det kostar många kronor mer om jag ska ha original :P
-
Synd att du inte tänkte i tid med vita blinkers. :(
Till min fd 750 köpte jag äkta glas till strålkastare med packning (båda sidor), vita fram blinkers, komplett bakljus, allt detta från: Hova.com.
Fick allting hem efter några dagar och när det var klart monterade var bilen som en ny bil.
Nu har Hova.com ingenting kvar till E38or men om man ringer till då kan dom ta fram allt du behöver till dig eller kolla med Schmiedmann, han säkert kan hjälpa dig. ;)
Lite bilder av den: http://www.garaget.org/?car=45888 (http://www.garaget.org/?car=45888)
-
Är det någon som vet vad den den lilla blå kontakten med en ensam kabel är till för något? Detta är alltså baksidan av AC-kontrollpanelen.
-
Här är kopplingsschemat för AC-enheten, skulle tro att det är Refrigerant Preassure Sensor som du funderar på alternativt Evaporator Temperature. Detta är från Bentleys verkstadshandbok, ovärderlig att ha ibland.
-
Aha, tackar! Anledningen till att jag frågade var att knappen för bakruteuppvärmningen inte funkar och det finns inte så många enheter att köpa på skroten samt att ingen av de som finns har just den kontakten så jag funderar om jag klarar mig utan. Nu har jag dock hittat en firma, AC-tronics i Strömstad, som kan renovera såna här så jag kanske inte behöver byta enheten helt och hållet.
-
Så var äntligen motor- och kupévärmare monterat. Inte alls billigt men skönt att ha nu när kylan kryper närmare. Också en nödvändighet då batteriet inte verkar orka med att köra bränslevärmaren i 30 min och sen ha krut kvar till att starta bilen ::)
-
Då nu funkar allt som det ska?
-
Ja, den eftermonterade motorvärmaren fungerar men enligt verkstaden som monterade (Bil % Elservice här i Örebro) så är startbatteriet helt okej och ändå orkar det inte med att starta bilen om jag använder bränslevärmaren så den törs jag ju inte använda :P
-
Jag tror att du kan använda den om du monterar ett extra batteri som du kopplar till första som 2 i 1. ;)
-
Jahaja, så gjorde jag äntligen slag i saken att fixa bakluckan då den på senare tid har behövt hjälp att öppnas. Det var låg hydraulvätskenivå i behållaren till pumpen som gör att den öppnas när man trycker på knappen. Det går att fylla på själv men det är lite knepigt att komma åt så jag lät verkstaden göra det. 0.8h arbetstid och 20kr materialkostnad :)
-
Idag roade jag mig med att plocka lös listerna som sitter i nederkant på dörrarna och hujedamej vad skitigt det var där under. Rengjorde dem ordentligt och tänker låta dem vara bortmonterade tills jag gjort en vår-rekond på bilen. Snart är det även dags för 11000-milaservice och då ska även ventilkåpspackningarna bytas.
Glad påsk alla BMW-nissar!
-
Glad påsk!
-
Tyvärr är det alltid under lister att smutsen gömmer sig undan, bra att ta ut dom då och då för städning. ;)
Glad påsk till dig med. ;)
-
Jag har precis beställt nya reg-skyltar då det såklart ser snyggare ut med nya plåtar utan borrade hål i. Hur sätter jag lämpligast fast den där fram om jag inte vill använda en skylthållare i plast? Jag tänkte mig dubbelhäftande tejp av starkare modell kanske? Vad bör jag använda?
-
Dubbelhäftande tejp av den sorten som är några mm tjock och skumgummiaktig fungerar fint. Ibland kan man behöva ta dubbla omgångar för att få ut plåten lite så den inte ligger mot och skaver.
-
Har du nåt namn på den så jag vet exakt vad jag ska kolla efter?
-
3M har dubbelhäftandetejp som kan varm rekommenderas, finns 1mm eller 2mm om du vill och det sitter som f-n. ;)
-
Har du nåt namn på den så jag vet exakt vad jag ska kolla efter?
Brukar kallas monteringstejp vill jag minnas, ta inte de allra kraftigaste för då sitter plåten där för gott.
-
Hej alla glada!
Nu har jag äntligen fått tag i backspegelglas via ebay.de. Enkla att byta och nu slipper jag störa mig på att ena glaset hade stora fält där vätskan mellan glasen hade försvunnit.
Snart kommer jag att boka tid för att byta vindruta men jag drar mig för att göra det då jag är rädd att de ska montera den fel så jag får vindbrus från rutan, men jag får väl prata med dem innan och försäkra mig om att de är medvetna om hur känslig monteringen är på dessa.
-
Bra att det gick bra med bakspegeln. ;)
Tror inte att du får vindbrus om du kör till en riktig rutor specialist.
-
Oj, vad lite det har skrivits i den här tråden :P
I början av sommaren var jag in på BMW här i stan och fick diagnosen att radarn till farthållaren behöver justeras (farthållaren har varit ur funktion en tid och nu tyckte jag det var dags att kolla upp det). Lyckligtvis var det som sagt bara en justering som behövdes, inte byta hela radarn (dyrt!).
Det har gått väldigt länge sen dess pga att BMW Sverige tydligen bytt artikelnummer på verktyget som behövs och ingen visste vart det höll hus men så äntligen fick jag ett samtal om att verktyget kommit på plats så tid bokades för att fixa detta. Vi bokade även in byte av vindrutan då jag tror BMW gör det bättre än en glasverkstad. Det är ju jättekänsligt med distanser och sånt när man monterar vindrutor på E38:or.
Snart ska dörrarna lackeras då det börjat komma lite små rostbubblor i nederkant på dessa.
Sen ska den ställas undan för vintern och framåt våren kanske den får hitta ett nytt hem hos någon som vill ha en fin E38 att vårda ömt.
Så vad ska jag då köra? Det visar sig snart, förmodligen i en ny tråd... ;)
-
Nya familjemedlemmen :)
-
>:( Nu börjar det här bli smått komiskt. E38:an är inne på BMW för att få ny vindruta och justering av radarn i nosen och det har ju tagit jättelänge att få rätta verktygen. Jag fick ett samtal nyss och tänkte "jaha, nu är bilen klar" men nej, det var den inte!
Fel vindruta har levererats då "systemet" säger att min bil inte har regnsensor även om den har det. Rätt ruta fanns inte i Sverige och har beställts hem.
Dessutom fattades en del till verktyget som används vid justering av radarn så den delen hade verkstaden köpt och väntas få hem om några dagar.
Med andra ord står min bil där utan vindruta och får göra det i ungefär en vecka. Tur att man har en bil till numera... :o
-
Nämen se där, en ny vindruta monterad. Så skönt det var att åka från verkstaden och se klart genom rutan :)
Bilen får vinterhjul monterade på fredag så därför hämtade jag bilen idag även om farthållaren inte är fixad ännu. Den del som fattades till verktyget har inte kommit än så de skulle höra av sig när den gör det. Något säger mig att jag kommer hinna få dörrarna lackade innan radarn justeras :o
-
Märkte att när man lämna sin bil på BMW, man vet när man lämna den men inte vet när man får den tillbaka.
Sedan flera år, när jag behöver göra någonting lämna jag den till Eidi på Schmiedmann och är mycket nöjd.
Alltid trevligt med en ny ruta, nästa som att köra en ny bil. ;)
-
Oj vad härligt det var idag att ta ut E38:an på en första tur för året. Jag har ju tänkt göra mig av med den men har ett par saker att fixa först. Jag körde några mil bara för att det är kul och sen lämnade jag den till samma person som la på Ceramic pro på E65:an så imorrn bör den ju vara riktigt skinande blank.
På fredag blir det att montera sommardäcken och sen ställa tillbaka den i garaget innan den blir dammig igen :)
-
Förut hade jag en E38 750, helt underbar vagn på alla sätt och viss, därefter har jag aldrig sakna en bil som den, även idag efter 8 saknar jag fortfarande den, och var mycket dum att sälja den. :(
Det jag vill säga med det är att du bör tänka ordentligt om du verkligen vill sälja den utan att lida efter. ;)
Isf, vad blir det för ersättning?
-
Ersättaren ser du på profilbilden och i min tråd om 760 ;)
-
Jag har både en 740iL och en 745i. Fina bilar båda två, men det är mer att göra på E38:an. Den är snyggare, och lite roligare att hålla på med eftersom allt inte är 100 på en äldre bil. Den funkar bra till vardags, och har en hel del saker gjorde men det finns saker att göra på den. 745:an är oerhört bekväm, fin inuti, men det finns inte så mycket att göra på den. Allt fungerar.
Jag hade en annan E38 2004-2010, en svart 740iA -95 med M60-motorn och väldigt smakfull inredning motr den solidsvarta lacken - tvåfärgad svart/lavendelgrå med ljusa/rödaktiga trälister och konturstolarna (sportstolarna). Den bilen var otroligt fin, och jag hade gjort mycket på den: komplett omlackering (noggrant gjord, jag skruvade själv ner och ihop hela bilen), sänkfjädrar, nya strålkastare fram och bak, angel eyes, fina hjul (Breyton spirit-replikor i 20"), Schnitzer-spoiler fram och (tyvärr) fyra runda pipor bak. Det ångrade jag, det hade varit snyggare med dolda utblås, eller med låga, breda, kantiga rör. Jag sålde den av olika skäl 2010, men kände att jag ångrade det, så jag köpte en 740iL 2012.
En välputsad E38 med rätt stuk är svårslaget snygg, tycker jag. Ingen slump att den var med i en massa filmer, som Transporter, Bond etc.
-
Såg ju väldigt fin ut! Jag gillar 4e bilden, med Alpinafälgarna.
Svart tycker jag är klart snyggaste färgen på E38 av någon anledning, tätt följt av Titansilver som jag själv har. Även E65:an hade jag gärna haft i svart.
Jag håller helt klart med om att det är trevligare på något sätt med E38 än E65 och jag hade ju gärna haft båda två men jag vill ju även ha en tvåhjuling att gasa på bana med så då behövs både slantarna och garageutrymmet.
Igår fick 740:n en ordentlig recond och idag fick sommardäcken äntligen komma på. Tyvärr skvätte det några blöta droppar från skyn så några smutsfläckar har väl letat sig in bakom hjulen där det sprutar som värst :O
-
Mycket snygga bilar allihopa.
-
Fredrik, om du menar mina bilder så är det faktiskt samma bil. Jag bytte lister mellan shadowline och aluminium och bytte fälgar hit och dit. Jag tyckte den var kul. Och den var så kul att tvätta. Jag lät ju lacka om den blanksvart (svartaste svart), så den var verkligen fin i lacken då, för 6-7 år sedan.
Darth: sorry att jag spammade din tråd med bilder på min E38, men jag fick ett ryck av känsla för E38 plötsligt. Och jag saknar min gamla E38. Undrar var den är? PZP145 om någon har sett den.
-
Inga problem! Det är bra att tråden lever upp lite ;)
-
Skulle vara kul att se lite fler bilder på din fina 760. Har du några? Inredningen?
-
Jag har ju ingen kamera att ta bilder med, det är väl största problemet men några mobilbilder kan jag ju kasta upp i den tråden i alla fall :)
-
Såja, äntligen tid inbokad för att justera radarn. Det blir ju tyvärr att jag måste åka till Bavaria Solna vilket innebär lite logistiska besvär då jag även ska jobba men bara tågen går som tåget... så hinner jag tillbaka tills skiftet börjar. SEN kan bilen läggas ut på annons :P
-
Jasså! ska du sälja din E38?
Tänk ordentligt innan du gör det, du kommer att sakna den som in i helsiket.
Efter 7 år saknar jag fortfarande min 750 :(
Har du den nu på Blocket?
-
Ja, tyvärr Alain, det är inte riktigt försvarbart (men det borde vara det) att hålla igång två 7-serier men OJ vad den är trevlig att köra. Jag hämtade den idag med fullt fungerande adaptiv farthållare ;D
Den ligger på mobile.de till att börja med :)
-
Det får man gratulerar! hoppas att du blir nöjd med den. ;)
-
Hej, jag skrev i min 760-tråd men det är inte så många aktiva i E65-delen så jag skriver samma sak här ifall någon råkar veta;
Jag har kikat runt lite på tuben efter en video som visar hur man får bort dörrpanelen bak men jag hittar bara klipp på framdörrarna. Det verkar inte vara exakt likadant bak då jag tydligen inte hittar en eller ett par skruvar att lossa på. Någon som vet hur man gör?
-
Kom å kööp! :)
http://www.autopower.se/?oppna=/powerborsen/bmw.asp?id=96020 (http://www.autopower.se/?oppna=/powerborsen/bmw.asp?id=96020)
-
Tråkigt om bilen behöver lämna Sverige men en gentleman i Nederländerna har hört av sig och verkar genuint intresserad. Frågade om flygplats i närheten och tjugotalet andra frågor om själva bilen. Hoppas det blir nåt :)
-
Ojoj vad bilen står och blänker i garaget! Den fick en ordentlig proffstvätt och puts igår inför försäljningen. Jag har en intressent från Holland och en annan från Danmark. Båda känns som seriösa E38-fans så vilken det än blir så tror jag bilen får en bra framtid. Men jag kommer att sakna den :'(
-
Lite trist att den åker utomland :(
Du kan be dom att komma samtidigt och säga till dem att den som betala mest får åka med bilen. ;)
-
Nu är det över, igår åkte bilen söderut för att tas väl omhand av en riktigt seriös E38-fantast. Må du leva länge än WJB179! :-[
-
Jag missade försäljningen. Får man fråga vad du fick för den?
-
Du säkert kommer att sakna den, eller?
Vad ska du köra nu?
Du har väll kvar din 760?
-
Det landade på 8500€ så jag får känna mig nöjd.
Jag har ju kvar 760:n och funderar på en E46 3xx iX som vinterbil. Hojta till om ni vet någon som ska göra sig av med sin :)
-
Grattis, bra betalt. Kul med bra affärer.
Jag har fått känslan att både E38 i bra skick och E39 M5 (särskilt facelift) har gått upp i pris i år. Entusiastbilar i bra skick.