Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E46 1998-2006 => Ämnet startat av: Alain skrivet februari 25, 2013, 10:09:08
-
Vid behov är det alltid bra att veta hur den ser ut.
Kopplingsschema över vevhusventilation till BMW E46
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg717.imageshack.us%2Fimg717%2F4294%2Fmze4mdbfca1.png&hash=5a7ef2a03fb6f104c7319c22b5de2b08edfa2a3c) (http://imageshack.us/photo/my-images/717/mze4mdbfca1.png/)
1) Tryckregleringsventil
2) Ventilationsröret
3) Anslutningsledning
4) Ventilationsslangen
5) Ovalt huvud skruv / skruva
6) Sugslang svart
7) Returledning
-
Underbar bild.
Behövs den göras ren?
Mvh Anders
-
Underbar bild.
Behövs den göras ren?
Mvh Anders
Välkommen på BimmerPower.org! Anders ;)
Bilden är bara lagt som hjälpmedel ifall att det skulle behöva göra någonting åt det, byta eller rengöras. ;)
-
Tack :D
Ja de kan hända mycket om CCV inte fungerar som den ska, den ser dock inte ut att vara konstruerad för att demonteras på min m52 motor.
Mvh Anders
-
Håller på att gå igenom vevhusventilationen på min E46 med M54 motorn. Det är ett d-a skitgöra. Dessutom ingenting man egentligen vill göra pga. BMW:s klantiga konstruktion.
-
Nu är delarna till vevhusventilationen isärtagna. Hade knappt något klegg i systemet men det skadar ju inte att gå igenom det hela en gång. Bara att sätta ihop sakerna igen då... Passar på att isolera oljestickan eftersom det var där jag hade mest skit.
-
Nu efter montering kan du vara säkert att det inte är fel på den, alltid bra att vara på säkra sida. 8)
-
Precis. Visserligen misstänkte jag att det inte var fel på systemet men det kan bli extremt dyrt att ha fel... Nu är jag ju helt säker.
-
Jag har haft isär min vevhusventilation i samband med att jag bytt ventilkåpspackning som läckte lite lite lite olja i bakkant vilket gjorde det luktade bränd olja ibland, men nu e de tätt ;D å luktar inte bränt
Bara för allmän information: Jag tror det är viktigt att man kör motorn ordentligt varm.
Som jag ser konstruktionen under ventilkåpan så kan jag lätt tänka mig det blir problem med vevhusventilationen om motorn ofta aldrig blir ordentligt varm, dvs man kör korta sträckor med bilen.
Men jag är imponerad över hur man tänkt med avseende på den övre kamaxelraden, kolla "stänkskyddet" som ligger över den just för att vevhusventilationen ska ta åt sig så lite skvättande olja som möjligt.
Imponerande ;D ;D ;D
Ha en fortsatt God fortsättning på er alla .
//Anders
-
...hoppsan.....undrar va å vilken motorn han menar ;D
http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_318_Touring_endast_9000mil_58002480.htm?ca=15&w=3 (http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_318_Touring_endast_9000mil_58002480.htm?ca=15&w=3)
Citat: Förväxla inte denna motorn med problemmotorn som sitter i senare e46 modeller!
Anders.
-
Bra att du fick det klart med vevhusventilationen, nu får man hoppas att det håller ett bra tag fram över.
Håller med om att från när man starta motorn, den ska köras varm som det ska men tyvärr, alldeles för många som inte vet det och får problem med vevhusventilationen.
Trevlig fortsättning.