Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => E46 1998-2006 => Ämnet startat av: keihin skrivet februari 19, 2013, 21:26:10
-
Hur testar man vevhusventilationen? Hur vet man om CCV (oljefällan/separatorn) är ok?
(inte tvärgjort att demontera och rengöra).
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg594.imageshack.us%2Fimg594%2F6905%2F1271.png&hash=7643919b5c6a4b9e8860e9bb428786c7fe17155a) (http://imageshack.us/photo/my-images/594/1271.png/)
01 olje-avskiljare
02 Luftningsslang
03 Förbindelseledning
04 Returledning
05 Skruv med kullrigt huvud.
05 Skruv
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=EX51&mospid=47663&btnr=11_3180&hg=11&fg=15 (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=EX51&mospid=47663&btnr=11_3180&hg=11&fg=15)
Har gjort följande (se bild i länk ovan): Rengjort slang nr2 som var helt igentäppt. Blåst i slang nr3 = bubbel i oljetråget.
Blåst i slang 2 med stängt oljelock = stopp. Öppet lock = lätt att blåsa.
Lossat 3an, blåst i 2an = helt öppet. Håller man fingret för 3an så bubblar det i tråget.
Är min CCV kass eller ok? Inte tvärgjort att byta...
Tacksam för alla tips!
-
Tack för tipset, hoppas att många ha nytta av det. ;)
Bättre att göra det så än att bekosta sig ett onödigt utbyttet av det hela.
-
Hej Alain :)
Har precis loggat in mig som medlem hos Er, såg alla fina bilder från förra årets träffar, snart dags igen 8)